علی بلوکباشی، زاده سال ۱۳۱۴ در کوچه تهرانچی تهران، نویسنده و محققی است که برای نخستین بار به موضوع مردم‌شناسی مردم زادگاهش پرداخته است.

علی بلوک باشی

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور : بلوکباشی استاد تحقیق و پژوهش درباره اقوام مختلف ایرانی است. او برای اینکه بتواند مطالعه‌ای جامع و کامل دراین‌باره داشته باشد سال‌ها مشغول سفر در پهنه ایران بوده است. اوکه از دوران دانشگاه این تحقیقات را شروع کرده، تهران در اکثر مطالعاتش جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد به‌طوری‌که در دومین جلد از مجموعه آثارش در زمینهٔ مردم‌شناسی و فرهنگ‌عامه مردم ایران به‌طور خاص به بحث «جامعه شهری تهران قدیم» می‌پردازد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اردشیر آل عوض، تهران‌پژوه، دراین‌باره می‌گوید: «علی بلوکباشی استاد دانشگاه تهران و متخصص در حوزه مردم‌شناسی، یکی از رشته‌های نوین در ایران، است. او برای نخستین بار تهران را از منظر مردم‌شناسی مورد تحقیق قرار داده است. بلوکباشی، معتقد است خرده‌فرهنگ‌هایی در بین مردم وجود دارد که آمیخته با حکمت است. همیشه موضوعاتی که از منظر مورخان دور می‌ماند در بررسی‌های مردم‌شناسی کشف می‌شود.»

از شیوه‌های طبابت تا آشپزی تهرانی‌ها زیر ذره‌بین بلوکباشی

آل عوض درباره نقش تهران در مقالات و تألیفات علی بلوک باشی می‌گوید: «او کتاب‌ها و پژوهش‌های زیادی درباره فرهنگ و آداب و سنن مردم ایران با سرفصل‌هایی جامع و کامل درباره تهران نوشته است. برای مثال، بررسی تعزیه و نسخ مربوط به آن از آثار کامل و جامع او محسوب می‌شود.

در این کتاب تعزیه از منظر مردم بررسی شده است. علی بلوکباشی نخستین نویسنده و محققی است که در مصاحبه‌ای مفصل با مرحوم عنایت‌الله شهیدی تاریخچه تعزیه را واکاوی کرده. در این کتاب به تعزیه‌خوان‌های معروف تهرانی همچون میرعزای کاشانی و هاشم فیاض به‌طور مفصل پرداخته شده است.

استاد بلوک باشی در کتاب تاریخ پزشکی خود نیز درباره تاریخ پزشکی در تهران به‌طور کامل پرداخته. او همچنین کتاب معروف آشپز و آشپزخانه را نگاشته که بسیار خواندنی و جذاب است. این اثر مختص فرهنگ و مردم‌شناسی آشپزی است. به‌خصوص آشپزی دربار که بخش مهمی از آن مربوط به تهران است.»

کد خبر 851942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha