پرداخت نکردن حقابه ایران از روزدخانه هیرمند توسط افغانستان در حالی است که انتشار تصاویر ماهواره ای از انحراف بخش عمده ای از آب رودخانه مرزی مشترک به سمت شوره زار گودزره در این کشور بار دیگر حاشیه ساز شده است.

فیلم ماهواره ای از وضعیت رود هیرمند

همشهری آنلاین – مجید جباری: افغانستان سال‌هاست از آزادسازی حقابه رودخانه مرزی هیرمند سر باز می‌زند. با اینکه مقامات افغانستان، آزادسازی حقابه رودخانه هیرمند را به بارندگی های مناسب در این کشور مشروط کرده اند اما با وجود بارش‌های فرا نرمال در این کشور، نه تنها حقابه ایران از رودخانه هیرمند آزاد نشده، بلکه این کشور با استفاده از بندهای کوچک و متعدد انتقال و انحراف آب، مانع از جاری شدن رودخانه به پایین دست حوضه آبریز هیرمند در ایران می شود. با اینکه انتشار برخی تصاویر جاری شدن آب در پایین دست حوضه آبریز رودخانه هیرمند در سیستان و بلوچستان هراز گاهی در فضای مجازی دست به دست می شود و موجی از شادمانی را در بین مردم محلی سبب می شود اما پرداخت حقابه براساس معاهده سال ۱۳۵۱ تعریف مشخصی دارد و آزادسازی سیلاب سرشکن از سدهای بالادست که محدود به یکی دو نوبت در سال است، به معنای عمل افغانستان به تعهدات قانونی اش در زمینه پرداخت حقابه هیرمند نیست.

عدم پرداخت حقابه ایران از سوی افغانستان در حالی است که انتشار تصاویر ماهواره ای از انحراف بخش عمده ای از آب این رودخانه مرزی مشترک به سمت شوره زار گودزره در این کشور و در همسایگی با ایران، بار دیگر حاشیه ساز شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف شده مساحتی بالغ بر ۴۰۰ کیلیومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین روزدخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است. آبی که می تواند در صورت رسیدن به پایین دست، تالاب بین المللی هامون ایران به وسعت ۴۱۰ کیلومتر مربع (معادل وسعت گودزره) را احیا و از مرگ این اکوسیستم ارزشمند و تبدیل آن به کانون گرد و غبار جلوگیری کند.

  • در همین زمینه بخوانید

یک استان بزرگ ایران در حال مدفون شدن است | ببینید بدعهدی کشور همسایه چه بلایی بر سر این استان آورد | شهری که ۷ سال پیاپی آلوده‌ترین شهر کشور شد

سلاجقه: برای نرسیدن آب به تالاب هامون دست‌هایی در کار است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره خلف وعده های افغانستان در عمل به آزاد سازی حقابه هامون از روزدخانه هیرمند گفت: «متاسفانه با وجود بارش های خوبی که در حوضه هیرمند و کل کشور افغانستان اتفاق افتاده است و رودخانه های ورودی تالاب هامون، وضعیت مناسب و سیلابی دارند، اما دستکاری هایی که در بالادست اتفاق افتاده و انحراف آبی که به وسیله بندهای انحرافی ایجاد شده، باعث شده است که آب از مسیر طبیعی خود منحرف شده و مسیر طبیعی را طی نکند.»

طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
آرزو اشرفی زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور

آرزو اشرفی زاده در گفت و گو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «مسیر طبیعی آب در این حوضه آبریز به این صورت است که آب باید از رودخانه هیرمند وارد ایران شده و تالاب هامون را سیراب کند؛ در ادامه از طریق رودخانه شیرین به افغانستان بر گردد و وارد گودزره شود. اما متاسفانه دستکاری در مسیر طبیعی و عدم تامین حقابه پایین دست، این مسیرطبیعی را منحرف کرده است.»

اشرفی زاده تصریح کرد: «این اقدام افغانستان از نظر حقوق عرف بین الملل محکوم است و ما در این خصوص اعتراض خود را اعلام کرده ایم. پیگیری‌هایی هم از طریق مراجع ذیربط (وزارت امور خارجه) در حال انجام است که اکوسیستم ها به صورت یکپارچه و طبیعی آبگیری شوند.»

این مدیر ارشد محیط زیستی کشور در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین درباره آخرین وضعیت تالاب بین المللی هامون گفت: «تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب و مقداری آب نیز از طریق رودخانه هیرمند وارد تالاب شده است که حجم آن در مقایسه با حجم سیلاب و دبی بسیار بالای آبی که در رودخانه هیرمند جریان دارد، بسیار ناچیز است. درواقع مداخلات انسانی که در مسیر اتفاق افتاده منجر به این شده است که ورودی تالاب بین المللی هامون که همیشه وابسته به سیلاب‌ها بوده، دچار چالش شود و آب کمی وارد آن شود.»

دروغ طالبان به ایران درباره نبود آب کافی در پشت سدهای کجکی و کمال‌خان | این تصاویر ماهواره‌ای گویای واقعیت است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور به انحراف آب هیرمند به گودزره اشاره کرد و افزود: «گودزره درواقع یک شوره زار است و از نظر اکولوژیکی هیچ ارزشی ندارد. از قدیم و از گذشته به دلیل واقع شدن در انتهای حوضه آبریز، مردم منطقه هیچ وابستگی معیشتی به آن ندارند. درمقابل اما تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره زیست کره که در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد. بر همین اساس، هم به لحاظ عرفی و هم از نظر قوانین بین الملل انحراف مسیر طبیعی هیرمند محکوم است.»

طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
تصاویر ماهواره ای از انحراف آب هیرمند به شوره زار گودزره افغانستان

اشرفی زاده در پاسخ به دلیل دستکاری های کشور افغانستان در مسیر روردخانه مشترک مرزی هیرمند، گفت: «این سوال را باید از مسئولان افغانستان پرسید که با چه هدفی این کار را انجام می دهند. دو کشور مسلمان منطقه باید حسن همجواری و حقوق همدیگر را رعایت کنند. ضمن اینکه رعایت حقوق اکوسیستم‌های طبیعی مشترک که در دنیا هم وجود دارد باید توسط همه کشورهایی که آب های هم مرز دارند صورت بگیرد و افغانستان هم از این موضوع مستثنی نیست.»

اشرفی زاده به پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حقابه هامون از رودخانه هیرمند اشاره کرد و به همشهری آنلاین گفت: «مکاتبات زیادی در این زمینه داشته ایم و حتی مذاکرات متعددی از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفته است. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم شخصا پیگیر موضوع است و امیدواریم این پیگیری ها در نهایت به نتیجه برسد.»

بند کمالخان قابلیت ذخیره تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما در واقعیت بند انحرافی آن توانایی انحراف بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب از رودخانه هیرمند پیش از سرریز سد مخزنی را دارد. اقدامات چند سال اخیر در انحراف آب هیرمند و تحقق پیدا نکردن حق آبه ایران نشان می‌دهد که طالبان از بالادست بودن خود در رودخانه هیرمند سوء استفاده می‌کند و مانع جاری شدن آب در پایین دست می شود. چهار روز از سیلاب در افغانستان و هدررفت چند میلیارد مترمکعبی آب در این حوضه می‌گذرد اما به غیر از جاری شدن بخش اندکی از سیلاب افغانستان در جریکه سیستان و بلوچستان، آبی به پایین دست نرسیده است.

کد خبر 846748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 131
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 270
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    یکبار بصورت جدی تجارت و مهاجر پذیری را تعطیل و افغانی ها را به کشور برگردانید و حد اقل 10 سال تمام عرصه ها را برای ساکنین افغان سخت کنید و در هیچ موردی به افغانستان کمک نکنید تا وضعیت برای همیشه درست بشه
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      خاطرت جمع هیچ وقت افغانی رو بیرون نمیکنن.چووووون بهش نیاز دارن شدیدا هم نیاز دارن
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      32 1
      طالبان روی فراه رود یک سد بزرگ به نام بخش آباد که 26 برابر سد کمال خان است در حال ساخت دارد که اگر بسازد فاتحه هامون خوانده است و ریزگردها و خشکسالی سیستان را نابود خواهد کرد و ضمن پیگیری جدی حق آبه ایران از هیرمند و فراه رود و خاش رود و هاروت رود و سایر رودهای هامون بایستی به آنها گفت این ریزگردها به افغانستان هم صدمه می زند.
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      23 0
      طبق قرار داد هیرمند رودخانه بایستی دایم جریان داشته باشد و نمی شود مقداری سیلاب یکباره بدهند که زیر آفتاب شدید و دایم سیستان با تبخیر چند متر در سال چیزی نمی ماند همچنین در قرارداد صرفا نیازهای مصرفی شرب و کشاورزی دیده شده و حق آبه زیست محیطی هامون گفته نشده است.
  • میثم IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    آب مهم نیست الویت و نیاز مردم موشک پهپاد هستش
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      68 84
      آقایی که هر چی رو به موشک و پهپاد نسبت میدی هر چی جای خودش رو داره اگر همون موشک نبود الآن دانش با طالبان برات حکومت می‌کرد و تصمیم می‌گرفت که زنده بمانی یا بمیری از سیاست و مملکت داری چیزی نمیدانی چرا بیخود نظر میدی مگه کسی مجبورت کرده که نظر بدی
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      31 15
      آره نابغه تازه نمیدونی که موشک پهپاد از نان شب هم واجب تره
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      36 35
      مغز فندقی اگر این موشک و پهباد نبود همین طالبان به خودش جرات تعرض و تجاوز به ایران را می داد در این دنیای وحشی دور از تمدن آدمی که سردمداران این دنیا آمریکا و انگلیس و صهیونیست ها و....از هر حیوانی بدترند داشتن ادوات نظامی پیشرفته و بازدارنده نه تنها لازم بلکه از واجبات است باید راه های استفاده افغانستان از ایران محدود و حتی مسدود بشه و افغان های غیر مجاز به کشورشان عودت داده بشن تا بفهمند چه کشوری بیشتر ضرر می کند
  • امیر IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    اشکال نداره!شما به حمایت ازآنها ادامه بدید ومرزهاراآزادترکنید، وانهاراتطهیر کنید
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      21 44
      احسنت بر شما بعضی ها فقط بلدن حرف مفت بزنن ،،اگه همین موشک ها نبودن امثال اون آقا باید روزی هزار بار آرزوی مرگ میکردن
  • حسن IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    201 7
    کاری نداره مهاجراشون رو بر گردونید تا حسن همجواری بلد بشن
    • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      0 0
      باسلام و احترام دقیقا بهترین روش برای این قوم بی چشم و رو هست.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    164 5
    تازه در بنادر ما به این آقایان امتیاز میدند راه آهن برایشان میکشیم جاده آسفالت می‌کنیم
  • علی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    کاری ندارم دو تا موشک بزنید حل میشه وقتی کمال خانی نباشه
  • هادی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    141 8
    لعنت خدابردولت گرگ صفت طالبان که حق همسایگی و حقوق انسانی را نمی داندوبه ملت خودودیگرملت هاظلم وتجاوزمی کند
  • US ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    امروز آب ده برابر شد به سیستان دارد میاد ۱۰ روز دیگه یا حتا کمتر حق آبه ایران تکمیل میشه این حرفها تفرقه افکنی میان دو ملت نزنید آب هلمند تا ۱۲ ماه دیگه کم نمیشه و کشور دوست و برادر افغانستان ۵۰ برابر حق آبه را به عنوان دوستی به ما می دهد
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      72 3
      صد سال نه همچین دوستی میخوایم نه همچین برادری
    • سعید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      48 2
      ساقی تو عوض کن
    • ساسان IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      روغن ریخته نذر امام حسین
  • سیستانی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    138 9
    نزدیک به ۳ میلیارد متر مکعب به کویر گودزره منحرف شده طالبان خلف وعده کرده اند اونوقت مسوولین ایران با دیپلماسی ضعیف حتی حقابه را نمی توانند از طالبان بگیرند و مردم منطقه دارالولایه سیستان که به قول رهبری تنگه احد نامیده شده آب حتی برای شرب ندارند
    • ناشناس IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      94 3
      شما اگر بجای ما سیستان ها باشید. چکار می‌کنی. دوست و برادر کسی است که به تعهد خود عمل کنند اگر آب باشد ما کشاورزی می کنیم و بیکار نمی شویم ما یک ماه پیش آب کثیف می خوردیم باز هم خدا را شکر
    • مجید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      40 0
      چی می‌گییییییییی؟؟؟؟؟ هامون خشک شد. سیستان و بلوچستان شده کانون گرد و غبار. یه ذره مطالعه و آگاهی از شرایط اطراف هم بد نیست. دوست و برادر، آب رو روی دوست و برادر نمی بنده. واقعا فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    105 6
    این اقتداری که هی میگین کو پس؟
  • Borzoo NO ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    98 5
    بعضی ها ذوق زده شدند و گفتند عاقبت طالبان حقــابه ایران را داد . ولی خیلی زود دریافتند که اشتباه کردند حقابه نبود بلکه تردستـــی طالبان بوده..و جا خوردند خخخخخخخخ. خب ...چرا منتظرید؟؟ برید بگیرید تا آبها فروکش نکرده
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    114 2
    چی شد رئیس جمهور محترم که سال پیش به طالبان هشدار داد. مردم حافظه خوبی دارند جناب رئیس جمهور
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    94 3
    این مسئله تازگی ندارد جنایات طالبان ازذهن هاهرگزپاک نمیشود.
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      35 1
      طالبان هوشدار نمی فهمد باید جدی باش رفتار شود
  • اوس ممد بی پول IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    98 5
    این همه از ایران محبت می بینند اینطوری جبران میکنند همین مانده طالبان برامون کرکری بخونه
  • ابوالفضل IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    78 1
    خیلی بده واقعا چرا پس دولت مثلا با قتدار کاری نمیکنه یعنی توقع دادن طالبان با خوشرویی حقاب ایران روبده دراین زمان حداقل کاری کاری که باید کرد زدن یکی از اون موشکایی که به اسراعیل زدن به این سدی که طالبان بر روی بستن بزنن
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    109 3
    شمافکرکرده ایدطالبان کیست؟برادرداعش وجیش الظلم
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    89 2
    طالبان ، دوست ملت ایران نیست، در این مدت عملکرد منفی و ظالمانه خودشان را نشان دادند، ،هیچ ملتی و کشوری مثل مردم ایران ، مهربان و با وفا نیست ، دولت ایران بیش از ۴۵ سال از مردم افغانستان میزبانی میکنه،،،،،،، ایده لوژی و احکام و بینش طالبان عین داعش میمونه، هنوز طالبان از دادن آب به ایران علنا خود داری میکنه،، اینا فرهنگ دیپلماسی و معادلات و قرارداد سیاسی و بین المللی حالشون نیست
  • فاطمه زهرا نظری IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    107 2
    از این طالبان کثیفتر خودشانند.
  • مهدی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    76 3
    ۲تا موشک بزنید داخل سد خلاص
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      29 2
      از مردم افغانستان ترسوتر خودشانند
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    71 4
    خوب کاری میکنن...دستشون درد نکنه.. از ماست که بر ماست... اونوقت دولت چابهار رو دو دستی تقدیم اینا میکنه
  • هموطن IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    75 2
    از بی عرضگی مسؤلین هستش،،،، وقتی اسرائیلو با اون همه پشتوانه زدیم این که افغانستانه،،،،
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    70 6
    الان ۱۰موشک باید بزنید به این طالبان های بیشرف تا حساب کار دستشون بیادحق آبه مارو بدن.....الان باید بگن ۲۴ساعت فقط فرصت دران....اگر نکنن تمام طالبان رو رو از بین میبرن.ببخشید اونا عددی نیستن که بخوان عرض اندام کنن
    • علی US ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      9 4
      مال این حرفها نیستند
    • حسین IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
      18 7
      هم وطن شوروی نتوانست وامریکا ودوستانش نتوانستند حالا ما می توانیم جنگ بنیه اقتصادی می خواهد ما اصلا اقتصاد داریم بایدن عطسه می کند فردا دلار رفته با لا تو همین چند روز دیدید که دلارچه شد ماشیریم البته شیر الکی دلخوش به چنتا موشک وپهباد تنها راه حل اخراج افغانیها است کسی مهمانی میگیرد که درامد داشته باشد کشور افغانستان اقتصادش از مابهتره حداقل ارزش پولش تواین مدت طالبان ثابت بوده
  • NL ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    50 0
    مسئولین بیش از ده ملیون افغانی تو این مملکت چیکار میکنند .حالیتون هست .
  • ناشنا س IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    25 0
    وقتی ایران ازخیلی سال پیش قراردادداشته چراطالبان بهش عمل نمیکنه اینها عمدابه ایران آب نمیدن تااستان سیستان وبلوچستان خشک بشه مردم این استان مجبوربه مهاجرت بشن کم کم حتما ترکیه وبقیه هم آب نمیدن تاجاهای دیگه خشک بشن سهرهای ایران ازبین برن چقدراین طالبان دشمن همه هستن ترفندآمریکا
  • مصطفی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 4
    در داخل نیز حق آبه زاینده رود داده نمیشه شما چه انتظاری از طالبان دارید
  • صادق IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    18 0
    اگر تیتر این خبر را درست بدانیم ، معنی آن این هست که طالبان بوئی از اسلام نبرده است . هدر دادن آب که از بزرگترین موهبت های الهی است کاملاً غیر اسلامی و غیر انسانی است .
  • عباس IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    19 2
    با سلام تنها راهش زور این طالبانی ها بی‌شعور چیزی زور سرشون نمیشه این مسئولین وراج و حراف به جای حرف زدن حق مردم سیستان رو باید با زور بگیرند دو تا موشک براشون بسه
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    17 1
    وقتی یه کشور ضعیف میشه همه بهش زور میگن
  • مسعود SC ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    27 1
    ارتش و سپاه با موشک دوتا سد افغانستان رو بزنن حساب دستشون میاد
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 3
    طالبان از آمریکا وداعش دستور میگیره
  • Shhram IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    9 6
    اگه ایران بمب اتم داشت الان نه اسرائیل جرعت داشت دانشمند ایرانی ترور کند نه گروهک تروریستی طالبان پا پتی خایه داشتند اینجور حق ابه ایران رو ندهند با ساخت بمب اتم همه مشکلات ایران حل می شود
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 16
    کسانیکه می گویند موشک بزنید ،طالبان هر روز یک شهرت حملات انتحاری می‌کنه اون موقع موشک به چه کارت میاد
  • امیر IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    20 2
    افقان ها به خون سیستان ایران تشنه و دوست ندارن سیستانی بماند که از اون منطقه وارد کشور شن و خاک کشورمون تصاحب شن . چون نسل رستم ایران همچو شیر جلو چشمانش نمی خواهد افقان . حالا خوب چهره افقان جماعت رو شد . درکشور ما افقان ها مورد ناز ونوازش و امتیاز میشوند کل کشور تصاحب ولی مقدری حق ابه سیستان ایران رانمی دهند . چقدر باید افقان بیگانه رو بشناسید انوقتی که صاحب مالکیت خاکمون شود گرچه الانم ادا میکنن .دیگر چه بگویم که نگفتنش بهتر هست سکوت ولال بودن بهتر هست
  • حسین IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    23 0
    ایران هم بنادرخودراازدسترسی طالبان دورنگهداردبعبارتی اجازه ندهد طالبان استفاده کند ایران اجازه ندهد قطارهای طالبان ازایران باربزنندبه ترکیه
  • محمد IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 10
    دمت طالبان گرم
  • حسین از تنگه ابو غر یب ایران IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    17 1
    حاکمیت افغانستان چه درگذشته و چه درحال. هیچ بویی از انسانیت نبرده اند. در حاکمیت طالبان حتی یک نفر مسلمان دربین انهانیست ..شرارت وخباثت در ذات کثیف و در دلهای فاسد آنهاست ..لعنت خدا بر این شیاطین انسان نما.
  • ایرانی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    28 2
    حالا کا طالبان می خواد آب رو هدر بده وبه ایران نده افغان هارو بریزید سر خودش تا آب و خورد خوراکشان رو تامین کنه مال مفت هم بهشون ندین وتبادلات بازرگانی رو برای تجارت وبازرگانی اجازه وروداز ایران رو ندین
  • نا امید IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    11 2
    خود کرده را تدبیری نیست
  • شایان IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 1
    ایران قوی شروع نشده تموم شد‌
  • سجاد US ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 0
    بایدسدازبین بردمثل قبلااب دائمی واردایران شود
  • مهدی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 1
    حالا در مقابل ایران چه می‌کند هرآنچه طالبان میخاد رو دودستی تقدیم می‌کند فقط بخاطر تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا است که همچین سواری مفتی به این تروریست ها می‌دهد کجاست دید ژئو پلی‌تکنیک مسئولان
  • ایرانی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 1
    باید از اربابشان بپرسید چرا حق آبه را نمیدهند طالبان و پاکستان نوکر و جیره خوار عربستان هستند پس زحمت قصه های طول دراز را نکشید دستور دارند حق آبه را ندهند تا شرق ایران را نابود کنند ، شما حدیث مفصل بخوان از ابن مجمل ...
  • میهن دوست NO ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 0
    پیشنهاد انتقال آب از خلیج فارس به مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان و ساخت شهرهای بزرگ و مدرن در این مناطق یک طرح بزرگ است. این پروژه با چالش‌های فنی و اقتصادی همراه است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منابع مالی قابل توجه است. عربستان سعودی نیز پروژه‌های مشابهی را در کشور خود اجرا می‌کند.
  • مختار IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    30 0
    مقصر مسولان ایرانند.یکمقدار جلوی سوخت،آرد وماکارانی که از میلیاردها یارانه استفاده شده ولی به افغانستان میرود را بگیرید .کمی شیر این محصولات راسفت کنید طالبان به غلط کردن میافتند.دریغ از یک ذره درایت در دیپلماسی مسولان.
  • ابی IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    16 0
    حق مهاجر هارو بدن کفایت می‌کنه هفت میلیون افغانی هرروز یه لیتر هم آب بخورن در روز میشه هفت میلیون لیتر همینو ضربدره 365بکنید من دیگه حرفی ندارم
  • Josefjf IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 3
    این که طالبان آب رو به شوره زار رها میکنه ولی حق ایران رو نمیده نشان دهنده قدرت و عظمت و اقتدار سپاه و بسیج هست. و نشان از قدرت مسولین کشور داره که همیشه از طالبان حمایت میکنن. خاک بر سرتون با قدرتتون که با التماس هم آب نتونستید از طالبان بگیرید اونوقت دم از نابودی اسرائیل می‌زنید که از سوریه پایگاه هاتون رو نابود می کند.. حتا خودتون هم متوجه نشدید تا 10 روز میگید حمله نبود بعد میگید حالا یه چند تا سامانه الکی و بیکار منهدم شده که خودمون میخواستیم بنداز یم بیرون.
  • مهدی IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    18 1
    بیشتر سیمان مفت بهشون بدین تا تبدیل به سد بشه جلوی حقابه رو بگیره.
  • پدر کاربر۵۴۳ IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    25 0
    لطفان شماهم سرازیر شدن مهاجران افغانی که نزدیک هفت هشت میلیون در ایران هست که بعضی مگن ده دوازده میلیون مهاجر افغان را برگشت و اجباری به کشورشان چه بسا بیشتر از آن حق آبه مصرفی آب در ایران دارند مهاجران افغان یک خانواده افغان هشت نه بچه دارند مصرف آب حمام شوشو آب شرب خوردن غذا و وسیله ماشین موتور را شتشو ووو از انرژی ها بارانه ای آب برق گاز و گرفتن کار شغل به علت کمی ارزان‌تر از ایرانی و ازدواج کردن با دختران و خانواده های فقیر ایرانی در نیت قصد شناسنامه گرفتن در ایران وو هزار جور مشکلات برای ایرانیان فقط اخراج چون الان وطنشان جنگی نیست نگارنده متن پدر کاربر
  • محمود IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    16 0
    سلام هیچ وقت دولت افغانستان برادری خود را به ایران که بیشترین مهاجر افغان را در اوج مشکلات پذیرفته را ثابت که نکرده هیچ و درواقع برمشکلات ایران افزوده است . ما ملت ایران نیز از دولت خود می خواهیم که مهاجرین غیرقانونی و حتی بعضی از مهاجرین قانونی که برای کشور ما هزینه و ناامنی دارند را سریعا اخراج و کارهایی را که آنان غصب نموده اند به مردم خودمان واگذار شود . هیچ وقت یک خارجی ، خودی نخواهد شد و در وقت مناسب ضربه خود را خواهد ضد و بارها این از طرف افاغنه به اثبات رسیده و ما نمی‌دانیم علت پذیرش این همه مهاجر چیست . چرا ما باید یارانه مردممان را برای مهاجرین هزینه کنیم درحالی که دولت افغانستان و اکثریت مردم این کشور راضی به دادن حقابه که نیستند در بررسی های بعمل آمده خواهان سختگیری و ظلم به ایرانیان هستند . دولت محترم ایران . لطفا حکومت افغانستان را با اخراج مهاجرین آسیب رسان و قطع صادرات مهم نفت و گاز و برق و غیره تنبیه نمایید تا دوباره جرات چنین جسارت هایی را به ایران نکنند و توهین هایشان را به خودشان برگردانید . در حال حاضر در بخش مسکن و کار کاملا بر ایرانیان مسلط شده و امنیت درخطراست.
  • محمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 4
    بارها از طرف ایران این اعتراض به طالبان شده و توجه نمی‌کنند ایران باید راه و چاره ای دیگری بیاندیشد مثل انتقال آب دریا ویا هر روش دیگری که میسر است اینها ( طالبان )اهل مذاکره و منطق نیستند و بطور کلی طرف شدن با ینها به سود ایران نیست
  • محمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 3
    بارها از طرف ایران این اعتراض به طالبان شده و توجه نمی‌کنند ایران باید راه و چاره ای دیگری بیاندیشد مثل انتقال آب دریا ویا هر روش دیگری که میسر است اینها ( طالبان )اهل مذاکره و منطق نیستند و بطور کلی طرف شدن با ینها به سود ایران نیست
  • محمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 4
    بارها از طرف ایران این اعتراض به طالبان شده و توجه نمی‌کنند ایران باید راه و چاره ای دیگری بیاندیشد مثل انتقال آب دریا ویا هر روش دیگری که میسر است اینها ( طالبان )اهل مذاکره و منطق نیستند و بطور کلی طرف شدن با ینها به سود ایران نیست
  • ناهید IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    11 0
    از این گروه افراطی بیش از این نمیشود انتظار داشت آنها باید زور بالاسرششون باشه با حرف زدن حقمان را نمیتوانیم بگیریم ما ادر ایران شاهد مهاجرین افغان هستیم که همه ایران بطور گسترده وجود دارند واز امکانات بدون سوبسیت استفاده میکنن طالبان چی فکر کرده پیش خودش آب مصرفی همین مهاجران بیش از اینها است باید قاطعانه بدون مماشات آب مردم سیستان را پس بگیرید این یک نقطه ضعف برای ایران شده واز آن سو استفاده میکنند مردم مهاجر افغان را برگردانید به وطن خود
  • علی IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 0
    از طالبان نباید انتظار داشت.باید در سیاست های کلی نظام رابطه با طالبان بازنگری کامل بشه.نباید با این موجودات در هیچ جایی همکاری کرد.باید مثل خودشون باهاشون رفتار کرد
  • هموطن IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 0
    ایران همه انرژی سیاسی و اقتصادی خود را صرف اسرائیل و گروه های نیابتی میکند و برای کشور های همسایه از موضع ضعف و گذشت برخورد می کند معلومه که آنها هم حرف ایران را جدی نمیگیرند چون میدانند که ایران مشغول موش و گربه بازی با اسرائیل است
  • محمدی US ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 1
    از شانس ما یا با طالبان یا بدتر از طالبان اشرف فنی فراری یا صدام یا الهام علی‌اف یا رحمانف یا شیوخ خلیج فارس یا با بحرین که استان خودمان بوده اکنون برای خودش کسی شده و رجز میخواند
  • US ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 2
    لیاقت شما ها همینه
  • US ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 3
    چه کسی هرات و هیرمند را به افغانستان داد!؟
  • علی US ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 0
    متاسفانه همین دیروز شاهد انتقال محصولات کشوردوست وبرادر افقانستان به سمت اروپا توسط ناوگان ریلی کشور بودیم این جایزه همان اب ندادن ها است گویا ما خود نیز خوشحالیم از این حرکت برادر افقانی!!!!!!!!
  • بی،نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 0
    دولت توکشور از افقانی حمایت میکنه برن آب ازافغانستان بیارن بخورن
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 1
    برا شماها که کاری نداره افغان داره علنی زور میگه اونوقت شما هرچی افغانی آوردید تو ایران دارید نازشون را می‌کشید خاک بر سر مسولین بی لیاقت نظام ودولت
  • محمد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    اشکال ندارد شما بهش جاده ترانزیت بدی بعداز چندسال دیگه میگن ما حق داریم وشریک المال هستیم واین جاده مال طالبان است مثل پاکستان حالا متوجه شده اولش با طالبان برادر بود تآئیدش می کردحالاکه جون گرفته هرروز ترورناامنی بعدشم انتهای بعد سقوط پاکستان
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 1
    متاسفانه دولت مافقط دربرابرطالبان مدارامی کندوانهانیزفقط قول می دهند!
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    غرب واسرائیل که با ما مشکل دارند .اما اندازه طالبان بر کشور ما تهدید نیستن .چون تهدید طالبان .آب و هم مرز بودن امنیتی است .
  • محمد IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    13 0
    والله بخدا ،جمهوری اسلامی ایران در مقابل کارشکنی طالبان برای ورود آب هیرمند به ایران ،همه افاغنه را به کشورشان عودت دهد، چون این افاغنه دهها برابر آب ورودی هیرمند ،در تهران و سایر استان ها ،آب مصرف می‌کنند و فرصت های شغلی جوانان ایرانی را از ببن می برند.
  • mmmmm US ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 4
    طالبان هر چه هست منافق و تفرقه افگن نیست. ایجاد تفرقه بین دوملت را کاری نادرست نیست. مسؤلیین بهانه‌ی بهتر از طالبان ندارند. بهتره به فکر مدیت آب ها باشیم
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    موشکی بسازید که سدهاراتخریب کندکارحل میشود
