شبکه صهیونیستی «ایران اینترنشنال» نسبت به گسترش همکاری‌های نظامی روسیه با ایران و تحویل سامانه اس ۴۰۰ ابراز نگرانی کرد.

سامانه موشكي اس 400

به گزارش همشهری آنلاین، وبسایت این شبکه نوشت: روابط ایران و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است. تحویل سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ که از پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است، می‌تواند از قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل در مقابل ایران بکاهد. مقامات ایران و روسیه بارها اعلام کرده‌اند روابط‌شان استراتژیک است و با توجه به این‌که هر دو کشور تحت تحریم هستند، ایران آماده ارائه راهکارهای مختلف به روسیه برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و در اختیار گذاشتن تجربیات ایران در دور زدن تحریم‌ها به روسیه است.

پس از حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، کشورهای منطقه و بیشتر قدرت‌های جهانی بلافاصله به این حملات واکنش نشان دادند و ضمن دعوت طرفین به خویشتن‌داری، حملات جمهوری اسلامی را محکوم کردند. وزارت خارجه روسیه، پس از چندین ساعت سکوت، اولین واکنش رسمی خود را به این حملات نشان داد و «نگرانی شدید» خود را در مورد «تشدید تنش‌ها در منطقه» اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، چهار  روز پس از حملات پهپادی ایران، ریشه اصلی تنش و بی‌ثباتی کنونی در خاورمیانه را درگیری‌های حل‌نشده بین فلسطینی‌ها و اسرائیل دانست.

ایران در چند دهه اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی صنعت پهپادی و موشکی خود انجام داده است. در ماه اکتبر گذشته دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل، با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل، پایان رسمی مقررات بندهای سه، چهار و شش ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران را به اطلاع کشورها رسانید.

این محدودیت‌ها شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت بود. لغو این محدودیت‌ها هشت سال پس از اجرای برجام صورت گرفت. پس از لغو این تحریم‌ها شرایط مناسبی برای ایران برای افزایش صادرات تسلیحات نظامی فراهم شد؛ هر چند ایران در دو سال گذشته با تامین پهپادهای شاهد و موشک‌های بالستیک به روسیه باعث تغییر موقعیت جنگ در برخی مناطق به نفع روسیه شده بود. در نوامبر گذشته شبکه «پرانا» با انتشار گزارشی مدعی شد ایران و روسیه یک قرارداد به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار برای فروش شش هزار پهپاد «شاهد» ایرانی به روسیه منعقد کرده‌اند. باید خاطرنشان کرد که ایران پول پهپادهای صادر شده به روسیه را از طریق شمش طلا تحویل گرفته است.

در تابستان گذشته و در جریان سفر یک هیئت نظامی از ایران به ریاست سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، ایران و روسیه برای افزایش همکاری‌های دفاعی توافق کرده بودند.
 برای روشن شدن اهمیت صادرات پهپاد ایران به روسیه به این نکته باید توجه کرد که نابودکردن زیرساخت‌های اوکراین با استفاده از پهپادها هیچ هزینه اضافی برای روسیه ندارد و تامین این پهپادها هیچ هزینه‌ای برای ایران نمی‌تراشد. این روزها در حالی خبر تمایل روسیه برای فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ به ایران در رسانه‌ها منتشر می‌شود که  روسیه در سال ۹۵ و پس از ۹ سال تاخیر، سیستم دفاع موشکی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل داده بود. مجموعه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ یا تریومف که در طبقه‌بندی ناتو به نام اس.ای -۲۱ شناخته می‌شوند، از پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه به‌شمار می‌آیند. این سامانه قادر است هواپیماها را تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد و همچنین موشک‌های بالستیکی را تا فاصله ۶۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

مقامات دولت بایدن در مورد احتمال دریافت ایران جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، بارها هشدار داده‌اند اگر روسیه جنگنده‌های سوخو-۳۵ و سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ را در اختیار ایران قرار دهد قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل در مقابل جمهوری اسلامی با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

تحولات منطقه‌ای و توازن جدید قوا در منطقه باعث نزدیکی بیشتر روابط تهران با مسکو خواهد شد. حتی برخی کارشناسان از ایجاد ائتلاف جدید در منطقه پس از حمله پهپادی ایران به اسرائیل خبر می‌دهند. پیشنهاد فروش سامانه اس-۴۰۰ به ایران پس از انهدام پهپاد آمریکایی به دست سامانه‌های پدافندی ایرانی، نشان از نیاز مسکو به حفظ نقش خود در توازن قوا در منطقه دارد.

