همشهری‌آنلاین - دکتر یونس شکرخواه: گوگل بدون سروصدا یک فصلنامه آنلاین راه‌اندازی کرده است: فصلنامه فکر

فصلنامه فکر (Think Quarterly) یک نشریه فول تکست رایگان است که از سوی دفتر لندن  گوگل غول دنیای جستجو منتشر می‌شود و نخستین شماره آن در ۶۸ صفحه در فرمت فلش اپلیکشن ارائه شده، به تمام معنا کراس فرمت (cross-platform) و بسیار چشم نواز هم هست.

فصلنامه فکر بی‌شک یک نقطه عطف در آنلاین ژورنالیسم است. رعایت حداقل گرایی؛ تگ‌گذاری با رنگ، اتکا به گرافیک خبری (News Graphics) و  اینفو گرافیک(infographics)، رنگ‌های زنده و تصاویر بزرگ با قابلیت فلیپ (flip) باعث شده تا فصلنامه فکر در نخستین شماره خود ریخت و قیافه نشریه‌ای را داشته باشد که سالهاست آپلود می‌شود. کار طراحی نشریه بر عهده آژانس معروف چرچ آو لندن (TCOLondon) بوده است. اینجا هم می‌توانید به آر اس اس فصلنامه فکر دسترسی داشته باشید.

به محتوای فصلنامه فکر، فکر نکنید به بسته بندی و مدیریت اطلاعات فکر کنید؛ این نکته مهم در رفتار گوگل است.

  درباره یک اتفاق بزرگ: تلویزیون گوگل

نخستین فصلنامه درباره "داده‌ها" و تاثیر آن‌ها بر تجارت است و تهیه کنندگانش آنرا "فضای تنفس در دنیای شلوغ تجارت" نامیده‌اند.

دست‌اندرکاران گوگل و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای فضای سایبر برای این شماره نوشته‌اند که از برجسته‌ترین آنها می‌توان به  سیمون راجرز (Simon Rogers) سردبیر بلاگ داده‌های گاردین (Guardian‘s Datablog) اشاره کرد.

مت بریتین (Matt Brittin) مدیرکل عملکردهای گوگل در ایرلند و بریتانیا که با تیم خود این فصلنامه را منتشر کرده‌اند درباره این فصلنامه در پیش‌درآمد آن نوشته است: "فصلنامه فکر یک فضای تنفس در دنیای شلوغ تجارت است، جایی که بتوان در آن یک وقت استراحت  گرفت و به آنچه در حال وقوع است و به علت اهمیت‌آن فکرد کرد"

نسخه بعدی فصلنامه در ماه مه ۲۰۱۱ و بعدی در جولای و  شماره چهارم در ماه اکتبر ۲۰۱۱ آپلود خواهد شد.

گوگل البته تبلیغات ویژه‌ای در این باره به عمل نیاورده است و همین امر باعث می‌شود تا انتشار فصلنامه فکر که خود گوگل آنرا "کتاب" می‌خواند به یک نکته مبهم دامن بزند:

آیا گوگل به جهان نشر رسانه‌ای وارد شده است یا صرفا می‌خواهد به کنجکاوی‌های روشنفکری تیم خود پاسخ دهد؟

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