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 5
    همه کشورها میتوانندآبهای سرزمینی خودشان رامدیریت ومهارکنندهمان کاری که ماداریم میکنیم قراردادها وعهدنامه ها کاغذباطله ای بیشترنیستند تنها را با طالبان درخصوص آب هیرمندتعامل تفاهم وخواهش است نه زور ودستور آنها می‌توانند جلوی همین اندک آبی هم که آمده را هم بگیرند پس زبان زور اینجا جواب نمیدهدزبان سیاست برای همچین گره های کور راه گشاه میباشد
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    قرارداد آب هیرمند یک جدول پیوست دارد که بایستی در کل سال آب وارد ایران شود ولی افغانستان به جز زمانهای سیلابهای غیرقابل کنترل رود را می بندد و بعد از احداث سد انتقال آب به گودزره (کمال خان) همین سیلابهای فصلی و موقتی هم وجود ندارد.
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 3
    طالبان. فقیر هستند و فقیر نسبت به غنی بسیار حسود است آنها بسیار نسبت به ایران حسد می ورزند وتنها این کار پلید از آنها ساخته است که انجام میدهند. پناهند گان را قاطی این ماجرا نکنید چون آنها از ظلم این جانوران فرار کردن
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    10 0
    چرا اینهمه افغان راه دادید. هر جا نگاه میکنی افغان فردا همین‌ها تو ایران قد علم میکنن و همه چی میخان چرا جمعیت را با بیگانه زیاد میکنین نمیگذاری مردم بیچاره آسوده زندگی کنن. بی ابی مشکل کار و مسکن و اقتصاد امنیت و مدرسه و... را این افاغنه بوجود آوردند.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    12 0
    چرا اینهمه افغان راه دادید. هر جا نگاه میکنی افغان فردا همین‌ها تو ایران قد علم میکنن و همه چی میخان چرا جمعیت را با بیگانه زیاد میکنین نمیگذاری مردم بیچاره آسوده زندگی کنن. بی ابی مشکل کار و مسکن و اقتصاد امنیت و مدرسه و... را این افاغنه بوجود آوردند.
  • صادق US ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    5 1
    وقتی مانمیتونیم حقمون رواز طالبان بگیریم دیگه این همه ادعاچیه
  • حسن IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 1
    این مسئله ناشی از عقده انگلستان است که در زمان دوره حکومت شاه عباس ، بندر هرمزگان را به انگلستان نداد و بجای اون افغانستان را هدیه کرد و این شد که بریتانیا به هر نحوی که شده اقدام به ضرر و زیان بین روابط ایران و افغانستان می نماید
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    9 1
    بیشتر به افغانها در ایران بها بدهید افغانها ادمهاژ بی چشم ورو هستند آمار مصرف آب افغانها در ایران ا رود خانه هیرمند بیشتر است قابل توجه مسئولین
  • حسین IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 2
    ناراحت نباشید چون شرایط جوی کره زمین عوض شده و بارانهای سیل آسا مثل دبی در مناطق جنوبی و استوایی زیاد میاد و سالهای آینده هم همینطور هست و اگر اون سد نباشه منطقه سیستان زیر آب دفن میشه چون هم پائین دست آب هست هم خود سیستان در گودی قرار داره پس به اندازه کافی از این بارانهای سیل آسای النیو میاد.
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    شاهد از غیب رسید... این در حالی است که برخی اظهار نظر می کنند که مشکل بی آبی از مردم سیستان است که باهم اختلاف نظر دارند ....یاللعجب
  • اصغر IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    12 0
    اولویت مسئولان طالبان مردم افغانستان است نه مردم ایران. پس عقل سلیم میگه آب رو مدیریت کن برای آینده مردم. در ایران اولویت مردم سایر کشورها است ، برای همین دلیل پانزده میلیون تبعه افغان از نادانی مسئولان نظام سوئ استفاده کرده و در حال زاد ولد و اشغال نرم ایران هستند این هم مدیریت کشورمون
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    چرا اتباع افغانی در ایران مورد احترام هستند وایران حق همسایگی را بجا آورده ولی طالبان حق قانونی را از مامی‌گیرد وادعای مسلمانی هم دارد ولی در عمل کاری می‌کند که باورش خیلی سخت است . در حقیقت کارغیر قانونی می‌کند. آب را به نمکزار فرستادن قلب سنگینی میخواد چرا ؟؟؟؟
  • احمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    اون موقعی که با طالبان عکس یادگاری میگرفتید باید فکرش رو میکردید
  • کاظم US ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 1
    شش برابر حقابه داخل آب مصرف می کنن مهاجمان افغانی
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    12 0
    اقتدار ملی که میگن اینه ها جرات نداریم حقمونو بگیریم
  • محرمانع IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    1 0
    بدهد . مگر افغانستان شریک ما است که ندهد یا بدهد ذینف
  • عباس میرزا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 2
    افغانستان فکر می کند اگر آب به ایران ندهد سیستان نابود می شود و مردم سیستان مهاجرت می کنند و افغانستان می تواند سیستان را از ایران جدا کند، نقشه آمریکا و جهانخواران شرق و غرب
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    8 1
    ایران باید با یک کار حساب شده بخشی از خاک خود را که انگلیسهای خبیث جدا کردند را برگرداند مثل روسیه که کریمه را پس گرفت یا چین که هنگ کنگ را اداره میکنه و کل حوضه آبریز را به هر نحوی که شده به خاک ایران ملحق کند والا تا چند سال بعد دیگر استانهای شرقی محل زندگی نیست
  • بانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 0
    یه موشک عماد بزن دیوار سدشون خراب شه آب برای همیشه رها میشه. قول تا ۱۰ سال دیگه هم عرضه نداشته باشن سد را ترمیم کنند این به درد نخورها.
  • مصطفی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 1
    سلام طالبان باید گذشته را به یاد بیاورد،اشرف غنی هم نفت بجای حق آبه می خواست کسی که با ایران دشمنی می کند خداوند کوچکش می کند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 1
    تا زمانیکه ایران در گرفتن حقابه‌ خودقاطعیت نداشته باشد وعملا افغانستان را تحت فشار نگذارد بیفایده است وقتی کل دنیا طالبان رو قبول نداره ولی ایران به آنها بیش از حد بها میده و طالبان رو به رسمیت میشمره خودشون روگم میکنند چون لایق اینهمه احترام نیستند
  • رسول US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    6 0
    متاسفانه مماشات وزارت خارجه وسایر مسولین طالبان راگستاخ نموده
  • افشین IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    7 0
    تا وقتی سیاست کلان کشور دغدغه رفاه مردم وابادانی کشور را نداشته باشد طالبان از فواید تجارت با ایران بهره‌مند شده اما حاضرند آب هدر برود اما به ایران نرسد تمام مناسبات سیاسی و اقتصادی باید منوط به حق آبه ایران شود ندادن قطع رابطه برن توسرشون بزنن تا جونشون دربیاد
  • امین عبدالحمید TR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 5
    نگرش خصمانه ایران نسبت به افغانستان و نگرش خصمانه افغانستان نسبت به ایران چیزی جز ضرر برای هر دو طرف نخواهد داشت. هر دو کشور اشتراکات زیادی دارند مثلا هر دو دشمن آمریکا و اسرائیل هستند، هر دو مسلمان هستند و حتی زبانشان یکی است. آنها همچنین باید در زمینه مشترک گرد هم آیند چه چیزی بیشتر از این می تواند آمریکا و اسرائیل را بترساند؟ اگر ایران به آب نیاز دارد، افغانستان هم برای رسیدن به دریا به گذرگاه نیاز دارد.
  • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 1
    دقیقا مثل زاینده رود خودمون ابشو غارت کردن حاظرن بره سر کوه و بیابونای یزد حدر بره ولی نزارن بیاد سمت خود رود
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    وقتی به طالبان میگی برادر مسلمان
  • منصور IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ایران بایستی تمام ابرها رو روی ایران بارور کنه واجازه نده یک ابر به این کشور ناسپاس برسه
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    اجازه عبور و مرور کامیونهای تاجران و مردم از ایران را به آنها ندهید. آنها دشمن ما هستند و داد و ستد با دشمن حرام است
  • رمضان IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    منتظرید اتباعشان در ایران حق ابه را بگیرتد یا دولت غیر قاتونی وغاصب طالب بی شک اتباع کار ومانوریتشلن ضربه به اقتصاد هست ومشاغل وطالب هم اگر خصومت نداشت از اول غصب ننیکرد
  • ایمان IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    این آب ندادن وخشکسالی توطئه ایه ک میخوان باهمدستی بعضیا در استان بومیهای سیستان رو وادار به مهاجرت کنن تا هم کیش و هم مسلکهای خودشون رو ساکن کنن و بافت جمعیتی رو تغییر بدن
  • احمد IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    من یک لر هستم و می گویم جانم فدای ایران جانم فدای خطه عزیز سیستان و بلوجستان ایران/
  • بهروز IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    # اخراج افغانیها
  • علی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آن آبی که هم آمد حقابه نبود سیل باراندگی افغانستان بود طالبان هیچ گونه حقابه ای نداد
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    یزید هم با امام حسین همین کار را کرد آب رو برویشان بست اینان پیروان همانانند
  • ایرانی US ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    مسئولین محترم واقعا به افغانستان هم زورمون نمی‌رسه عجب داستانی گرفتار شده ایران از تمام دنیا میکشیم از حقیرترین کشور دنیا هم باید بدبختی بکشیم بابا بسه دیگه به خودتون بیایین
  • سیستان IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    مرز با افغانستان ببندید، هیچ چیزی از مرز وارد و خارج نشه ببینید چطور میان دست بوسی...
  • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    چرا ادبشون نمی‌کنید ؟!؟ تا کی تحقیر ؟!
  • شهروند IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    افغانستان به ما آب نمیده آنوقت فوج فوج شهرونداشونو با کمال پرویی میفرستند ایران مقصر خودمونیم
  • ایرانی US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    شما اعلام مکنینید افغان برادرن ماهند پس کو برادری
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    چند سال دیگه به خباثت برادر همسایه پی خواهید برد هنوز به اندازه کافی قدرت نداره اینه
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    الان ماهواره داریم ببینید طالبان چقدر از اب رودخانه را منحرف میکند به شوره زار میفرستد ولی به برادران مسلمان بلوچستان نمیدهد ،عوضش برایشان از دوغارون تا هرات جاده آسفالته میکشید ،پنجاه میلیون دلار کمک میدهید ، میلیون ها نفر پناهنده میپذیرید و میلیارد ها دلار میفرستند کشورشان ،تازه سیمان میدهند تا سد بسازند، اگر گوش نکردن موشک بزنید سد ، والا بعدها ترکیه هم ارس را میبندد
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    انگلیس مادرفتنه هست وبس
  • علی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    سزاشون بیرون کردن تمام افغانها ست چه مجاز چه غ مجاز ،،که به فشار مضاعف به دولت موقت بیاید و حساب دستشون بیاد ..از پاکستان یاد بگیرید و هر چه سریعتر اقدام کنید
  • سعید IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    خود کرده رو تدبیر نیست . همین افغانها برای شماااااا ها خوبن
  • عبدا... IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    سزای نیکی وخدمت ومهمان نوازی چندین ساله بی اب چشمی وخیانت است
  • ناشناس IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    افغان ها اگه نباشن هم کار برای کار کردن هست هم خونه برای اجاره ...
  • ایراتی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    0 0
    گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!