در بدترین سناریو در مورد تنش در منطقه اگر دامنه درگیری بین ایران و اسرائیل گسترش یابد، این امر نه تنها باعث نزدیکی بیشتر ایران و روسیه به‌هم خواهد شد بلکه در صورت همکاری آمریکا با اسرائیل در واکنش به حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، می‌توان انتظار داشت نه تنها دامنه همکاری ایران با روسیه افزایش پیدا کند، بلکه روسیه تسلیحات پیشرفته و جنگنده‌های سوخوی مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهد. هر چقدر قدرت دفاعی جمهوری اسلامی افزایش یابد، یعنی یا با توسعه برنامه هسته‌ای موشکی و پهپادی یا با خرید سیستم دفاع موشکی و جنگنده‌های سوخو از روسیه شرایط برای تداوم سیاست تنش‌زای جمهوری اسلامی فراهم‌تر از قبل خواهد شد.

کد خبر 846521
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 72
  • طبا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    روس‌ها لازم نکرده نگران باشند !!! تنها کافیه اس ۴۰۰ ها رو سریع تحویل بدن و به بیست سال دیگه موکول نکنند!!!! ضمناً اگر هم تصمیم به تحویل گرفتند، کُدها شو به کشور دیگه ایی ندن !!!!! از این عوضی ها هرچی بگی بر میاد !!!!!!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      70 9
      این خبرها رو اینترنشنال نوشته...
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      75 20
      مهندس کدوم دانشگاه درس خوندی اینها با کد کار نمیکنن دوست عزیز
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      32 15
      الکی حرص نخور باباجون فشارت میره بالا روابط ایران با بقیه کشورها هیچ ربطی به آمریکا و انترنشنال و بی بی سی و ... نداره
    • افشین IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      27 15
      وقتیکه سواد نظامی نداری مجبور نیستی افاضات کنی و ضمنا از دیگران طلبکار نیستید. این مطلب کدها را واقعا از کجات در اوردی؟؟ چرا مثل طوطی تکرار میکنید بدون حتی یک دقیقه جستجو در همین فضای مجازی.
    • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      24 8
      کد ها رو تو سریال هوم لند دیدی؟
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      ۱۱:۲۴ اتفاقا اینا با کد کار میکنه یه سرچ تو اینترنت بزن میفهمی جریان که با کد کار میکنه یانه پس فکر میکنی الکی از کار می اندازنش حتی سوخوها هم همین طور
    • مهدی IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      4 0
      شما شاید اینترنشنال باشی ولی ملت ایران حق دارد وقتی از طریق شکایت و بعد از چندین سال اس 300 رو تحویل گرفت و اونقدر روسها در تحویل کوتاهی کردند تا خودمون مشابه ایرانیش رو ساختیم.خلاصه که این کشورهای هیچکدوم عاشق چشم و ابروی ما نیستن و با گرفتن امتیاز ایران رو به راحتی می‌فروشند.مسئولان باید زیرک و دقیق باشند
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    متاسفانه خائن تر از روسیه کشوری نیست اس ۳۰۰ چه گلی زدهکه ۴۰۰ بزنه
    • ایرانی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      80 14
      اگه از این دید نگاه کنی که کل دنیا به ما خیانت کردن،الانو ببین که محتاج ما هستن و در صورت جنگ احتمالی ما با غرب مستقیم بنفع ما وارد جنگ میشن،البته که ایران ثابت کرده واسه دفاع از خودش بهیچکس نیاز نداره ولی ضربه خوردن ایران برای ابرقدرتی روسیه خوب نیست و باید بنفع ایران وارد جنگ بشه،حتی موضع چین هم همینطوره،ایران مقتدر بنفع این دو کشور بیشتر تمام میشه تا ایران ضعیف و تحت تسلط غرب 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      30 87
      آقای ایرانی تو چقدر خوش خیالی ، چرا فکر میکنی روسیه بخاط ما با کسی وارد جنگ میشه ، یعنی نا این حد تصور میکنی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    روسیه اس 400 داد ترکیه که از اعضای ناتو هست پس اطلاعات کاملش الان دراختیار اسرائیل و آمریکا و.. هم هست و خیلی راحت میتونن ازش عبور کنن گذشته از این از کجا معلوم خود روسیه این اطلاعات نده به اسرائیل؟ گذشته از همه اینا الان خودش از اس 500 استفاده میکنه و اس 300 و 400 داده بقیه!!! همونطوری که اس 300 نتونست حتی حمله رو تشخیص بده تا اینکه موشک خورد به رادارش الانم اس 400 دردمون نمیخوره باید از سیستم های تلفیقی استفاده کرد و با داشتن تجهیزات مدرن بازدارندگی ایجاد کنیم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    اوکراین با به پهپاد کوچک اس۴۰۰ نابود کرد
    • ناشناس IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      28 16
      این اطلاعات رو از کجاتون‌در میارید؟؟ کشورهایی مثل چین و هند است ۴۰۰ رو با تیراژ بالا خریدن و چندین میلیارد دلار هزینه کردن اونا به اندازه شما اطلاعات و فهم و شعور ندارن. عجیب نیست؟؟
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      5 26
      در گوگل سرچ ک -نابودی اس ۴۰۰ به وسیله موشک کروز نپتون -میفهمی خودت-تازه موشک کروز نپتون مادون صوته
    • رضا IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      10 0
      موشک نپتون موشک ضد کشتیه و ناو موسکوا رو با اون زدن
    • رضا IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      6 6
      درسته اس400 سیستم ضد پهپاد اونم از نوع کوچک نیست و علیه هواگردهای بزرگتر بکار میره باید کنارش سیستمهای ضد پهپاد هم بکار بره برای محافظت از خودش
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    این شبکه وطن فروش تا حالا از کشته شدن 34هزار فلسطینی توسط ارباب کثیفش هم ابراز نگرانی کرده؟ یا نگرانی فقط از بابت پیشرفت قدرت نظامی ایران است!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      نگرانن اگه یه وقت آمریکا حمله کرد نتونه ما رو بکشه همین
  • Faridon.gh4848 IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    35 83
    مگر با افزایش توانایی تسلیحات تنش زایی ایجاد خواهد شد ؟ با رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه بیشتر خواهد کرد؟ راهکار اساسی در کنار آن دیپلماسی فعال و گذشت از تعصبات ایدلوژیگ گرایی و اولویت بندی منافع ملی است و مذاکره با تمام کشورهای جهان است ...
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      46 13
      خاتمی هم همین را میگفت که اگر الان گوش داده بودند مثل سوریه و اوکراین یه ویرانه از ایران مونده بود جلوی چهارتا کشور قلدر تروریست استعمارگر زورگو هر روز باید قوی تر شد گفتگوی تمدن ها برای همان لب در کوزه خوبه غزه را ببینی متوجه میشی
    • افشین IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      33 18
      واقعا فکر می‌کنی در دنیایی که تا الان سی و پنج هزار زن و کودک کشته شدن دیپلماسی و ابزارهایی مثل سازمان ملل کارایی دارن؟؟ ساده لوحی این روزها مد شده؟؟
    • یا فتاح IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      31 7
      آخه خود رو به خواب زدن تا کی مگه ما قبلاً ۸ سال همین موضوع دیپلماتیک رو دنبال نکردیم چی شد نتیجه اش ترامپ تو یه دقیقه توافق چیه قول شما دیپلماتیک رو پاره کرد از اول دنیا بوده وتا آخرش هم خواهد بود فقط توانمندی وقدرت باز دارندگی میاره بفهمید لطفاااااااااا
  • H.D IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    خوبه کارشناسان عزیز بفرمایید چه کنیم میخواهید بریم بجاش گرگم به هوا یا قایم موشک بازی کنیم توش موشک هم داره.
  • رستم IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    40 15
    قوانین کشور باید اینقدر محکم و به روز رسانی بشه که راه هر گونه سو استفاده رو ببنده .نگهداری دلار همانند سلاح بابد تخلف محسوب بشه و براش مجازات تعیین بشه. نگهداری و خرید و فروش ارز ازاد
  • افشین IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    بهتره از نگرانی بمیرند وراحت بخوابند.. های وطن فروش.
  • جواد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    تو تاریخ هیچ کشوری به اندازه شوروی به ایران خیانت نکرده کی میخواید درس بگیرید؟
    • تنها IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      اولاً الآن کشوری به اسم شوروی نداریم. ثانیاً مگه آمریکا و انگلیس و... بهمون خدمت کردن؟ حداقل اینکه روسیه دشمن آمریکا و غرب هست و دشمن دشمن ما هم دوست ماست.
    • ناشناس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      19 8
      خیانتکار اصلی شما هستید که هنوز در تاریخ گذشته آنهم فقط برای یکطرف گیر کردید؟؟
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      32 9
      چشم از فردا میریم با آمریکا دست میدیم هر بلایی هم که تاحالا سرمون آورده فراموش می‌کنیم اسرائیل را به رسمیت می‌شناسیم و برای نسل کشی و کودک کشی هاشون تو غزه دست و جیغ و هورا میکشیم نظرت
  • فرشاد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    19 91
    باور ساخت ایران از اس 300 بهتره سامانه های روسی به درد هیجی نمیخورن نمونش جنگ اوکراین فقط جنگنده های روسیه رو انداختن
    • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      16 9
      اولا تمام دنیا گواهی میدن که روسیه در پدافند سرآمد هست و دوما در حنگ‌ هم زدن هست و خوردن. مثلا آف ۱۴ که در جنگ با عراق سقوط کرد و توسط جنگنده روسی و فرانسوی سرنگون شد بدرد نخور هست؟؟ با این طرز تفکر چجوری خرید میکنید؟؟
  • محمود🇮🇷👏👈💪💪💪💪 IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    انتریهای نشنالی،،کجای کارنامه اینقدرناراحتند اگراوناناراحت باشند،،درحقیقت عربستان وهابیون سلمانی،،هم،،ناراحتند
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    ایران جنس بنجل نمیخره -اس ۴۰۰ فقط به غلط اسم در کرده
    • افشبن IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      40 7
      از این بابت خوشحال هستم که در کشوری زندگی میکنم که یک شهروند عادی مثل شما از تمام کارشناسان و افسران ارتش هند و چین و ترکیه و ......بیشتر می‌فهمه. !!!!!! واقعا با اینهمه اطلاعات مواظب خودت باش اخوی. نشر میدید یا عقده گشایی میکنید؟؟
  • محمود🇮🇷👏 IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    47 7
    مردم منطقه نگران نبودند،،برعکسش خوشحال هم بودن واین دس نشاندهای دیکتاتورمنطقه اندکه مباداکرسیشان ازدست برودناراحت والبته درخفا قابل ذکراست،،روسهاهم درسازمان ملل وهم درشورای امنیت ازحق ایران بابند۵۱منشورارحق خوددفاع کردراقبول داشتن
  • ali IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    90 13
    با سلام انشالله که ایران یکی از قدرت های جهانی محسوب میشه که هیچکی نگاه تهدید آمیز نداشته باشه چه برسه که جرات کنه حمله انجام بده .
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    14 83
    اس 300 رو اسرائیل با موشک زد پس چرا میگن ریز پرنده بوده اگه 1س 300 نابود نشده بود که اس 400 سفارش نمیدادن . دم خروس زد بیرون
    • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      38 8
      اینارو اربابت اینترنشنال با دروغ کرده مخت کی رادارمونو زدن؟ یکم سایر رسانه ها رم نگا کن نمونش آرتی روسیه و همین کانال های ایتا عزیزم تو مخت مغلوب رسانه هاشون شده اینتر نشنالو صدای امریکاوو فاکس نیوز اره‌ پسرم اینا ذهنتو بازنده کردن
    • رضا IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      5 16
      خدای منطقی شما.اس300 قدیمی شده و باید با ورژنهای جدید جایگزین بشه.هر سلاح و وسیله ای باید با مدلهای جدیدتر و بهتر جایگزین بشه اینو میگن اپدیت اپگرید بروزرسانی.اگه اس300 رو زده بودن باید پشت بندش همه پایگاه رو براحتی موشکباران میکردن
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    13 12
    روسیه اگه راست میگه سامانه اس پانصد وسوخو57رابدون درنگ به ایران بدهد،یاحداقل سوخو35زیادی بالاترازصدتابه ایران بدهد،وایران باید چنان خودش تلاش کنه که سامانه های بسیارقوی بسازدوپهپادهای که هم ترکییی ازحمل سلاح هستندوهم انتحاری باسرعت بالاتولیدکند
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      18 1
      داداش خوبی خوشی همینو بهت بگم خود روسیه اول اخرش فقط 137 جنگنده سوخو 35 چطور بالاتر از صد تا به ایران بده
  • علی کریمی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 19
    سوخو35 هار و تحویل گرفتیم انشالله اس500 هم می گیریم واقعا که خخخخخ
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      15 6
      دلبندم سوخو 35 مجسمه نیست که ببری تو خونه ت قایم کنی باید باهاش پرواز کرد و تجربه کسب کرد ولی امیدوار باشید تا وقتی از رده خارج شد شاید پوتین جنایتکار چند تا بده خوش باشید
  • مسعود IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    17 5
    اگر ایران منتظر روسیه باشد ضربه می‌خورد نه شرق ونه غرب دوست ایران نیستن غرب از در دشمنی وارد شده وشرق از در دوستی وارد شدن همه چی مشخصه روسیه اگر ادوات جنگی به ایران میده جون به لبش میکنه ده سال مدت برد اس ۳۰۰ داد سوخو به ایران زمانی میده که ما وارد جنگ بامریکا واسرائیل بشیم خلبان های ماتازه هواپیما سوار شدن وتجربه ای ندارن هیچ ارزشی ندارند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    10 19
    قبل تحویل همه کد و دستورهاش رو به اسراییل میدن🤣
    • ناشناس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      19 5
      پسر جان این داستان کد رو که شبکه من و تو در مغز شما کرده تکرار نکنید و بیسوادی خودتان را به نمایش نگذارید. مد که شماها میگید مربوط به سامانه تشخیص دوست از دشمن هست و در هر عملیاتی تغییر میکند و ثابت نیست. ضمنا ما خودمان پدافند ساز هستیم و برنامه نویس. فکر می‌کنی الان است ۳۰۰ ها با نرم افزارهای اولیه کار میکنند؟؟ وقتیکه شماها خواب تشریف دارید فرزندان خلف این سرزمین بیدار هستند و کارهای بزرگی میکنند که شما به موقع از خواب نپری.خجالت بکشید از این مدل نظر دادن های بی ریشه و بی محتوا .‌‌بیسوادی که نمایش دادن نداره.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    10 10
    اجازه بدید یه واقعیتی رو به اطلاع شما برسانم همین الان سامانه اس ۴۰۰ روس در برابر اکراین که از موشک های معمولی غربی استفاده میکنه کارآمدی پایینی داره حالا آمریکا موشک های بدون موتور و آلیاژ ضد رادار داره که از هزار کیلومتر و بیشتر از بالا پرتاب میشه و به هیچ وجه قابل ردیابی با سامانه اس ۴۰۰ و حتی اس ۵۰۰ روسیه که میگن بهترین در دنیا هست هم نیست که مطمئنا اگر لازم باشه در اختیار اسراییل قرار میده سامانه اس ۳۰۰ برای جنگ امروز به هیچ وجه کارایی نداره حتی جنگنده سوخو۳۵ که مسئولین ادعا گرفتنش رو دارن تا چند وقت دیگه، این هواپیما هم در برابر جنگنده های غرب هیچی نیست بهترین مانور رو میده ولی جنگ امروز مثل جنگ جهانی اول و دوم نیست که هر جنگنده مانور بهتری داشت پیروز بود الان موشک میخواد رادار میخواد و دهها مورد فنی دیگه اما گرفتن سامانه اس ۴۰۰ بدون دستکاری و ضعیف سازی توسط روس و گرفتن جنگنده سوخو۳۵ بازم به شرط دستکاری نکردن و ضعیف نکردن رادار و سیستم موشکی توسط روس میتونه در برابر کشورهای منطقه تا حدی بازدارنده باشه که مثلا طالبان و آذربایجان و ترکیه و حتی پاکستان برای ما شاخ نشن. با درود
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    18 10
    لطفا لطفا لطفا اینترناشیونال نگویید بگویید تلوزیون فارسی اسراییل تلوزیون فارسی اسرایییبیل
  • واحد JP ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 8
    خدارا بازهم. شکر باورند اس ۴۰۰ وسایر پدافند. خود ی دها. ن امثال. زشت کلامها بسته ادعای روشن. فکری نکند ونگوید صهیونیست‌ها. چوب برقها. هم می‌زند ۰اب به آسیاب دشنمن
  • واحد JP ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 6
    خدارا بازهم. شکر باورند اس ۴۰۰ وسایر پدافند. خود ی دها. ن امثال. زشت کلامها بسته ادعای روشن. فکری نکند ونگوید صهیونیست‌ها. چوب برقها. هم می‌زند ۰اب به آسیاب دشنمن
  • واحد JP ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 5
    خدارا بازهم. شکر باورند اس ۴۰۰ وسایر پدافند. خود ی دها. ن امثال. زشت کلامها بسته ادعای روشن. فکری نکند ونگوید صهیونیست‌ها. چوب برقها. هم می‌زند ۰اب به آسیاب دشنمن
    • مسعود IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      3 0
      من که ازاین جمله بندی شما چیزی متوجه نشدم. خداوکیلی، خودت هم فهمیدی چی گفتی؟
  • Aadam IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 11
    خدا کنه لازم نباشد وگرنه کشوری که از نظر هجومی قوی باشه خودش قدرت بازدارندگی داره
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    16 2
    امیدواریم که سامانه را واقعا تحویل بدهند نه اینکه اعلام کنند تا از اسراییل و آمریکا و عربستان برای خودشان امتیازی کسب کنند ، هدفشون فقط کسب امتیاز از اسراییل و عربستان باشد، وقربانی کردن ایران؟
  • جعفر IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    6 3
    هرکشوری روی پای خودش بایستد موفق میشود دست دراز کردن به این کشورهای استعماری باعث عقب افتادگی میشود چطور موشک ساختیم ،هوش وتوان هست ،بالا دستی ها وابسته اند وجلو پیشرفت را میگیرند ،خدا را شکر در مورد موشک وپهباد سپاه خوب عمل کرد وبودجه ای که رهبر برای تولید وتحقیق داد کار ساز شد وگر نه دولتهایی چون روحانی وخاتمی ضد تولید و وابستگی را ترویج دادند البته دولت فعلی کمی بی دست وپا عمل کرده در مورد مردم و تحقق شعارهای اول انتخواباتش .
  • مصطفی US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    20 3
    ایرانی ها با هوش نظامی و مهندسی معکوس می توانند از رادار و پرتابه اس۴۰۰ که به سیستم ماهواره ای مجهز است به سیستم های پدافندی فوق پیشرفته دست پیدا کنند ، همچنین سامانه اس ۴۰۰ بزرگترین خطر برای جنگنده‌های F15 و F16 و F18 و A10 همچنین هواپیمای ترابری و لجستیکی و سوخت رسان و آواکس می باشد
  • داریوش IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    7 2
    با درود .اینها رو بگیرید و مانند کشورهای آمریکا فرانسه انگلیس اسراییل و.....دوستانشون بمب اتمی درست کنید تا دوران زورگوییه اونها بپایان برسه
  • مجتبی عمیقی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 15
    از این روسهای ... هرچی بگی بر میاد
  • منوچهر یادگاری IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 8
    ی عده تمام دانش و اطلاعاتشون همون اخبار شبکه یک و انگار تو ی دنیای دیگه زندگی میکنن
  • سید IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    6 10
    سلام مسولان محترم خواهشا بهs400روسیه اعتماد نکنید ونگرانی اسرائیل جعلی است مادرواقع به چیزی اعتماد میکنیم که سالها مارا ازپیشرفت دور میکند این نگرانی انهابه گونه ای فیلم وبازیچه انها شده ایم انها برنامه ای درs400دارند که به راحتی میتونن کنترل یا درجنگ سایبری از کار بیاندازن حتی سوخو۳۵ هم خوشحال نشید ما خودمان باید بسازیم
  • علی IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    6 0
    دوستان عزیز اسم این ستون نظرات هست،پس حتما نیاز نیست کارشناس باشی که یکی دو خط اینجا پیام بزاری پس به همدیگه احترام بزاریدوسعی کنید دیدگاهتون همگی به یک سمت سوق پیداکنه علیه دشمنانمون
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    14 4
    لعنت به شبکه ایران اینترنشنال هر چی بدبختی میکشیم از دست همین شبکه بیشرف
  • سجاد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 14
    شتر در خواب بیند پنبه دانه،اگر ایران شریک استراتژیک بود اول به ایران اس ۴۰۰تحویل میداد بعد عربستان
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      9 1
      واقعا لعنت به هرچه شبکه وطرفدار صهیونیست هست
  • اسکندر خان IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    7 8
    اگر روسها این سامانه اس ۴۰۰رابه مابدهند،شک نکنید که قدیمی شده ومدل پیشرفته جای ان را گرفته.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    10 10
    ادوات و تجهیزات روسی به درد لای جرز هم نمی خورند. هر چقدر سامانه S300 کارایی داشت S400 هم مثل اون بنجل و بدرد نخور
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 4
    نگرانی نداره دادا، دارندگی برازندگی.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 4
    الان اگر همین موشک ها و پهپاد ها که به روسیه دادیم نبود آیا روسیه پشت ما در می آمد؟ به نظرم شرق هم باید نیرویی مثل ناتو درست کند تا باعث بازدارندگی غرب شود.ابزارهایش هم که موجوده. فکرش را بکنید اگر روسیه و چین و ایران و هند و پاکستان و ... چیزی شبیه ناتو درست کنند چه خواهد شد؟ جنگ هند و پاکستان به حداقل خواهد رسید و هزینه های جنگ با غرب تعدیل خواهد شد
    • رضا IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      4 0
      نمیشه عزیز چین بخاطر منافع اقتصادی و هم بخاطر دشمنی با هند اینکارو نمیکنه هند هم با وجود استفاده از تسلیحات روسی و دشمنی با پاکستان و چین اینکارو نمیکنه پاکستان هم علیرغم دشمنی با هند از تسلیحات امریکایی استفاده میکنه روسیه هم با اسرائیل بخاطر میلیاردرهای یهودی رودرواسی داره و........
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 3
    البته شبکه تروریستی‌اسرائیلی اَنتَرموشمال از هر پیشرفت و هر چیز خوب ما -چه سیاسی، چه نظامی، چه اقتصادی و چه فرهنگی- ناراحت می‌شوند، چون نمایندگان و ماموران شیطانند.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 8
    دوستان عزیز چرا خون خودتان را کثیف میکنید وبهم میپری ما همه ایرانی هستیم و کشورایران عزیز را دوست داریم بعدش کارشناسان نظامی ما آنقدر خبره هستند که اگر هر تسلیهاتی از روسیه خریداری کنند باید چکار کنند علکی که نیست کور کورانه خرید کنند بخدا قسم کار شناسان کشور خودمان بهترین کارشناسان جهان هستنند و خیال همه راحت ایران نفس کش ندارد به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران قوی وعزیز درود بر جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه ای جانم فدای رهبر ♥️♥️🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷♥️♥️
  • ج DE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 51
    سلام خدا کند این روباه صفت مکار پوتین نقشه ای در کله اش نباشد
  • وطنم IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    روسیه چون سابقه خوبی در روابط با ایران ندارن باید به مردم و دشمنان فرصت طلب ایران حق داد که صداقت رادیر باور کنن و دشمنان هم راحتترهیزم به اتش بزنن ،انشا الله امیدوارم روابط ایران روسیه از روی دوستی و دادستدخوب باشد نه نارویی و خیانت
  • حمید IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 0
    حاجی خداییش کره شمالی رو نگاه کنید. هیچ کس جرات نداره چپ بهش نگاه کنه. بمب هسته ای داشته باشی، کافیه برای اینکه دهن همه بسته بشه.
  • Javid Iran 313 IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 0
    لعنت به آمریکا و اسرائیل و انگلیس و ... ولی این رو هم مطمئن هستم از روسیه هم رفیقی در نمیاد. کشوری به شدن نامرد. تنها مملکتی که به حرم مطهر امام رضا ع با توپ حمله کرد . سوخو و فناوری راکتور بوشهر و ...می‌خواست بده ، سالها سر دووند .دیگه هر بیسوادی میدونه تمام اینها با نرم افزار کار میکنن و کد دارن .روسیه در پنهان ،از آمریکا به اسرائیل نزدیکتره . شهادت سرداران در سوریه ،با چراغ سبز سوریه و روسیه بود .
  • اردشیر IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    هیچوقت نمیشه به روسیه اطمینان کرد
  • اس 400 IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    بعد از چندین سال باج و رشوه به ارباب پوتین اس 300 رو داد که در روز حمله اسرائیل به اصفهان امتحانش رو پس داد و با خاک یکسان شد دیگه اس 400 پیش کش
  • M IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 9
    کارایی ندارد تمام
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    همش چرت و پرته و حرفهای دروغ فقط مردم بیچاره ایران سرکار گذاشتن روسیه به ایران نه اس ۴۰۰ میده نه سوخو ۳۵ چونکه به ایران به چشم دشمن نگاه میکنه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 1
    سلام نگران کدها نباشید این سامانه وقتی اپراتور آن روس باشد . بله هواپیماهای دشمن عبور می‌کنند ولی اما در دست نیروهای باهوش ایرانی باشد کدهای هواپیماهای دشمن که از قبل در سامانه S400 سئو شده را حذف خواهند کرد و دشمن را غافلگیر خواهند کرد. دانشمندان ایرانی از خیلی چیزهای دیگری اطلاع و سامانه را کاملا بومی سازی می کنند و به روش و تعریفی که خودمان از سامانه بر حسب نیاز انتظار داریم عمل می کند . ایران تجربه آسمان سوریه با روسیه دارد . پس نیروهای مومن، مخلص خیلی بهتر از ما می داند چه خبره
  • خراسان IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    این پُخی نیست این قراضه های روسیه دیدیم در بمباران اصفهان توسط جنگنده های فوق پیشرفته S35 نیروی هوایی اسرائيل S300 روسی چه افتضاحی به بار آورد هیچ کاری که نکردند هیچ تروریستهای گروهک تروریستی سپاه پاسداران برای جلوگیری از نابودی بیشتر آنها را در خانه های مسکونی قایم کرد
  • حسین IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    9 1
    اس600 هم بدن مشکل ما حل نمیشه ما باید بمب اتمی بسازیم
  • بهنام IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    هر وقت سوخو تحویل داد اس چهارصد هم میده چند سال هست که ایران منتظر سوخو همش تبلیغات خالی می‌کنه
  • سجاد صاحبی منصور IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    اس۴۰۰ یا اس ۸۰۰ خودتون کپی کنید
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    سلاح های روسیه اگه کار آمد بود توی جنگ اکراین به داد خودش می رسید .
  • مجید IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    تکلیف اسرائیل روشن بشه آمریکا ماست رو کیسه میکنه
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    اسرائیلی ها دقیقا نقاط ضعف سلاح وتجهیزات روسی رو می‌دانند دقیقا اگر راستی آزمایی هم بشه دقیقا کارشناسان اسرائیلی در کارخا نجات روسی بر تولید فروش ونصب آنها در تمام نقاط جهان مسلط هستند واز بین بردن آنها برا اسرائیلی ها مثل آب خوردن هست. تاز اگر این هم نباشه خود کارشناسان روسی اینکارها رو برای اسرائیلی ها به راحتی انجام می دهند
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
    0 0
    اینترآشغال باید هم نگران باشد؛دلواپس اربابش اسرائیل است که خرد و خمیر نشود