همشهری آنلاین: رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از اینکه 7 درصد جامعه پزشکی همه تصمیم گیری‌ها و مزایای حوزه سلامت را در اختیار دارند گفت: تاسف بار است که دیده می‌شود یک پزشک به عنوان حق الزحمه خود راضی به دریافت النگوی طلای فرزند بیمار می‌شود.

میرزا بیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری

به گزارش  مهر، غضنفر میرزابیگی افزود: با توجه به اینکه بر طبق آمارهای وزارت بهداشت، متخصصان و فوق تخصصان فقط حدود 7 درصد از کارکنان نظام بهداشت و درمان کشور را تشکیل می‌دهند، سایر گروه‌های خدمات دهنده در حوزه سلامت اعم از پرستاران، ماماها، پزشکان عمومی، پیراپزشکان و... طیف 93 درصدی این نظام را تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه این گروه بزرگ و اکثریتی کمترین نقش را در مدیریت و مزایای نظام سلامت کشور دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در اغلب موارد جمعیت 7 درصدی متخصصان و فوق تخصصان گروه پزشکی در تمام مباحث اعم از تعرفه‌ها، واگذاری‌ها، خدمات مدیریتی و امثالهم در جایگاه تصمیم‌گیری نشسته‌اند و فقط منافع گروه خودشان را در نظر دارند و آنچه در این میان گم شده، حقوق مردم و بیماران، حقوق نظام سلامت و حقوق عامه ارائه دهندگان خدمت است.

میرزابیگی، که از تشکیل ائتلاف پیشگامان سلامت خبر داد با بیان اینک، ارتقای اخلاق حرفه‌ای  از دیگر اهداف ائتلاف پیشگامان سلامت است،گفت: متأسفانه امروزه بحث اخلاق حرفه‌ای به خصوص اخلاق مبتنی بر اخلاق اسلامی در جامعه پزشکی فراموش شده است و تأسف بار است که دیده می‌شود یک پزشک به عنوان حق الزحمه خود راضی به دریافت النگوی طلای فرزند بیمار می‌شود.

وی ادامه داد: در مباحث اخلاق حرفه‌ای گفته می شود که دو گروه شامل طبیبان و قضات حق دریافت پول به جز مواردی که خود مراجعه کننده مایل باشد را ندارند و باید حقوق خود را از حاکمیت کشور بگیرند. در حال حاضر خوشبختانه این موضوع در کشور ما در مورد قضات صدق می‌کند اما هنوز در مورد پزشکان نه تنها دیده نمی‌شود بلکه مشاهده می‌شود که یک متخصص یکبار پول ویزیت مطب می‌گیرد، یکبار پول زیر میزی دریافت می‌کند، یکبار حق‌العمل جراحی و بار دیگر کارانه از بیمارستان می‌گیرد.

وی گفت: البته تمام این فرایند مربوط به یک مرکز است و اگر پزشکی در چند مرکز مشغول باشد این چرخه دریافت حق‌الزحمه چندین بار تکرار می‌شود. و از قبل همین نظام پرداخت معیوب است که شاهد درآمد‌های چند صد میلیونی برخی افراد در سیستم بهداشت و درمان هستیم.

کد خبر 203377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز