اواخر سال ۱۳۶۲بود که مرتضی نبوی با وجود داشتن ۳فرزند قد و نیم قد، زندگی مشترکش را با مریم غروی شروع کرد. آن زمان همسر اول نبوی، به دلیل بیماری فوت کرده بود، نبوی مسئولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن را برعهده داشت و بچه ها نیاز به رسیدگی داشتند.

مرتضی نبوی
همشهری آنلاین-شهره کیانوش راد: بعد از ازدواج مرتضی نبوی با مریم غروی، تمام مسئولیت اصلی خانه و رسیدگی بچه‌ها برعهده خانم غروی بود.مرتضی نبوی می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های حاج‌خانم که برکت زندگی ما هم هست، واسطه‌شدن در کار خیر است. او در تربیت بچه ها سنگ تمام گذاشت و مشوق من برای ساده‌زیستی است و همیشه در کار خیر پیشقدم است. از تهیه جهیزیه برای نوعروسان گرفته تا تامین هزینه دوا و درمان بیماران نیازمند، هر کمکی از دستش بر بیاید دریغ نمی‌کند.» حاج‌خانم با مهربانی مادرانه پذیرایمان شد و همراه با مرتضی نبوی به سؤالات‌مان پاسخ داد.

خانم‌ها معمولا خرید و داشتن یکسری وسایل منزل را دوست دارند. اما ظاهر زندگی و خانه شما نشان می‌دهد که نه‌تنها به تجملات علاقه‌ای ندارید بلکه از وسایل معمول مانند فرش و مبل هم استفاده نمی‌کنید!

حاج‌خانم: من از زمانی که مجرد بودم اهل تجملات نبودم و بعد از ازدواجمان هم همین رویه را حفظ کردم. از خرید وسایل غیرضروری زندگی پرهیز می‌کنم. اغلب خانم‌ها به طلا و داشتن لباس‌های متعدد علاقه دارند، اما من معتقدم این کار اسراف است.

مرتضی نبوی: حاج‌خانم اهل ساده‌زیستی است و در انتخاب این نوع سبک زندگی هم پیشقدم بودند و برای همه ما جنبه استادی دارند. یکی از ویژگی‌های ایشان که برکت زندگی ما هم هست، واسطه‌شدن در کارخیر است. ایشان بانی خیر هستند و به‌واسطه جلسات قرآن، دوستان بسیاری دارند. افراد نیازمند و خانواده‌هایی که دخل و خرجشان جور نیست و احتیاج به کمک دارند را شناسایی می‌کنند و برای تهیه جهیزیه جوانان و کمک هزینه درمان فعالیت بسیاری دارند.

حاج‌خانم: البته الان خرید جهیزیه خیلی سخت شده‌است. چند سال قبل با مبلغی ‌که از کمک‌های دوستان و خانواده برای کمک به نیازمندان جمع‌آوری می‌شد، می‌توانستیم وسایل ضروری مانند یخچال، اجاق گاز و فرش را بخریم، اما الان قیمت این وسایل خیلی گران شده! برای کمک هزینه جهیزیه، تهیه اجاره و رهن مبالغی را جمع‌آوری می‌کنیم. خب توقع دختر و پسرها هم بالا رفته و زندگی الان را با ۲۰سال پیش نمی‌شود مقایسه کرد؛ هم توقع‌ها بالاست و هم اینکه گرانی هست. دولت باید برای مسکن جوان‌ها امکاناتی فراهم کند که بتوانند ازدواج کنند. جوان‌ها هم قانع باشند و زندگی مشترک را شروع کنند، انشاءالله خدا هم برکت در زندگی آنها قرار می‌دهد.

شما اهل سختگیری در ازدواج فرزندانتان بودید؟

حاج خانم: بله. هر پدر و مادری در این مسئله سختگیر هستند اما معیارها متفاوت است. برای ما مذهبی‌بودن داماد، عروس و خانواده‌هایشان در اولویت قرار داشت. داشتن حجاب و مقیدبودن به رعایت مسائل دینی مهم بود. به همین دلیل سراغ خانواده‌هایی می‌رفتیم که به این اصول پایبند باشند. در ازدواج دخترانمان و پسرمان هیچ وقت مسائل مادی در اولویت نبوده است.

راز ساده‌زیستی وزیر و نماینده اسبق مجلس در گفت وگو با همسرش
دکتر مرتضی نبوی، همسر و فرزندشان سید محمد رضا

ارتباط آقای نبوی با فرزندان بیشتر است یا شما؟

حاج خانم: حاج‌آقا که فرصت ندارند. از صبح بیرون می‌روند و کمتر در خانه هستند. در طول هفته کمتر ایشان را می‌بینیم. در دوره وزارت و نمایندگی مجلس، مشغله بیشتری داشتند و رسیدگی به امور زندگی و فرزندان بر عهده من بود.

مرتضی نبوی: رابطه عاطفی مادر و فرزندی در خانواده ما کامل است. بچه‌ها با حاج‌خانم صمیمی‌تر از من هستند. حاج‌خانم محرم اسرارشان است. ایشان در همسری و مادری در تمام این سال‌های زندگی مشترک سنگ‌تمام گذاشتند. با فداکاری و ایثار مادرانه بچه‌ها را بزرگ و با اصول اسلامی آنها را تربیت کردند. در انتخاب عروس‌ هم خیلی سختگیر بودند و خب خدا را شکر عروسمان و خانواده‌شان هم بسیار مذهبی هستند. مراسم عقدکنان را در همین خانه خودمان با حضور آیت‌الله مکارم برگزار کردیم.

راز ساده‌زیستی وزیر و نماینده اسبق مجلس در گفت وگو با همسرش
مرتضی نبوی و همسرش در پیاده روی اربعین

حاج‌خانم، با توجه به اینکه شما به‌صورت خانوادگی در یک مجتمع زندگی می‌کنید، برایمان از ارتباط‌تان با ساکنان این مجتمع بگویید و بفرمایید چرا این روزها ارتباطات فامیلی و دورهمی‌ها مثل سابق نیست؟

خدا را شکر ما در کنار خانواده همسرم سال‌هاست در این مجتمع زندگی می‌کنیم و با هم رابطه خوبی داریم. نزدیک به هم هستیم، از احوال هم خبر داریم و به هم سر می‌زنیم. ارتباط بسیاری از خانواده‌ها مانند سابق نیست که همه دور هم بنشینند و حرف بزنند. در مهمانی‌ها همه موبایل دستشان است. این موبایل‌ها کار را خراب کرده! البته من به بچه‌ها و نوه‌هایم می‌گویم وقتی دورهم هستیم موبایل دستشان نباشد و آنها هم رعایت می‌کنند.

راز ساده‌زیستی وزیر و نماینده اسبق مجلس در گفت وگو با همسرش
مرتضی نبوی همراه با خواهر و همسرش

و خصوصیت خوب آقای نبوی چیست؟

خیلی خوش‌اخلاق هستند.

عصبانی نمی‌شوند؟

خیلی کم پیش می‌آید که عصبانی شوند. آنقدر کم پیش آمده که اصلا یادم نیست! گاهی مسئله‌ای پیش می‌آید و من می‌بینم بسیار آرام با موضوع برخورد می‌کنند. خب رفتار آرام ایشان در ما هم تأثیر گذاشته است.

آقای نبوی اهل خرید هدیه هستند؟

نه! اصلا! ایشان هدیه‌بخر نیستند!

از زحمات شما به‌عنوان مادر و همسر قدردانی می‌کنند؟

حاج‌آقا بسیار قدردان هستند. قدردانی یک مرد از همسرش به خریدن هدیه‌های لوکس و گرانقیمت نیست. این قدردانی می‌تواند در یک تشکر ساده کلامی باشد. در رفتار توأم با احترام همسران نسبت به همدیگر بسیارمهم است. من حقیقتا هیچ‌چیزی لازم ندارم و اهل طلا و تجملات هم نیستم. اما هدیه نقدی را دوست دارم تا از این راه بتوانم پولی را برای کار خیر و کمک به نیازمندان اختصاص ‌دهم.

فیلم گفتگو با مرتضی نبوی و همسرش را اینجا ببینید:

کد خبر 851451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha