در مورد محمدرضا زنوزی، مردی که ده‌ها میلیارد خرج کرد و ۱۱ جام را به باد داد.

تراکتور

همشهری‌آنلاین، بهروز رسایلی

در یکی از مهم‌ترین مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران، تراکتور در خانه با یک گل به مس‌رفسنجان باخت و از گردونه مسابقات خارج شد. این تیم در لیگ برتر هم به مقام قهرمانی دست نخواهد یافت. بنابراین تنها انگیزه پیش روی سرخپوشان تبریزی، می‌تواند گرفتن رتبه سومی از سپاهان و صعود به مسابقات آسیایی باشد. باخت خانگی به مس اما هرگز به مذاق هواداران خوش نیامد و آنها شعارهای تند و تیزی علیه محمدرضا زنوزی‌مطلق، مالک باشگاه سر دادند. پس از آن بود که خبرهای جسته و گریخته‌ای در مورد انصراف زنوزی از تیم‌داری و پس داده شدن تراکتور از سوی او منتشر شد. روشن نیست که آیا این بار او در تصمیمش جدی است یا باز هم مثل دفعات قبل خیلی زود نظرش عوض می‌شود. هر چه هست اما زنوزی را قطعا باید یک بازنده بزرگ در فوتبال ایران دانست؛ مردی که ده‌ها و شاید صدها میلیارد تومان هزینه کرد و عملا هیچ دستاورد خاصی نداشت.

فکت‌هایی که باور نمی‌کنید

به داستان حضور زنوزی در فوتبال از هر زاویه‌ای که نگاه کنید، او بازی را باخته است. طبیعتا ابتدا باید سراغ آمار و عملکرد تیم محبوب تبریزی در دوران مالکیت او برویم؛ جایی که روشن می‌شود تیم زنوزی با وجود انجام هزینه‌های هنگفت، ۱۱جام از ۱۲جام ممکن را از دست داده. او خرداد۹۷رسما مالک تمام سهام تراکتور شد. در این ۶فصل، سرخپوشان ۶قهرمانی لیگ و ۵قهرمانی حذفی را از دست داده‌اند. تنها دستاورد زنوزی در تراکتور که بابتش بسیار هم خوشحال بود، به قهرمانی در جام‌حذفی فصل نوزدهم برمی‌گردد؛ جایی که شاگردان ساکت الهامی ۳بر ۲استقلال فرهاد مجیدی را بردند. تازه این هم تحفه بی‌نظیری نبود، چه اینکه تراکتور در فصل سیزدهم نیز جام‌حذفی را تصاحب کرده بود. داستان عجیب‌تر می‌شود اگر بدانید در دوران زنوزی، تراکتور هرگز در رتبه‌های اول تا سوم لیگ برتر هم قرار نگرفته و بهترین مقام این تیم چهارمی بوده است؛ یعنی عملا آن همه هیاهو برای هیچ! تیم تبریزی در این مدت فقط یک‌بار سهمیه پلی‌آف حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد که در همان دوره نیز با شکست در تک‌بازی خانگی مقابل شارجه از دور مسابقات کنار رفت و به مرحله گروهی نرسید. پرسش جدی این است: آیا بدون زنوزی و اسکناس‌هایش، تراکتور نمی‌توانست همین نتایج را بگیرد؟

باختی فراتر از فوتبال

شکست بزرگ‌تر زنوزی اما بیرون از زمین فوتبال بود؛ جایی که بسیاری از رفتارها و تصمیمات او خسارت به بار آورد و پیامدهای منفی داشت. زنوزی برای جلب نظر هواداران تراکتور بارها به پرسپولیس و استقلال تاخت و حتی در اظهارنظری عجیب و بی‌عقوبت مدعی شد فلسفه حضور پیکان و سایپا در لیگ برتر این است که سر بزنگاه به سرخابی‌ها راه بدهند! اشتباهات زنوزی اما بارها دامن تیم خودش را هم گرفت؛ ازجمله زمانی که این تیم در کورس قهرمانی لیگ هجدهم با اشتباه محسن فروزان به سپیدرود باخت و مالک باشگاه به جای مدیریت بحران، با بستن اتهام شرط‌بندی به دروازه‌بان تیمش، تشنج را به سطح بی‌سابقه‌ای رساند. تنها کافی است بدانید رفتارهای زنوزی در آن مقطع باعث شد تیمی که تا هفته‌های آخر در کورس قهرمانی بود، فصل را در رتبه پنجم و با ۹امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس قهرمان به پایان برساند. مشتی نمونه خروار!

کد خبر 852728
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع ق QA ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    فوتبالی نیست هدفش چیز دیگه ای هست خرجهاش هم بی هدف هست دو سه سال قبل هم پیمان باند آبی زرد فدراسیون شده بود