مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

نوشیدن روزانه آب گوجه فرنگی فواید زیادی برای سلامتی از جمله پیشگیری از سرطان ها، بهبود سلامت قلب و کاهش التهاب دارد.

گوجه‌فرنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از health shots، آب گوجه فرنگی دارای فواید زیادی برای سلامتی است - از درمان سرماخوردگی و آنفولانزا گرفته تا کمک به تقویت سیستم ایمنی. آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است و سرشار از لیکوپن و ویتامین E است که به نوبه خود می تواند به سلامت قلب نیز کمک کند.

در حالی که ممکن است فکر کنید آب گوجه فرنگی فقط از گوجه فرنگی است، اما چیزهای بیشتری در ساخت این نوشیدنی صرف می شود. علاوه بر گوجه فرنگی، می توانید کرفس، هویج و چغندر را نیز به مخلوط اضافه کنید. با این حال، بسیاری از آب گوجه فرنگی های بسته بندی شده حاوی مقدار زیادی سدیم نیز هستند که سالم نیست. برای آشنایی بیشتر با آب گوجه فرنگی، فواید آن و مواردی که باید مراقب آن باشید، ادامه مطلب را بخوانید.

آب گوجه فرنگی مغذی است و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. در اینجا اطلاعات تغذیه ای یک فنجان (۲۴۰ گرم) آب گوجه فرنگی بدون هیچ نمک اضافه ای آورده شده است.

کالری: ۴۱
پروتئین: ۲ گرم
فیبر: ۲ گرم
ویتامین A: ۲۲ درصد از ارزش روزانه (DV)
ویتامین C: ۷۴ درصد از DV
ویتامین K: ۷ درصد DV
تیامین (ویتامین B۱): ۸ درصد DV
نیاسین (ویتامین B۳): ۸ درصد DV
پیریدوکسین (ویتامین B۶): ۱۳ درصد DV
فولات (ویتامین B۹): ۱۲ درصد DV
منیزیم: ۷ درصد DV
پتاسیم: ۱۶ درصد DV
مس: ۷ درصد DV
منگنز: ۹ درصد DV

برخی از فواید آب گوجه فرنگی برای سلامتی:

۱. نیازهای ویتامین و فیبر شما را پوشش می دهد
یکی از بزرگترین مزایای آب گوجه فرنگی این است که منبع غنی از پروتئین است. یک فنجان آب گوجه فرنگی نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند و حدود یک چهارم نیاز شما به ویتامین A را نیز پوشش می دهد. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، یک لیوان آب گوجه فرنگی ۲۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین A را پوشش می دهد. ۱۲-۱۵ درصد پتاسیم و مس و ۵ درصد منیزیم، آهن، منگنز و فسفر. همچنین دارای ۱۲ درصد از مصرف روزانه توصیه شده پکتین و حدود ۸ درصد فیبر غذایی است.

۲. سرشار از کاروتنوئیدها و پلی فنول ها
گوجه فرنگی حاوی ترکیبات زیست فعال است. اینها دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول ها هستند. کاروتنوئیدها در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شوند. این به حفظ بینایی خوب و سلامت بافت کمک می کند. همچنین می‌تواند از سرطان پیشگیری کند. کاروتنوئیدها همچنین آنتی اکسیدان هایی هستند که به جلوگیری از تولید رادیکال های آزاد کمک می کنند.

۳. سرشار از آنتی اکسیدان
آنتی اکسیدان ها برای بدن شما بسیار مهم هستند و آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. یک لیوان آب گوجه فرنگی ۲۲ میلی گرم لیکوپن دارد. لیکوپن به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند و تمام علائم التهاب را در بدن کاهش می دهد. محققان همچنین دریافتند که کاهش کلسترول و کاهش سایز دور کمر نیز اتفاق می‌افتد.

۴. به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند
مصرف منظم آب گوجه فرنگی می تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند. لیکوپن و بتاکاروتن موجود در آب میوه می تواند به فشار خون و همچنین کلسترول کمک کند. مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، ۵۸۴ شرکت کننده را مشاهده کرد که به مدت یک دهه به طور مداوم گوجه فرنگی و محصولات آن را مصرف می کردند. آنها نسبت به گروهی که گوجه فرنگی مصرف نمی‌کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

۵. می‌تواند از سرطان جلوگیری کند
نوشیدن آب گوجه فرنگی همچنین می تواند به پیشگیری از انواع سرطان کمک کند. مصرف گوجه فرنگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان پوست را کاهش دهد.

عوارض جانبی آب گوجه‌فرنگی
در حالی که آب گوجه فرنگی بسیار سالم است، نوشیدن آن دارای معایبی هم هست که باید مراقب آنها باشید.

۱. محتوای سدیم
اگر آب گوجه فرنگی بسته بندی شده می نوشید، حتما میزان سدیم و نمک موجود در آن را بررسی کنید. بسیاری از برندهای تجاری دارای سدیم بیش از حد هستند که می تواند به بدن آسیب برساند، مانند فشار خون بالا.

۲. فیبر کمتر نسبت به گوجه‌فرنگی
اگر به دنبال افزایش محتوای فیبر خود هستید، بهتر است به جای نوشیدن آب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی کامل مصرف کنید. گوجه فرنگی حاوی ۱.۴ گرم فیبر در ۱۰۰ گرم گوجه فرنگی است، در حالی که محتوای فیبر در ۱۰۰ گرم آب گوجه فرنگی ۰.۴ گرم است.

۳. افزودنی‌های پرکالری
اگر آب گوجه فرنگی از پیش آماده می نوشید، حتما همه مواد را بررسی کنید. گاهی اوقات میوه و سایر مواد پر کالری را برای بهبود طعم اضافه می‌شود و این می تواند میزان کالری مصرفی شما را افزایش دهد. همچنین، حتماً محتوای قند را نیز بررسی کنید.

۴. ممکن است بیماری‌های گوارشی را بدتر کند
اگر از مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید، توصیه می شود از مصرف آب گوجه فرنگی خودداری کنید. گوجه فرنگی اسیدی است و این می تواند آسیب بیشتری به شما وارد کند.

چگونه آب گوجه‌فرنگی درست کنیم؟
می توانید لیوان آب گوجه فرنگی تازه خود را در خانه تهیه کنید. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری گوجه فرنگی تازه و سایر سبزیجات برای طعم بهتر است. در اینجا دستور العمل ساده تهیه آب گوجه فرنگی آورده شده است:

مواد اولیه برای دو نفر:
۲-۳ گوجه فرنگی
فلفل سیاه
نمک
تکه های یخ
زنجبیل
برگ نعنا

طرز تهیه:
تکه‌های گوجه‌فرنگی را جدا کرده، در مخلوط کن بریزید و آب، تکه‌های یخ، نمک، فلفل سیاه، زنجبیل و مقداری برگ نعنا را به آن اضافه کنید.

سوالات متداول
۱. آیا می توانم هر روز آب گوجه فرنگی بنوشم؟
بله، آب گوجه فرنگی را می توان هر روز میل کرد. یک فنجان آب گوجه فرنگی بیشتر نیاز روزانه شما به ویتامین را پوشش می دهد.

۲. بهترین زمان برای نوشیدن آب گوجه فرنگی چه زمانی است؟
بهترین زمان برای نوشیدن آب گوجه فرنگی صبح ها با معده خالی است. این به جذب بهتر مواد مغذی کمک و سطح PH بدن را متعادل می کند.

کد خبر 852806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha