مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

آیین شروع ساخت مسجد برج میلاد تهران روزگذشته با حضور شهردار تهران، برخی اعضای شورای شهر و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین راشد یزدی برگزار و کلنگ احداث این مسجد در جوار برج میلاد تهران به زمین زده شد.

قالیباف

محمدباقرقالیباف در حاشیه این مراسم ضمن تبریک‌ فرارسیدن میلادحضرت زهرا(س) ومیلاد امام خمینی(ره) مسجد را نمادی از هویت اسلامی و ایرانی در جامعه خواند وگفت: مسجد فقط مکانی برای اقامه نماز نیست بلکه یک نماد است و شهرداری تهران و مدیریت شهری توجه به این موضوع را یک اصل دانسته و آن‌ را در همه ابعاد کالبدی گسترش خواهد داد.

شهردار تهران با اشاره به خطبه‌ای که حضرت زهرا(س) درمقام دفاع از‌ولایت و مظلومیت حضرت علی(ع) ایراد فرمودند، اظهار کرد: ایشان این خطبه را در مسجد ایراد کردند و این خطبه از نهاد مسجد برای همیشه در تاریخ منتشر شد و باقی ماند. وی افزود: با تصویب شورای شهرتهران احداث 400مسجد در پایتخت و در قالب برنامه 5ساله دوم در دستور کار شهرداری قرار گرفته که البته بخشی از آن احداث شده و بقیه نیز تکمیل خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه مجموعه برج میلاد از مراکز مهم شهر و نمادی برای جمهوری اسلامی است خاطرنشان ساخت: در طراحی اولیه این مجموعه، مسجد پیش‌بینی نشده بود و تنها مجهز به نمازخانه بود اما طی این سال‌ها افراد صاحب‌نظر روی این موضوع مطالعه کرده و مکان مناسبی را همراه با طراحی مناسب برای برج میلاد درنظر گرفتند.

شهردار تهران مسجد برج میلاد را نیز نمادی مذهبی و ملی توصیف کرد و افزود: معماری این مسجد سنتی است و البته دراحداث آن ازابزار و تکنولوژی روزاستفاده خواهد شد و تلاش می‌کنیم مسجدی خوب و در‌شان مردم بسازیم. وی با بیان اینکه طراحی این مسجد انجام شده اما صاحب‌نظران این حوزه می‌توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا مسجدی بی‌عیب و نقص به مردم تحویل شود درخصوص اعتبار درنظرگرفته شده برای آن گفت: هنوز برآورد دقیقی از هزینه ساخت مسجد انجام نشده اما شورای شهر نیز ردیفی برای آن درنظر‌گرفته تا ساخت مسجد با مشکل مواجه نشود هرچند این مسجد در عین زیبایی و سادگی از اسراف در زمان ساخت نیز به دور خواهد بود.

محمدهادی ایازی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران طی سخنانی مهم‌ترین موضوعی را که در شهرداری تهران دنبال می‌شود بحث فرهنگی و معرفتی عنوان کرد. وی با اشاره به اقدامات گسترده در این حوزه و احداث مساجد گفت: امسال و در نخستین سال برنامه 5ساله دوم 150مسجد در تهران ساخته خواهد شد.همچنین طرح مسجد‌سرا که در برخی محلات به اجرا درآمده و سرای محلات در جوار مساجد قرار می‌گیرد ادامه پیدا خواهد کرد.

نمادی از تاریخ مسجدسازی در ایران

مسجد برج میلاد که طراحی آن توسط مهدی حجت انجام شده در ضلع غربی برج میلاد قرار داشته و مساحتی معادل 5400متر‌مربع خواهد داشت. معماری مسجد به‌صورت سنتی است و عناصر به‌کارر‌فته در آن بیانگر جنبه تاریخی و سنتی تاریخ مسجد‌سازی‌ ایران است.

به‌گفته حجت، گنبدخانه این مسجد همانند گنبد خانه‌ مسجدشیخ‌لطف‌الله اصفهان ساخته می‌شود. معماری مناره‌های این‌ مسجد نیز‌متعلق به قرن دوم است و به قصد از این دوره الهام گرفته شده تا از سبک مناره‌های امروزی به دور باشد چراکه‌ به قول معمارمسجد، مناره‌های کنونی با نمای برج مسابقه خواهند گذاشت و شبیه هم خواهند شد.

در بخش بیرونی مسجد رواق‌هایی دوطرفه احداث می‌شود ومنظره زیبای جنوبی را قابل رویت خواهد کرد. این رواق‌ها در معماری مساجد ایران نماد دعوت افراد برای اقامه نماز است. همچنین در قسمت زنانه رواق‌هایی همراه با سایبانی درنظرگرفته شده است.

در زیرزمین مسجد هم سالن و محل برگزاری مراسم احداث خواهد شد. همچنین بخش وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی این ‌مسجد مجهز به آسانسور و با درنظرگرفتن امکانات برای‌جانبازان و معلولان طراحی شده است.حجت درخصوص به کار‌گیری بتن سفید به‌عنوان نمای این مسجد گفت: استفاده از رنگ سفید و همچنین عناصر کاشی در داخل مسجد، تلاشی برای دور شدن از سنگینی جنبه مادی است. در قسمت‌هایی از مسجد، کتیبه‌هایی دوطرفه برگرفته از دوران عیلامی نصب می‌شود که در ایام عزاداری و اعیاد می‌توان از یکی از دوسویه کتیبه که با رنگ‌بندی منفک شده استفاده کرد. مسجد برج میلاد بر بالای تپه‌ای احداث می‌شود که دوطرف آن 2 دره قرار دارد و در این دره‌ها 50اثر تاریخی ایران در طول دوران مختلف تاریخی به‌صورت مینیاتوری احداث می‌شود. همچنین چشمه آبی از مقابل مسجد به سمت این دو دره مینیاتوری روان خواهد شد.

کد خبر 256509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز