دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: کارشناسان بهداشتی و پزشکی براین باورهستند که امروزه در جامعه شهرنشین ایرانی، مردان به‌دلیل مشغله‌های زندگی، کمتر به حفظ سلامت خود و امر پیشگیری می‌اندیشند و اقدام می‌کنند و این مسئله درحالی است که حفظ سلامت مرد خانواده، با بقا و استحکام خانواده گره خورده است.

سلامت

شاید به همین دلیل هم باشد که شعار امسال هفته سلامت مردان به این موضوع اختصاص یافته است؛ «با خودمراقبتی، یک برنده باشید».امسال برنامه‌های هفته سلامت مردان از اول اسفند‌ماه (امروز) در تهران اجرا می‌شود. خود مراقبتی و تغذیه پیشگیرانه، خودمراقبتی و فعالیت‌های بدنی، خودمراقبتی و ترک مصرف دخانیات، خود‌مراقبتی و پایبندی به روابط خانوادگی، خودمراقبتی و کنترل عوامل خطر بیماری‌زا، خودمراقبتی و رعایت ایمنی در محیط کار و رانندگی و خودمراقبتی و کنترل استرس عنوان‌های روزهای هفته سلامت مردان است. اما چرا باید فرهنگ خودمراقبتی در بین مردان ایرانی ترویج شود؟

دکتر علی‌رضا زالی، عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت: در حال حاضر بالغ بر54.4درصد از جمعیت کشور را مردان تشکیل می‌دهند و از نظر ترکیب جنسی جمعیت تقریبا به نسبت هر 100زن ایرانی، 102مرد وجود دارد.
دکتر زالی در تشریح دلایل آسیب‌پذیری مردان گفت: با توجه به اینکه مردان به‌طور معمول ساعات بیشتری را در محیط‌های اجتماعی و خارج از خانه حضور دارند، بنابراین هم بیشتر در معرض تنش‌های اجتماعی هستند و هم آلودگی‌های موجود در کلانشهرها، مردان را در برابر آلاینده‌های موجود در هوا آسیب‌پذیرتر می‌کند علاوه براین، مصرف مواد دخانی و رفتارهای پرخطر در آقایان بیشتر است. آمار نشان می‌دهد که اعتیاد در مردان نسبت به زنان 10برابر بیشتر است.

او افزود: از سوی دیگر، مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی و صدمات غیرعمدی در بین مردان بیشتر از زنان است؛ به‌طوری که در سنین 45تا 65سالگی سومین عامل مرگ‌ومیر مردان ناشی از این مسئله بوده است و مطالعات اخیر نشان داده است که از حدود 13هزار فوت ناشی از حوادث ترافیکی، نزدیک به 10هزار نفر از آنان مرد بوده‌اند و همچنین 78.7درصد از قربانیان تصادفات برون شهری نیز مردان هستند.

دکتر زالی با بیان اینکه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز در مردان بیشتر است افزود: ابتلا به بیماری‌های قلبی در سنین پایین‌تری در مردان دیده می‌شود. علاوه براین، برخی از سرطان‌ها از قبیل، سرطان‌های پروستات، معده، روده‌بزرگ و بیماری‌های انسدادی ریوی در بین مردان شیوع بیشتری دارد.

عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران گفت: به‌دلیل آنکه مردان بیشتر در معرض آفتاب هستند حتی سرطان‌پوست هم در مردان بیشتر گزارش شده است و با توجه به همه این موارد و اینکه مشکلات بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها در مردان، آثار ویرانگری بر خانواده‌ها دارد باید سلامت مردان جدی گرفته شود، چرا که در ایران مردان نان‌آور اصلی خانواده محسوب می‌شوند و بیماری یک مرد، بر بقا و بنیان خانواده آسیب می‌رساند.

اما به‌رغم این مهم، مردان به‌دلیل مشغله‌های زیاد کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، به‌طوری که آمار نشان می‌دهد مردان 23درصد کمتر از زنان برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه می‌کنند و این درحالی است که حداقل 55درصد علل مرگ‌ومیر به‌ویژه مرگ‌های زودرس در مردان قابل پیشگیری است و به همین دلیل باید فرهنگ خود مراقبتی را در بین مردان ترویج دهیم. در این‌باره دکتر محمدمهدی گلمکانی، مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز به همشهری گفت: این اداره کل همانند سال گذشته برنامه‌های متنوعی را در سطح مناطق 22گانه شهر تهران برای هفته سلامت مردان تدارک دیده است.

او افزود: برگزاری پایگاه‌های مشاوره و معاینه پزشکی با حضور متخصصان اورولوژی، راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات عمومی سلامت با ارائه خدمات مشاوره پزشکی، اندازه‌گیری فشار و قندخون، مشاوره‌های تغذیه و روانشناسی، برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف نظیر آشنایی و پیشگیری از بیماری‌های شایع در مردان، راهکارهای حفظ و ارتقای سلامت مردان، نقش ورزش و تحرک بدنی و آموزش مهارت‌های زندگی و کنترل استرس از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده اداره کل سلامت شهرداری تهران است.

دکتر محمدمهدی گلمکانی گفت: برگزاری مسابقات ورزشی در مناطق مختلف شهر تهران، همایش پیاده‌روی، اردوهای تفریحی و آموزشی و تهیه و توزیع اقلام آموزشی از دیگر اقداماتی است که برای هفته سلامت برنامه‌ریزی شده است.مهدی امیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران هم گفت:

از آنجا که مردان در ایران نقش اساسی در حفظ و استحکام خانواده دارند، سلامت آنان تضمین‌کننده نهاد خانواده است بنابراین ضروری است که بحث پیشگیری از بیماری‌ها در مردان جدی گرفته شود که در شهرداری تهران به این مهم توجه شده است و در کانون‌های سلامت محور و خانه‌های سلامت این مهم پیگیری می‌شود. او افزود: به اعتقاد من، باید مردان را برای ترویج فرهنگ خودمراقبتی تشویق کرد و در این زمینه خانم‌ها می‌توانند همسران خود را به این مهم تشویق کنند، چرا که حفظ بنیان و سلامت خانواده با سلامت مردان تضمین می‌شود.

کد خبر 201998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز