دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رباط صلیبی قدامی زانو یکی از چهار رباط مهم برای پایداری زانو و حرکت مناسب آن است

acl

 رباط صلیبی قدامی به شکل ذوزنقه‌ای در میان زانو انتهای استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می‌کند؛ این رباط از لغزیدن استخوان درشت‌نی (تیبیا) در جلوی استخوان ران جلوگیری می‌کند، و نیز پایداری چرخشی زانو را باعث می‌شود.

آسیب‌دیدگی این رباط ممکن است خفیف و در حد پارگی جزئی یا شدید و در حد پارگی کامل یا جدا شدن آن از یک سر استخوان باشد.

رباط صلیبی قدامی به شیوه‌های گوناگونی ممکن است آسیب ببیند؛ شایع ترین شیوه آسیب‌دیدگی این رباط خم شدن بیش از حد زانو به عقب و پیچیدن بیش از حد زانو، یا متمایل شدن بیش از حد زانو به یک طرف است.

پارگی این رباط اعلب به علت ضربه مستقیم به زانو در هنگامی است که پا در وضعیت پایداری قرار دارد، برای مثال هنگامی که یک بازیکن فوتبال را که محکم روی پاهایش ایستاده است، از کنار تکل می‌کنند.

پارگی این رباط در ورزش‌هایی که همراه به ضربات شدید هستند و نیز هنگامی که زانو در هنگام حرکت سریع با هنگام توقف از از یک حرکت سریع دچار تغییر وضعیت شدید می‌شود، ممکن است رخ دهد.

پارگی رباط صلیبی قدامی با علائم شنیدن صدای تق پس از ضربه، درد در بخش بیرونی و پشت زانو، تورم پس از چند ساعت، محدودیت حرکات زانو به علت درد و تورم و احساس ناپایداری در زانو، گیر کردن زانو یا خالی کردن زانو در هنگام انداختن وزن روی آن بروز می‌کند.

کد خبر 182582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز