جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

احمد حج‌فروش: به‌تازگی کتابی به‌نام «290 اقدام برای تحول بنیادین در وزارت آموزش وپرورش» منتشر شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است.

به‌نظر می‌رسد اگر آموزش و پرورش10اقدام دیگر از میان اقدامات انجام شده خود به شرح زیر را به 290اقدام اضافه می‌کرد به عدد رُند300 اقدام تحولی دست می‌یافت.توزیع شیر و گچ و تخته سیاه در مدارس‌، بازدید دانش‌آموزان از شهر‌بازی‌ها‌، انتقال برخی دفاتر ستادی از ساختمانی به ساختمان دیگر ، ادامه انتشار نشریه نگاه‌، اجبار مدارس غیردولتی به معرفی دانش‌آموزان برای شرکت در آزمونی خاص، صرفه جویی در کسب مهارت عملی هنرجویان هنرستان‌ها (کاهش زمان دروس عملی)، کاهش زمان درس حرفه وفن در مدارس راهنمایی،

تقدیم مهم‌ترین سرمایه انسانی و کالبدی آموزش و پرورش(آموزشکده‌ها) به وزارت علوم، جلب نارضایتی اعضای هیأت علمی و کارکنان پژوهشگاه آموزش و پرورش، حذف اجرای آزمایشی از برنامه و کتاب درسی(یعنی آزمایش بیش از 2میلیون دانش‌آموز به جای حدود 2 هزار و افزایش ضایعات به جای کاهش آن) و گروه آزمایشی شدن کودکان پایه ششم تا پایان عمر تحصیلات خود در دبیرستان (7سال تحصیل آزمایشی)، تبدیل برخی آزمایشگاه‌ها و بخشی از محوطه بازی بچه‌ها در دبستان‌ها به اتاق درس، انتشار کتابی به نام290 اقدام تحولی در دولت دهم و...

واقعیت این است که آموزش و پرورش با انتشار 290 اقدام به نام تحول می‌خواهد شتاب در اجرای زود هنگام نظام جدید آموزشی را توجیه کند و بسیاری از اقدامات جاری و معمول خود را به جای «برنامه‌ریزی و نقشه راه تحول » (و مطابق شرط تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری) نشان دهد‌؛ درحالی که به دلایل زیر ادعا و عمل کاملا مغایر یکدیگرند:

1-‌ تهیه و تدوین فلسفه تربیت‌، رهنامه و سند تحول راهبردی (مهم‌ترین اقدامات علمی واصلی درباره تحول در آموزش و پرورش) قبل از دولت دهم انجام شده و تنها مرحله بررسی و تصویب آن در دولت دهم اتفاق افتاده است.2- ‌در مورد هیچ‌یک از 23هدف عملیاتی و 130 راهکار مندرج در سند تحول که در واقع برنامه‌ریزی و نقشه راه تحول در آموزش و پرورش و اصلی‌ترین و تنها کارهای تحولی است‌، تاکنون اقدام بایسته‌ای انجام نشده است.

3- تنها در زمینه راهکار21.1 (اصلاح ساختار دوره‌های تحصیلی) عجولانه اقداماتی با تسامح و تساهل دور از انتظار در شورای‌عالی به تصویب رسیده و با شتاب زیاد و غیرمنطقی کارشناسان و مولفان کتاب‌ها وادار به تولید کتاب‌های درسی پایه‌های اول، دوم و ناگهان (به‌طور جهشی)پایه ششم، بدون رعایت اصول علمی در برنامه‌ریزی درسی (قبل از تصویب برنامه درسی ملی‌، تهیه و تصویب راهنماهای برنامه درسی دوره ابتدایی، برنامه‌ها و کتاب‌های درسی پایه‌های سوم و چهارم و پنجم ابتدایی‌، برقراری ارتباط افقی و عمودی محتوای آموزشی بین پایه‌های تحصیلی، اجرای آزمایشی و...) و بدون آنکه فرصت داشته باشند ارزش‌ها و شاخص‌های تحول بنیادین (‌که همان راهکارهای 130گانه است و هنوز وزارت آموزش و پرورش به آن ورود نیافته است)را در برنامه‌ها و کتاب‌ها به کار ببرند. اقدامات ردیف‌های 16، 17، 30، 31 و 32 در فهرست 290 اقدام از این نوع است.

4-‌ بیش از90‌درصد از290 اقدامی که آموزش و پرورش به نام تحول منتشر کرده، اقدامات جاری این وزارتخانه است و در گذشته نیز مشابه آنها و در مواردی علمی‌تر و دقیق‌تر انجام شده است و ارتباطی به تکالیف مندرج درسند تحول ندارد.

5-‌ اقدامات زودهنگامی که درزمینه ساختار نظام آموزشی جدید(3-3-6) و دستورالعمل‌های آن در سال‌های 89 و90 (‌قبل از تصویب و ابلاغ رسمی سند تحول در تاریخ1390.9.22) به استان‌ها ابلاغ شده، بدون مجوز قانونی بوده و در راستای برخی سیاست‌های قانون‌گریزی دولت بوده است.

در پایان، از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با توجه به وظیفه‌ای که به موجب 2قانون (‌1- قانون اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش 2- قانون تأسیس شورای‌عالی آموزش‌وپرورش) مبنی بر تغییر ساختار نظام آموزشی بر‌عهده آنان است، هرچه زودتر از اجرای شتابزده و زود هنگام نظام جدید در مهرماه سال‌جاری جلوگیری شود.

کد خبر 170938
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز