مدیران معاونت میراث فرهنگی صبح امروز در نشست با خبرنگاران در ارگ آزادی تهران برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را که از امروز در سراسر کشور آغاز شده است اعلام کردند.

نشست خبری هفته میراث

همشهری آنلاین - قرار است به مناسبت هفته میراث فرهنگی در تهران، آخرین محموله الواح هخامنشی که سال گذشته از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران مسترد شد، در موزه ملی ایران رونمایی شود و در خوزستان نیز جشن آزادسازی خرمشهر به عنوان میراث دفاع مقدس برگزار شود.

رونمایی از الواح و آثار ثبتی دفاع مقدس در خرمشهر

به گزارش همشهری، علیرضا ایزدی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی در این نشست اعلام کرد که روز سوم خرداد ضمن برگزاری جشن سالروز آزادسازی خرمشهر از الواح مرتبط با دفاع مقدس و آثار ثبتی مرتبط با دوران دفاع مقدس در شهر خرمشهر رونمایی می‌شود.

او گفت: یکی از بی‌نظیرترین آثار هنری ایران که به ثبت جهانی نیز رسیده است هنر تذهیب است مراسمی با هدف بزرگداشت این هنر در هفته میراث‌فرهنگی به میزبانی استان فارس در روز دوم خرداد برگزار می‌شود.

برنامه های هفته میراث فرهنگی اعلام شد | رونمایی از آخرین محموله استردادی الواح هخامنشی در تهران و برپایی جشن سالروز آزادسازی خرمشهر در خوزستان

از جشنواره سلفی با آثار تاریخی تا عیادت از کودکان بیمار

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست بر توجه به کودک در هفته میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: در هفته میراث‌فرهنگی کانون توجه ما کودکان و نوجوانان خواهند بود و با دعوت حداکثری از دانش‌آموزان جشن پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی را در پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار خواهیم کرد.

او افزود: جشنواره عکس سلفی کودکان با آثار تاریخی نیز برگزار می‌شود و کودکان عکس‌های سلفی خود با بناهای تاریخی ارسال خواهند کرد که علاوه بر معرفی عکس‌های برتر، آثار ارسالی در قالب یک دیوارنگاره در قسمتی از وزارت میراث فرهنگی نصب می‌شود. در همین حال مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی با حضور در بخش اطفال بیمارستان‌ها ضمن عیادت از کودکان بیمار، از آنان برای بازدید از پایگاه‌ها بعد از بهبودی دعوت به عمل می‌آورند.

مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: برگزاری نشست سراسری هیئت‌های راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی در کاخ گلستان تهران از دیگر برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی است که در این نشست از ۱۰ مدیر برتر پایگاه ها تجلیل می‌شود و ۱۴ عنوان کتاب شناخت‌نامه پایگاه‌های ملی و جهانی نیز رونمایی خواهند شد.

از تاکید بر نقش موزه‌ها تا توجه به میراث دینی

فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی نیز در نشست با نمایندگان رسانه‌ها گفت: امسال شعار موزه‌ها برای آموزش و پژوهش انتخاب شده است‌ که تکلیف جدی نقش و اهمیت موزه‌ها را مشخص می‌کند. شعاری که وزارت میرا ثفرهنگی برای هفته میراث فرهنگی در نظر گرفته است هم «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسؤولیت اجتماعی» است.

او با بیان نامگذاری روزهای هفته میراث فرهنگی نیز افزود: شنبه ۲۹ اردیبهشت روز موزه برای آموزش و پژوهش، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به عنوان میراث فرهنگی، حقوق عامه، توسعه پایدار، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به عنوان میراث دینی و میراث رضوی نام گذاری شده است. اول خرداد به عنوان میراث زنده، متضمن تاب آوری و سازگاری، دوم خرداد میراث فرهنگی، الفبای زندگی، سوم خرداد میراث فرهنگی، همبستگی، اقتدار و چهارم خرداد به عنوان میراث دفاع مقدس شناخته شده است.

داوری هدف برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی اعلام کرد و گفت: کمک به ارتقای هویت ملی و تاب آوری و نشاط اجتماعی، مردمی سازی و توسعه مفهوم و رویکردهای شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم، توسعه نقش جوامع محلی در حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه و تبیین گستره مسئولیت اجتماعی در این حوزه، توسعه و تبیین مفهوم حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی از جمله این اهداف است.

داوری گفت: ۲۹ اردیبهشت بزرگداشت روز موزه و تقدیر از برترین‌های موزه داری، افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی و افتتاح همزمان نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۱۱ استان، همچنین روز ۳۰ اردیبهشت نشست سراسری هیأت‌های راهبردی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در کاخ گلستان و نشست علمی مشترک میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه هنر برگزار خواهد شد.

وی افزود: نشست با تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، نشست وقف میراث ماندگار با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، نخستین گردهمایی ملی ناظرین و نمایندگان استانی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی در کاشان، نشست تخصصی طرح‌های جامع حفاظت محدوده‌های تاریخی و مسأله مشارکت اهالی در کاخ گلستان در ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: روز اول خرداد برنامه سراسری افتتاح و رونمایی از پروژه‌های حفاظت و مرمت و افتتاح همزمان نمایندگی‌های استانی انجمن خیرین میراث فرهنگی و نشست بررسی آئین‌های شادمانه موفق میان ایران و کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی در کاخ گلستان برگزار خواهد شد.

داوری ادامه داد: پاسداشت میراث جهانی تذهیب در شیراز، جشنواره سراسری میراث فرهنگی، الفبای زندگی در اماکن تاریخی موزه ها و پایگاه ها و نشست پاسداری از میراث ناملموس و مشارکت اجتماعات محلی در کاخ نیاوران در ۲ خرداد برگزار خواهد شد. علاوه بر این جشن میراث مقاومت و روایتگری در سه خرداد در خرمشهر و نشست روایتی نو، دفاع مقدس از منظر میراث فرهنگی در چهار خرداد در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. در روز ۵ خرداد رویداد شب فرهنگی ایران و پاکستان در کاخ گلستان برگزار خواهد شد.

اجرای پاراتور معلولان برای محک زدن آمادگی موزه‌ها

هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی وزارت میراث فرهنگی نیز در نشست اعلام برنامه های هفته میراث فرهنگی گفت: سه خرداد ویژه برنامه پاراتور را با همکاری انجمن‌های معلولان داریم تا مشخص شود موزه ها چقدر فعالیت های مرتبط با مناسب‌سازی فضاهای موزه‌ای برای بازدید معلولان را انجام داده‌اند. همچنین ویژه برنامه روز جهانی موزه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود و افتتاح همزمان نمایشگاه آثار کمتر دیده شده استان ها در موزه ملی هم در ۱۱ استان کشور به صورت برخط صورت می‌گیرد. نمایشگاه الواح استردادی هخامنشی در موزه ملی ایران نیز که سال گذشته از آمریکا به کشور مسترد شد در ۲۹ اردیبهشت در موزه ملی ایران برگزار می شود.

به گفته او، نمایشگاه آثار مجموعه‌داران خصوصی تهران، گفت‌وگو با مجموعه‌داران، موزه‌های خصوصی، نشست پژوهشی موزه شیعه در خصوص میراث رضوی، نمایشگاه سکه‌های ولایت عهدی امام رضا (ع) در موزه بانک ملی ایران به همراه سخنرانی در خصوص تحلیل و تبیین سکه‌ ولایت عهدی امام رضا (ع)، نشست میراث فرهنگی، موزه‌ها معرف تاب آوری جوامع و پایداری، رویداد مشترک با آتش نشانی تهران در خصوص افتتاح فاز اول موزه آتش نشانی، مانور برخط در یکی از مجموعه ها و انعقاد تفاهم‌نامه، خط بنای ویژه برنامه کودک در کاخ گلستان با همکاری مدرسه معماری ایرانی شامل قصه کاشی، خلاقیت با آجر، شناخت معماری قاجار از دریچه کاخ گلستان، هندسه و نقوش و افتتاح نمایشگاه آثار مجموعه‌داران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، برنامه همایش دسترس پذیری و آموزش گردشگری در موزه ها به مناسبت گرامیداشت روز موزه و معلولیت با همکاری ایکوم و میز گردشگری دسترس پذیر از دیگر برنامه های هفته میراث‌فرهنگی است که مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی به آن‌ها اشاره کرد.

کد خبر 852056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha