گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: دولت نسخه‌هایی برای کاهش هزینه‌های درمان پیچیده است که بخشی از آن به کاهش هزینه‌های بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی اختصاص دارد.

سلامت

 ‌براساس این نسخه بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی فقط 10درصد از کل هزینه‌های درمان را به‌عنوان فرانشیز پرداخت خواهند کرد.

وضعیت درمان

«هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی سرسام‌آور است». این جمله را همراه یکی از بیماران بستری شده می‌گوید و توضیح می‌‌دهد: بیمار در بخش اورژانس بستری شده اما دکتر نسخه ‌می‌نویسد می‌دهد دست من که بروم داروها را از داروخانه بخرم. این مشکل من تنها نیست، خیلی‌های دیگر هم شرایط من را دارند. با اینکه بیمار ما دفترچه بیمه دارد اما باز هم مجبوریم سهم زیادی از هزینه‌ درمان را پرداخت کنیم. چطور می‌شود که پرستار به بیمار بگوید ما فلان آنژیوکت را نداریم و همراهت باید برود از بیرون این آنژیوکت را بخرد و برایت بیاورد. او یکی از چندین و چند هزار همراه بیماری است که در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند و حکایت‌های عجیبی از هزینه‌های درمانی دارند.

زن میانسالی می‌گوید نیمه شب با آمبولانس اورژانس به بیمارستان دولتی منتقل شده و هنگامی که از پرستار خواسته تا یک لیوان آب آشامیدنی به او بدهد، ‌پرستار گفته که همراهت باید برود از دکه‌ای که در حیاط بیمارستان است آب معدنی بخرد و برایت بیاورد. حکایت‌های تلخی که بیماران از مشکلاتشان هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی روایت می‌کنند حالا دیگر به گوش مسئولین هم رسیده و انوشیروان محسنی بند پی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره این تلخی‌ها می‌گوید:خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی به مردم داده می‌شود به‌دلیل کمبود اعتبارات بیمارستان‌ها افت شدیدی داشته است.

گزارش‌های ما نشان می‌دهد که بیمارستان‌های دولتی همراهان بیمار بستری شده را در بسیاری موارد برای خرید لوازمی از قبیل آنژیوکت، پروتز حتی نخ بخیه به بیرون از بیمارستان و بازار آزاد می‌فرستند تا آن را تهیه کرده و به بیمارستان تحویل دهند. راه‌حلی که دولت برای این مسئله در پیش گرفته به‌گفته‌ بند پی این است که قسمتی از منابع هدفمند‌کردن یارانه‌ها (حدود 3هزار میلیارد تومان) در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا از طریق سازمان بیمه سلامت هزینه شود.

این بودجه برای این است که واقعا بیمار در بیمارستان دولتی بیش از 10درصد، فرانشیز پرداخت نکند. سازمان بیمه سلامت تکلیف دارد، متعهد و ملزم است که بر هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی نظارت و کنترل کند که بیمار برای هیچ لوازم مصرفی برای هیچ پروتز ارتوپدی، چشم و قلب و عروق از بیرون از بیمارستان خرید نکند. همه‌ این لوازم باید در بیمارستان‌های دولتی وجود داشته باشد و برای بیماران به فراخور روش‌های درمانی‌شان از سوی کادر درمانی استفاده شود.

هزینه‌‌ پروتز بر عهده بیمارستان

در بیمارستان‌های دولتی رسم بر این شده که هر بیماری به پروتز نیاز دارد باید آن را از بیرون از بیمارستان (بازار آزاد) خریداری کرده و در اختیار بیمارستان قرار دهد. علاوه بر این کسانی که نیاز به لنز برای چشمشان دارند یا استند برای رگ‌های بسته‌‌ قلبشان هم می‌بایست لوازم را خریداری کنند و به بیمارستان تحویل دهند. با توجه به اینکه قیمت پروتز در بازار آزاد بسیار زیاد است و سازمان بیمه سلامت نیز فقط بخش کوچکی از این هزینه را به بیماران برمی‌گرداند عملا یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های درمان به پروتز مربوط می‌شود. محسنی بندپی می‌گوید دوران این روش دیگر سرآمده و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده خرید تمامی تجهیزات مورد نیاز بیمار بر عهده بیمارستان‌هاست و بیمار فقط 10درصد فرانشیز را در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کند؛ چون ما بر این باوریم که این مسائل را باید بیمارستان، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت میان خودشان مدیریت کنند و بیمار به هیچ عنوان نباید این رنج‌ها را تحمل کند.

فرم پرسشنامه بیماران

سازمان بیمه سلامت فرم پرسشنامه‌ای را آماده کرده که هر بیمار هنگام ترخیص از بیمارستان‌های دولتی می‌بایست آن را پر کند. در این پرسشنامه از بیمار پرسیده خواهد شد که آیا برای خرید لوازم و تجهیزات مجبور شده به خارج از بیمارستان برود و احیانا پرسنل بیمارستان از او خواسته‌‌اند که خودش وسیله‌ای را خریداری کرده و در اختیار آنها قرار دهد؟ اگر احیانا در این فرم بیمار اعلام کند که هزینه‌ای خارج از چارچوب از او درخواست شده یا او را برای خرید ملزومات به بیرون از بیمارستان هدایت کرده‌اند سازمان بیمه سلامت این موارد را پیگیری خواهد کرد.

کابوس بیماری

هزینه‌ درمان بیماری برای بسیاری از مردم به یک کابوس تبدیل شده، کابوسی که شب به شب بر حجم وحشتش افزوده شده و بیماران را در برابر آن ضعیف و شکننده کرده که توانایی‌شان روزبه‌روز کمتر می‌شود، اما دولت وعده داده که بخش زیادی از این مشکلات را حل خواهد کرد و به‌عنوان نخستین گام طرح بیمه‌ درمانی همگانی اجباری و رایگان را در کشور به اجرا در‌آورده و بودجه‌ای درنظر گرفته تا بیماران برای بستری شدن در بیمارستان دولتی فقط و فقط 10درصد هزینه‌ها را پرداخت کنند. براساس قانون بیمه خدمات درمانی، بیمه‌شدگانی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند هنگام بستری فقط می‌بایست 10درصد هزینه‌ درمان را پرداخت کنند اما واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد که بیماران گاهی حتی تا بیش از 50درصد هزینه‌ها را مجبورند از جیبشان پرداخت کنند. امید می‌رود با برنامه‌های جدید دولت بخشی از مشکلات درمانی مردم حل شود.

کد خبر 256340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز