سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: انجمن‌ها و شخصیت‌ها و صاحب‌نظران حوزه بهداشت و سلامت از اعضای جامعه پزشکی کشور دعوت کردند در انتخابات پیش روی سازمان نظام‌پزشکی ایران که روز جمعه چهارم اسفند برگزار می‌شود شرکت کنند.

بهداشت

سازمان نظام پزشکی بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی و مدنی در ایران است که حدود 200هزار نفر عضو دارد و از آن به‌عنوان پارلمان سلامت ایران نام برده می‌شود. برای این انتخابات بیش از چهار هزار نفر کاندیدا شده‌اند. گزارش‌های رسیده حکایت از برنامه‌ریزی و حضور طیف‌های مختلف فکری در قالب لیست و ائتلاف‌های متعدد در این انتخابات دارد.

مراد هاشم‌زهی، رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نظام‌پزشکی گفت: این انتخابات روند منطقی خود را در سلامت کامل طی می‌کند و قطعا چهارم اسفند برگزار می‌شود و هیچ شبهه‌ای در روند قانونی برگزاری این انتخابات وجود ندارد.دکتر علیرضا زالی، عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت:

جامعه فرهیخته پزشکی کشور به‌رغم شایستگی‌ها و توانمندی‌ها و قابلیت‌های سرشار خود، به‌دلیل فرایند تقلیل انسجام درونی در سال‌های اخیر دچار نوعی انفعال و سرخوردگی شده است که این سرخوردگی ناشی از تراکم مطالبات جامعه پزشکی بوده است بنابراین حضور پرشور در انتخابات نظام پزشکی که اساسا در گستره کشوری انجام می‌شود، سازوکاری مدنی و قانون‌مدار برای میل به اهداف بی‌شمار حرفه‌ای تلقی می‌شود.

دکتر زالی تصریح کرد: باید به‌خاطر داشته باشیم که سرمایه بنیادین جامعه‌پزشکی برای خروج از بن‌بست‌های کنونی، انسجام، شهامت حرفه‌ای و درایت مبتنی بر خرد جمعی است. او گفت: از آنجا که کلانشهر تهران در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف اجتماعی با فرایندهای نوین نهادینه‌سازی‌ شده، روبه‌رو بوده است بنابراین، باید هیأت‌مدیره تهران بزرگ، در امور سیاستگذاری و اجرایی با «باز هویتی» جدید، تشکیل شود و این امر با باز توزیع مجدد قدرت در بخش مرکزی سازمان محقق می‌شود.

دکتر محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران نیز اظهار داشت: یکی از نکات مهم در این زمینه تقویت سازمان نظام پزشکی شهر تهران است چرا که متأسفانه این سازمان تحت‌الشعاع سازمان کشوری قرار گرفته است و کسی دقیقا نمی‌داند محل استقرار سازمان نظام‌پزشکی تهران کجاست؟ این درحالی است که پزشکان تهرانی مشکلات فراوانی دارند و نیاز به مرجعی برای رسیدگی در این حوزه وجود دارد. بر این اساس این سازمان نیاز به خانه تکانی اساسی دارد تا از کارکردهای سیاسی دور شده و از قیمومیت سنتی یک عده خارج شود.

دکتر شهرام سهرابی، رئیس سلامت اجتماعی اداره کل شهرداری تهران هم گفت: از آنجا که سازمان نظام‌پزشکی، مکانی صنفی برای جامعه پزشکان است بنابراین ضروری است که همه پزشکان در این انتخابات حضور پرشور داشته باشند تا بتوانند از حقوق و مطالبات خود دفاع کنند. وی اظهار امیدواری کرد که نظام پزشکی تهران بزرگ نیز دارای هویتی مستقل شود و در این زمینه پزشکان تهران باید پافشاری داشته باشند.

دکتر سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن مهم توصیف کردن انتخابات سازمان نظام پزشکی و با بیان نقش این انتخابات در ارتقای جامعه پزشکی کشور گفت: یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات صنفی در ایران سازمان نظام پزشکی است که همواره در جهت تأمین منافع صنفی پزشکان حرکت کرده است بنابراین تمامی پزشکانی که به آینده شغلی خود اهمیت می‌دهند باید در این انتخابات شرکت کنند.

محمد رئیس‌زاده، رئیس بسیج جامعه‌پزشکی گفت: بسیج هیچ لیستی برای انتخابات نظام پزشکی ندارد. همه تأیید صلاحیت شده‌های این انتخابات از نظر ما عضو بسیج هستند. وی اضافه کرد: تأکید ما فقط حضور حداکثری جامعه‌پزشکی در این انتخابات و برگزاری سالم این انتخابات است و در این زمینه هر کمکی بتوانیم انجام می‌دهیم.

دکتر محمد‌اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: این انتخابات پرشور برگزار خواهد شد. پزشکان کسانی را انتخاب کنند که علاوه بر اینکه دارای وجدان‌کاری بالا و سابقه درخشان هستند، انسان‌ها را به شکل بیمار نگاه نمی‌کنند و به سلامتی آنها توجه ویژه خواهند داشت. وی به پزشکان توصیه کرد تا در این انتخابات حضور پررنگ داشته باشند.

دکتر عبدالعظیم جمشیدزهی، مشاور سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: این انتخابات باید همه اقشار پزشکان با همه تفکرات را راضی نگه دارد. با توجه به بحث‌هایی که درباره تأیید صلاحیت‌ها پیش آمد باید مسائل به‌صورت واقع‌بینانه دنبال شود. سازمان نظام‌پزشکی مثل هر صنفی به دنبال حمایت از پزشکان است تا حقوق اعضا تحقق پیدا کند. وی افزود: با توجه به اینکه یکی از چالش‌های اصلی در نظام سلامت کشور بحث تعرفه‌های پزشکی است، انتخابات نظام‌پزشکی در تعیین تکلیف آن و بهبود شرایط مردم و پزشکان نقش مهمی دارد.

دکترعلی یزدانی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی نیز گفت: در حال حاضر برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات نظام پزشکی فقط باید اطلاع‌رسانی شود. ما زمان زیادی نداریم و در این فرصت بسیار اندک کار دیگری به‌جز اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌توان انجام داد. هر سال یک‌ماه قبل از انتخابات درباره آن صحبت و نظرسنجی می‌شد و پیشنهادها و نظرات داده می‌شد اما امسال خیلی خاموش و ناگهانی این زمان اعلام شد بنابراین فقط می‌توان با اطلاع‌رسانی از طریق تلفن شخصی پزشکان را از این انتخابات آگاه ساخت.

دکتر محمدعلی یوسف‌نیا، رئیس انجمن جراحان قلب ایران و دبیر هیأت بورد فوق تخصصی قلب و عروق هم اظهار داشت: تصمیم‌گیری برای سازمانی که پزشکی کشور را مدیریت می‌کند بسیار مهم است و باید کسانی انتخاب شوند که شایستگی و توانایی داشته باشند، مورد قبول و برخاسته از جامعه پزشکان باشند.

دکتر محسن ساغری، رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای هم گفت: باید افرادی علاقه‌مند و فعال انتخاب شوند تا برای نظام سلامت ایران تمام توان خود را بگذارند و با دارا بودن توان جسمی و فکری بهره‌وری این سازمان را به حداکثر برسانند و تعامل خوبی با پزشکان داشته باشند.

کد خبر 202176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز