یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

به‌نظر می‌رسد همراهان رئیس شورای شهر تهران در برنامه‌ «کشف تهران» هفته‌به‌هفته بیشتر می‌‌شوند چراکه در آخرین مرتبه بیش از ۴۰نفر احمد مسجدجامعی را همراهی می‌کردند؛ برنامه‌ای که روز جمعه همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی و در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه۷ پایتخت برگزار شد.

بازدید مسجد جامعی از کارگاه تولید کاشی با ۱۰۳سال قدمت

رئیس شورای شهر در نخستین بخش از این برنامه، صبحانه را در جمع صمیمی گروه شامل تعدادی از مدیران محلی و شهری و خبرنگاران صرف کرد که با اجرای زیبای شاهنامه‌خوانی توسط یکی از هنرمندان شاهنامه‌خوان حال و هوای خاصی پیدا کرد.

در دومین بخش برنامه، رئیس شورای شهر و گروه همراه به محله نظام‌آباد رفتند و در کوچه‌های قدیمی این محله قدم زدند و از بافت فرسوده آن دیدن کردند، پای درد دل اهالی نشستند و سری به خانه‌های کوچک و فرسوده هم زدند. در این بازدیدها شهردار منطقه و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، رئیس شورای شهر را همراهی می‌کردند. به همین دلیل برای حل بسیاری از مشکلات مردم محل تصمیم‌گیری شد تا تهرانگردی این هفته نیز نتایج ملموس و رضایت‌بخشی همراه داشته باشد. از نکات جالب توجه در این بخش، برخورد با خانواده‌ مستأجری بود که مالک با گرفتن حکم تخلیه، اسباب آنها را در کوچه ریخته بود و این خانواده 2نفری چند شبی را در کنار وسایلشان در کوچه گذرانده بودند. مسجدجامعی دقایقی با این پیرمرد و پیرزن گفت‌وگو کرد و با پیگیری موضوع و طرح آن با برخی از اهالی محل، این خانواده بلافاصله برای اسکان موقت به یکی از مساجد محل انتقال یافتند تا با اهتمام شهرداری و مردم، امکان اسکان دائمی آنها فراهم آید.

رئیس شورای شهر در ادامه به فدراسیون ناشنوایان رفت و در جمع ورزشکاران و قهرمانان ناشنوا حاضر شد. مسجد جامعی سپس به بیمارستان 502 ارتش رفت و در آنجا با اهدای شاخه گل به فرماندهان، پزشکان و بیماران بستری، روز ارتش را به آنها تبریک گفت. همچنین در این بخش قرار شد تفاهمنامه مشترکی بین شهرداری، ارتش جمهوری اسلامی و میراث فرهنگی منعقد و براساس این تفاهمنامه ساختمان تاریخی این مرکز درمانی حفظ و مرمت شود.

خیابانی به نام شهدای آشوری

حضور در کلیسای آشوری برنامه بعدی مسجدجامعی بود. وی در این کلیسا عید پاک را به کشیش، خادمان و شهروندان مسیحی تبریک گفت و همچنین از نامگذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام خیابان شهدای آشوری خبر داد. وی با تعدادی از نمایندگان اقلیت یهودی در منطقه7 نیز دیدار کرد و درگذشت یوسف کهن همدانیان، پیشوای یهودیان ایران را هم تسلیت گفت. در این میان برخی از مشکلات محلی اقلیت‌ها هم مطرح و قرار شد این مشکلات با اولویت‌بندی و همکاری شهرداری مرتفع شود.

ارائه گزارش مرمت بناهای تاریخی

بخش مهمی از برنامه کشف تهران این هفته جنبه میراثی داشت و رئیس شورای شهر با حضور در کارگاه‌های صنایع‌دستی با هنرمندان شاغل در این گارگاه‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرد. کارگاه تولید کاشی 7رنگ خاک نگار مقدم با سابقه 103سال فعالیت در تهران و گارگاه تراش سنگ‌های قیمتی ازجمله این گارگاه‌ها بودند. مسجدجامعی روز جمعه در مراسم بزرگداشت روز بناهای تاریخی که با اهتمام سازمان میراث فرهنگی و با هدف حفظ بناهای ارزشمند تاریخی تهران برگزار شده بود هم شرکت کرد. در این مراسم وی گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی تهران ارائه داد و گفت: «تهران یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که چند هزار بنای ارزشمند تاریخی در محدوده آن نیاز به ثبت، مرمت و حفاظت دارند. بسیاری از مظاهر تمدن در ایران مثل نخستین روزنامه و نخستین اتومبیل از این شهر آغاز شده و میراث فرهنگی و بناهای تاریخی این شهر باید به دقت مورد توجه و حفاظت قرار گیرد.»

خبر بازگشایی تماشاخانه قصر

موزه عکس‌خانه شهر از دیگر مکان‌هایی بود که گروه کشف تهران از آن بازدید کردند؛ موزه‌ای که در آن بسیاری از تصاویر قدیمی تهران و ابنیه تاریخی آن و همچنین ادوات قدیمی عکاسی نگهداری می‌شود. این گروه سپس در چند سالن و سوله بلااستفاده در حاشیه باغ موزه قصر حاضر شدند و در این میان مسجدجامعی اعلام کرد: این فضا به‌زودی کاربرد فرهنگی هنری پیدا خواهد کرد و پس از بازسازی احتمالاً با نام تماشاخانه قصر به روی علاقه‌مندان فرهنگ و هنر گشوده خواهد شد.

رئیس شورای شهر بعد از این به دانشگاه تربیت معلم رفت و ناهار را مهمان رئیس و هیأت علمی این دانشگاه بود. دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌آید که برخی از ساختمان‌های آن جنبه تاریخی و میراثی دارند. در این دیدار، مسجدجامعی پس از استماع گزارش رئیس دانشگاه، پیشنهاد داد برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه مراسم ویژه‌ای ترتیب داده شود و با اهتمام مسئولان دانشگاه، میراث فرهنگی و همچنین شهرداری منطقه شرایط حفظ و مرمت ساختمان‌های تاریخی و همچنین ایجاد موزه دانشگاه فراهم آید. وی که علاقه وافری به حوزه فرهنگ و به‌ویژه کتاب دارد در ادامه برنامه این هفته به شهر کتاب مرکزی رفت و در جمع برخی از اهالی منطقه و همسایگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - که چند روز دیگر گشایش خواهد یافت - از صبوری و همراهی آنها در برگزاری نمایشگاه قدردانی کرد. مسجدجامعی این خبر را هم داد که محل برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب خواهد بود.

همچنین رئیس شورای شهر و گروه همراه با حضور در دفتر انتشارات اقبال، از قدیمی‌ترین ناشران فعال کشور دیدن کردند. انتشارات اقبال سابقه 110ساله در نشر کتاب دارد و چند نسل از این خانواده در کار نشر فعال بوده‌اند و در طول این سال‌ها کتاب‌های بسیار ارزشمندی و ازجمله نخستین تقویم چاپی و بسیاری از کتاب‌های ادبی و تاریخی و حتی درسی را منتشر کرده‌اند.

حضور در منزل جانباز هنرمند

یکی دیگر از بخش‌های جذاب کشف تهران، دیدار با مشاهیر و علما بود. در این بخش مسجد جامعی و تیم همراه او ابتدا به منزل هنرمند جانباز آقای نوری رفتند. جانبازی که با وجود مشکلات جسمی در دست و پا، با اراده قوی، اعتماد‌به‌نفس و پشتکار مثال‌زدنی سال‌هاست که قلم مو بر دهان دارد و نقاشی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و در بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده است. مسجد جامعی در این دیدار صمیمانه روز زن را به این زوج هنرمند تبریک گفت و افزود: «اگر بخواهیم زنی را به‌عنوان بانوی نمونه انتخاب کنیم انصافا همسر آقای نوری - که از نخبگان کشور و دارای دکترای فلسفه است- شایسته این عنوان هستند.»

 

کد خبر 256540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز