همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه کشورهای عربی راهبرد مجهز شدن به علم، تکنولوژی و نوآوری را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: رصدخانه آنلاین برای علم و فناوری عربی پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر جعفر مهراد با یادآوری اینکه 22 کشور عربی جهان شامل هشت کشور در آفریقا، شش کشور در حوزه خلیج فارس و هشت کشور در آسیا هستند، افزود: اتخاذ استراتژی جدید در علم، تکنولوژی و فناوری عربی در چهاردهمین کنگره وزرای آموزش عالی و پژوهش‌های علمی کشورهای عربی در شهر ریاض عربستان سعودی به تصویب رسید.

به گفته وی، این استراتژی با نظر گروهی از کارشناسان از مناطق عربی با حمایت سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی اتحادیه عرب در تونس (ALECSO)، اتحادیه علمی شوراهای پژوهشی عربی و سازمان یونسکو تهیه و ارائه شده است.

مهراد خاطرنشان کرد: تمرکز این استراتژی بر رشد و توسعه تحصیل علم و دانشگاه‌ها، ارتقای ظرفیت پژوهش‌های علمی، افزایش حمایت‌های مالی در پژوهش و توسعه و همچنین رشد منطقه‌ای و بین‌المللی علم و دانش و همکاری‌های آموزشی است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در این راهبرد رصدخانه‌ای آنلاین برای علم و فناوری عربی پیش‌بینی شده است تا چشم‌انداز علمی و فناوری کشورهای عربی را نشان داده و کاستی‌های موجود در اجرا و پیاده‌سازی را برجسته کرده و نمایش دهد.

وی یادآور شد: این رصدخانه شامل یک پرتال از فعالیت‌های پژوهشی، رشد و نوآوری و پروژه‌ها؛ پایگاه اطلاعاتی از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها؛ فهرست دانشمندان، تکنولوژیست‌ها، کارشناسان آموزشی و سیاستگذاران؛ شاخص‌های علم و فناوری و همچنین اطلاعات کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و کارگاه‌های آموزشی در منطقه عربی می‌شود.

مهراد تصریح کرد: این استراتژی پیشنهاد می‌کند که به منظور ارتقای رویکردهای تعاملی، تفوق و نوآوری، شبکه‌ای از مراکز علمی برتر در جهان عرب تاسیس شود که این شبکه از موسسات فنی و مراکز پژوهشی برجسته منتخب که در ارتباط با دانشگاه‌های کشورهای عربی هستند، به عنوان قطب‌های منطقه‌ای استفاده می‌کند تا موجب تسهیل همکاری از طریق پروژه‌های مشترک پژوهشی و همچنین موجب ارتقای آموزش در سطح بالا شوند.

وی افزود: این استراتژی از کشورهای عربی می‌خواهد که حمایت مالی از پژوهش و توسعه را از میزان فعلی تولید ناخالص داخلی به میزان 0.3 به مقدار 3 درصد افزایش دهد که این امر با مشارکت بخش خصوصی از 30 درصد به 40 درصد میسر می‌شود.

مهراد بیان داشت: در این استراتژی، صندوقی برای توسعه علم و فناوری پیش‌بینی شده است که با مکانیسم‌های مالی جدید مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: این راهبرد بر روی 14 طرح ملی آموزش عالی و پان عرب از جمله بیوتکنولوژی، فناوری نانو، فناوری اطلاعات، آب، مواد غذایی، کشاورزی، فضا، انرژی، علوم بیابان، محیط زیست، انرژی تجدیدپذیر، فقر و بیماری متمرکز است.

مهراد، لزوم تحرک بیشتر دانشمندان در منطقه با همکاری‌های علمی بین‌المللی، فناوری، نوآوری‌ها و سازمان‌های آموزش عالی را از دیگر تاکیدات استراتژی جدید علم و فناوری عربی ذکر کرد.

وی یادآور شد: در این استراتژی به مشکل فرار مغز عرب اشاره شده و برای حل آن به طرح‌های ابتکاری مانند ترویج تحقیق و نوآوری در فعالیت‌های مشترک با دانشمندان عرب که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و همچنین بازنگری در آموزش عالی نیز تاکید شده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: بازنگری در آموزش عالی علاوه بر اینکه باعث تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت می‌شود، در این استراتژی به افزایش انتقال دانش و فناوری از دانشگاه‌ها به شرکت‌های صنعتی، که می‌تواند به شکوفایی نوآوری و رقابت شرکت‌ها و سیستم‌های اقتصادی منجر شود، توجه ویژه‌ای شده است.

سرپرست ISC تصریح کرد: توجه به این مقوله نیازمند برنامه‌های آموزش عالی ویژه آموزش مهارت برای بخش خصوصی، بهبود استانداردهای آموزشی علم و فن‌آوری، آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان در رشته‌های تحقیق و توسعه، استخدام فارغ‌التحصیلان و ارتقای راه‌های یادگیری از جمله از راه دور و آموزش در سیستم باز است.

به گفته مهراد، به منظور اطمینان از اجرای صحیح طرح، کمیته‌های پایش و ارزیابی جهت آماده‌سازی گزارش پیشرفت و پیشنهادات لازم برای اصلاح روند اجرای طرح ایجاد می‌شود.

کد خبر 256463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز