همشهری آنلاین: فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به طرح امنیت مردمی معروف به طرح شهید شوشتری سپاه برای برقراری امنیت در کشور به ویژه در شمال غرب و جنوب شرق، گفت: با این طرح برقراری امنیت در مرزها به نیروهای مردمی سپرده شده است و موفقیت های خوبی با اجرای این طرح به دست آوردیم و دیگر شاهد فعالیت های تروریستی در عمق این مناطق نیستیم.

محمد علی جعفری

سردار سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز تصویب اساسنامه سپاه در شورای انقلاب و تاسیس رسمی این نهاد در دوم اردیبهشت ماه نشست خبری برگزار کرد و به سئوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اقدامات سپاه برای برقراری امنیت در کشور و به ویژه در شمال غرب و جنوب شرق چه بوده است و به چه میزان طرح امنیت پایدار یا امنیت مردمی معروف به طرح شهید شوشتری محقق شده است، گفت: شمال غرب کشور و جنوب شرق به دلیل جغرافیای خاصی که دارد منطقه خاص امنیتی است و مورد توجه دشمنان انقلاب اسلامی بوده است.

وی افزود: سپاه برای تامین امنیت روی این دو منطقه متمرکز شده است و نیروی زمینی سپاه در این عرصه ایفای نقش می‌کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به سیاست راهبردهای جدید سپاه برای تامین امنیت در این مناطق مرزی، گفت: استفاده از نیروهای بومی و مردمی برای امنیت در این منطقه به کار گرفته شده و به نوعی تامین امنیت را به نیروهای مردمی واگذار کرده‌ایم.

جعفری با بیان اینکه نوع و نحوه واگذاری تامین امنیت به مردم در مناطق مختلف متفاوت است، گفت: مثلا در جنوب شرق و در سیستان به دلیل آنکه ساختار قبیله ای حاکم است واگذاری امنیت را به سران طوایف داده ایم و نیروهای مردمی را سازماندهی کردیم تا امنیت منطقه به دست خودشان برقرار شود.

وی با بیان اینکه این طرح جدید 4-5 سال است که توسط سپاه استفاده می شود، گفت: موفقیت های خوبی در این طرح به دست آوردیم و دیگر شاهد ناامنی ها در عمق کشور نیستیم.

جعفری همچنین با اشاره به حادثه اخیر در مرز سراوان که منجر به گروگانگیری 5 مرزبان ایرانی شد، افزود: آن مناطق صفر مرزی را از برادران ناجا تحویل گرفته ایم و نیروهای سپاه مشغول کارهای مهندسی در آن منطقه هستند تا دیگر شاهد این حوادث تلخ نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور سپاه در عرصه های اقتصادی مانع نقش آفرینی ظرفیت های خود و پویا در بخش خصوصی نمی شود؟، گفت: سپاه هرگز در عرصه اقتصادی ورود نداشته و تنها در عرصه سازندگی وارد شده است.

سردار سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه فعالیت در عرصه سازندگی با اقتصادی متفاوت است، بیان کرد: حدود 20 سال قبل سپاه با نگاه انجام ماموریت در ساختن کشور که یک نیاز اساسی بود، وارد عرصه جهادی شد؛ چراکه بعد از جنگ کشور نیاز به آبادانی داشت و به دلیل آنکه زیرساخت های کشور از قبل از انقلاب به شدت عقب مانده بود، باید به سرعت این عقب ماندگی ها جبران می شد و سپاه با یک توان عظیم مهندسی وارد عرصه سازندگی شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر سپاه وارد عرصه سازندگی نمی شد، ما نمی‌توانستیم در این زیرساخت ها تحول ایجاد کنیم، گفت: با ورود سپاه به این عرصه که زیرساخت های کشور متکی به توان داخلی شد و ما دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی نداشتیم.

وی با بیان اینکه سپاه یک رفاقت با بخش خصوصی و رقابت با پیمانکاران خارجی دارد، گفت: ورود سپاه به عرصه سازندگی را نباید تعبیر به فعالیت اقتصادی کرد؛ چراکه سپاه وارد عرصه تولید و تجارت نشده و تنها وارد عرصه سازندگی شده است.

وظیفه سپاه پاسداری از انقلاب اسلامی و برداشتن موانع بر سر راه آن است

در ابتدای این نشست خبری سرلشگر جعفری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد و فلسفه وجودی و ماموریت های این نهاد در منظومه فکری حضرت امام (ره) چه بوده است، گفت: دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه و به عبارتی مصوب شدن اساسنامه سپاه در شورای انقلاب است.

وی افزود: سپاه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی با تدبیر حکیمانه امام (ره) به وجود آمد و فلسفه وجودی این نهاد آن بود که انقلاب اسلامی پس از سالها خون دل خوردن ها و انتظارها محقق شد و به پیروزی رسید و نظامی مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی به پا شد. لذا باید این اصول و ارزش های اسلامی و همچنین اهداف انقلاب حفظ می شد چرا که عمر بسیاری از انقلاب ها کوتاه بوده است و در طول زمان دچار استحاله می شدند اما ما شاهدیم که انقلاب اسلامی ایران بعد از 36 سال همچنان استوار و مقتدر است و همچنان توفنده، پویا و زنده راه خود را ادامه می دهد.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه در اوایل انقلاب امام راحل دغدغه حفظ انقلاب اسلامی را داشتند، گفت: حفظ انقلاب اسلامی موضوع بسیار خوب و اساسی بود، بنابراین امام (ره) تصمیم گرفتند نهادی مسلح و انقلابی را به وجود بیاورند که انقلاب را حفظ کند.

سرلشگر جعفری با اشاره به نقش و وظیفه سپاه مندرج در اصل 150 قانون اساسی، افزود: حفظ و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن فلسفه وجودی سپاه است.

وی با اشاره به شبهه افکنی دشمنان انقلاب برای وظایف سپاه با هدف تضعیف این نهاد انقلابی، گفت: این تردید را مخالفین انقلاب به خصوص در دهه دوم به وجود آوردند که دیگر انقلاب پیروز شده و نیازی به انقلاب اسلامی نداریم و دیدیم که در سال 78 و حدود این سالها حضرت آقا به شدت علیه این نظریه موضع گرفتند و بر حفظ و استمرار انقلاب اسلامی تاکید کردند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کسانی که مخالف انقلاب اسلامی هستند بیشترین هجمه را به نقش سپاه و ماموریت این نهاد دارند، گفت: ما باید نگاهمان به فلسفه وجودی سپاه باشد که آن حفظ انقلاب و کمک به رهبری است.

جعفری تصریح کرد: سپاه باید موانع پیش روی انقلاب اسلامی را بردارد تا اهداف آن به خوبی محقق شود.

مردمی، مکتبی و انقلابی بودن سه مشخصه اصلی سپاه است

سردار سرلشکر جعفری همچنین در ادامه با اشاره به رابطه سپاه با مردم و همچنین در واکنش به اقدامات دشمنان که می خواهند سپاه را مقابل مردم معرفی کنند، گفت: سپاه فلسفه وجودیش حمایت از مردم و همراه بودن با مردم است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر سه مشخصه بارز برای سپاه برشمریم، مردمی بودن، انقلابی بودن و مکتبی بودن است که این سه محور، شاخصه اصلی سپاه است.

وی در توضیح مردمی بودن سپاه گفت: مردمی بودن این نهاد برمی گردد به انقلاب اسلامی؛ چراکه انقلاب بدون خواست و حمایت مردم اصلا معنایی ندارد.

سردار سرلشکر جعفری ادامه داد: وقتی انقلاب تا این حد وابسته به مردم است چگونه می شود که سپاه حافظ انقلاب باشد و نتواند در کنار مردم باشد و این موضوع با فلسفه وجودی سپاه در تناقض است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه همه عرصه های ماموریتی سپاه مرتبط با مردم است، تصریح کرد: به عنوان مثال در حوزه دفاعی سپاه اعتقادش بکارگیری نیروی های مردمی بوده بر خلاف نظریه بنی صدر که مخالف حضور نیروهای مردمی در جنگ بود.

وی افزود: همچنان که در طول هشت سال جنگ تحمیلی مشاهده کردیم سپاه نیروهای مردمی را در قالب بسیج سازماندهی کرد و با مدیریت سپاه نیروهای مردمی توانستند در جنگ تحمیلی نقش‌آفرینی کنند.

سردار سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به فتنه سیاسی- امنیتی 88 گفت: در فتنه 88 نیز بدون نقش موثر مردمی و نیروهای بسیجی، سپاه قادر به ایجاد امنیت در کشور نبود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه سپاه بر ویژگی مردمی بودن خود، تاکید و اعتقاد دارد، توضیح داد: همه هدف ما تامین امنیت و آرامش برای مردم در عرصه های امنیتی و سازندگی بوده و سپاه در هر بخشی که وارد شده تنها هدفش رفاه و آسایش مردم بوده است.

نقش آفرینی سپاه در حفاظت از انقلاب ممکن است به مخالفت به دولت تعبیر شود

جعفری همچنین در پاسخ به این سئوال که سپاه آمادگی خود را به دولت برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام کرده بود اما اخیرا اعلام شده که دولت از ظرفیت های سپاه در بخش های مختلف از جمله اقتصاد استفاده نکرده ارزیابی شما از تعامل سپاه با دولت چیست، گفت: همکاری با سپاه و دولت با هدف همان ایفای نقش سپاه در راستای برقراری امنیت، راه و آسایش مردم است.

وی افزود: با توجه به نقش و هدفی که سپاه دارد نمی تواند با دولت ها همکاری نداشته باشد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ظرفیت مردمی سپاه، ادامه داد: با توجه به گستردگی سپاه و همچنین بسیج که متصل به سپاه است یک توان عظیمی در این دو جمع شده که باید در خدمت مردم باشند؛ از طرفی خدمت به مردم نیز وظیفه دولت هاست، بنابراین دلیل ندارد سپاه با دولت همکاری نداشته باشد.

جعفری با بیان اینکه برخی دولت ها به دنبال جلب آرای مردم هستند، تصریح کرد: بعضی از دولت ها ممکن است صرفا هدفشان اهداف سیاسی باشد و در مسیر اسلامی بودن جمهوری اسلامی نباشد. اگر این بود سپاه بر اساس نقشی که برعهده اش است تذکرات لازم را می دهد و مراقبت می کند چرا که دولت ها باید با حفظ اصول و ارزش های انقلاب اسلامی به مردم خدمت کنند. بنابراین وقتی سپاه می خواهد این نقش انقلابی خود را ایفا کند ممکن است به مخالفت به دولت تعبیر شود.

وی تاکید کرد: وظیفه دولت خدمتگزاری به مردم در چارچوب سیاست های انقلاب و رهبری معظم اسلام است و اگر دولت در همین راستا به وظیفه خود عمل کند هیچ تعارضی میان سپاه و دولت به وجود نمی آید مگر در مواردی که آن عمل دولت با اصول و ارزش ها در تعارض باشد.

جعفری با اشاره به فشارهای اقتصادی دشمنان به انقلاب اسلامی گفت: تاکید پی در پی حضرت آقا این است که دولت ها نگاهشان به توانمندی های درونی باشد چرا که بسیاری از مشکلات مردم با تمرکز داخلی قابل حل است.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان گسترده بسیج و نیروی مردمی عظیمی در اختیار سپاه است و امروز بسیج بیش از 20 میلیون عضو دارد این توان عظیم باید در خدمت مردم قرار گیرد و با به کارگیری این ظرفیت، دولت می تواند گام های بسیار بلندی در اقتصاد مقاومتی بردارد و این منوط به مطالبه و حمایت دولت از بسیج و سپاه است.

وی با بیان اینکه دولت نیز برای به کارگیری از این ظرفیت و توان سپاه و بسیج استقبال کرده بود، گفت: شاید به دلیل درگیری دولت نسبت به اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها این فرصت نشده است که تاکنون از این ظرفیت مردمی بسیج و سپاه استفاده کند. وظیفه دولت خدمت به مردم در راستای اصول و ارزش های انقلاب و اسلام است.

امروز تهدیدات فرهنگی مهمترین تهدید دشمن علیه انقلاب اسلامی است

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به تهدیدهایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کنند و برنامه سپاه برای مقابله با این تهدیدات گفت: ما احساس می کنیم تهدیدات فرهنگی امروز مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی است.

سردار سرلشکر جعفری ادامه داد: تهدیدات فرهنگی با هدف تغییر در اعتقادات، باورها، ایمان و فرهنگ مردم است که انقلاب اسلامی نیز ناشی از همین اعتقادات است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمن روی اعتقادات مردم متمرکز شده که بتواند در ایمان، باورها و فرهنگ مردم تغییر ایجاد کند تا مساله انقلاب خودبخود حل شود.

وی با بیان اینکه ما امروز در جنگ نرم فرهنگی دشمن به سر می بریم، گفت: امروز در شرایط جنگ نرم فرهنگی هستیم و تهدیدات و تحریم های اقتصادی نیز به کمک این جنگ فرهنگی آمده است و دشمن با این فشارهای اقتصادی می خواهد در دیدگاه ها و اعتقادات سیاسی مردم که حامی انقلاب اسلامی هستند، تغییر ایجاد کند که این مهمترین تهدید امروز جامعه است.

سردار سرلشکر جعفری با اشاره به برنامه های سپاه برای مقابله با این تهدید دشمن گفت: ما سازمان هایی را برای این جنگ فرهنگی پیش بینی کرده و برنامه های مفصلی در این راستا داریم البته اثر کارهای فرهنگی تدریجی و زمان بر است.

تشریح ویژگی های مدیریت جهادی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به شعار سال و برنامه های سپاه در بخش اقتصادی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی سپاه آماده بکارگیری بخش عظیمی از توان مردمی خود را دارد و اگر بسترسازی شود می تواند با استفاده از بخش عظیمی از مردم و بسیج در بخش صرفه‌‎جویی و تولید وارد شده و مشکلات کشور به دست خود مردم حل شود و سپاه می تواند این کار را در این دو عرصه انجام شود.

سردار سرلشکر جعفری ادامه داد: عزم ملی یعنی همه مردم به کمک دولت بیایند که خرید کالاهای درونی نیز یکی از راه های آن است.

مدیریت جهادی مربوط به مسئولان اجرایی کشور است

وی همچنین در تعریف مدیریت جهادی اظهار داشت: مدیریت جهادی به مسئولان اجرایی کشور برمی گردد و اینکه چگونه مسائل و مشکلات اقتصادی و فرهنگی را با نوع مدیریت خود بتوانند حل کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مدیریت جهادی با مدیریت معمولی متفاوت است، به ویژگی های مدیریت جهادی پرداخت و گفت: در مدیریت جهادی، مدیریت و تصمیم گیری ها باید خالص و برای رضای خدا باشد، نه مدنظر قرار دادن اهداف دیگر و جلب رضایت دیگران.

سردار سرلشکر جعفری افزود: سخت کوشی و تلاش دومین ویژگی مدیریت جهادی است. کار مدیریت جهادی کار فوق العاده برای غلبه بر مشکلات است و مانند مدیریت بحران می ماند. البته ما نام جهاد بر روی آن می گذاریم؛ چراکه جهاد را برتر از مدیریت بحران می دانیم.

مدیریت جهادی، مدیریت میدانی است نه پشت میزی

وی مدیریت میدانی و نه پشت میزی را یکی دیگر از ویژگی های مدیریت جهادی نامید و گفت: مدیران باید ارتباط نزدیک با مردم داشته باشند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور فرماندهان سپاه در جنگ را نمونه ای از حضور میدانی دانست و ادامه داد: دلیل این ادعا شهادت بسیاری از فرماندهان رده بالای این نهاد در دوران دفاع مقدس است که تجربه این هشت سال مدیریت جهادی باید در مدیریت امروز نیز استفاده شود.

سردار سرلشکر جعفری با بیان اینکه عمل انقلابی و تحول چهارمین ویژگی مدیریت جهادی است، گفت: بسیاری از مسائل و مشکلاتی که سازمان ها و بخش های مختلف کشور با آن مواجه هستند، ناشی از این است که روش هایی که بکار می گیریم سنتی و مربوط به سال های گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه فناوری و شرایط روز در حال تغییر است، بیان کرد: فناوری های روز باید در انجام کار و ماموریت های ما اثرگذار باشد و این یعنی پویایی و تحول در مدیریت و مدیران باید قادر به ایجاد تحول باشند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر مدیریت جهادی محقق شود با افزایش توانمندی که مدیران ایجاد می کنند و با استفاده از تجربه دفاع مقدس می توانیم شیرینی تحقق شعار سال را بچشیم.

ماموریت سپاه محدود به مرزهای داخلی ایران نمی شود

سردار سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به حضور سپاه در تحولات بین المللی و منطقه ای گفت: توان عظیم و گسترده سپاه، ارتباط مستقیم با اقتدار ایران دارد.

وی تصریح کرد: ماموریت سپاه که حفظ انقلاب اسلامی است مربوط به مرزهای ایران نمی شود؛ چراکه انقلاب اسلامی مرز ندارد و جوهره آن مخالفت با نظام سلطه و نظم نوین جهانی است که نظام سلطه ایجاد کرده است و همه شعارها و موضع گیری های ایران در سیاست خارجی و داخلی نیز بر این محور استوار است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: مثلا دفاع ایران از مردم مظلوم فلسطین و سوریه نیز بر همین مبنا است و سپاه باید اینجا ایفای نقش کند.

سردار سرلشکر جعفری با بیان اینکه سپاه مدافع انقلاب اسلامی در داخل و خارج از مرزهای کشور است، اظهار داشت: هر جامعه ای که طرفدار شعار انقلاب اسلامی باشد و راه انقلاب اسلامی را بخواهد ادامه دهد به صورت خیلی واضح مورد خشم و مخالفت نظام سلطه قرار می گیرد از جمله مردم سوریه و مصر.

وی با اشاره به جنایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: سوریه که در جبهه مقاومت اسلامی محسوب می شود و خط مقدم این جبهه نیز به حساب می آید، مورد غضب آمریکایی ها قرار گرفت و آنها بزرگترین جنایت را در سوریه انجام می دهند و از تروریست ها در این کشور حمایت و پشتیبانی می کنند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: این وظیفه هر مسلمانی است که با این حرکت مقابله کند و سپاه انقلاب اسلامی نیز مطابق با وظیفه ای که دارد حمایت های معنوی، تجربی و دانشی خود را از حرکت مردمی در سوریه انجام خواهد داد.

حمایت نرم افزاری و آموزشی سپاه از نیروی مقاومت مردمی سوریه

سردار سرلشکر جعفری تاکید کرد: بارها قبلا اعلام کردیم سپاه از حرکت مقاومت مردم سوریه با افتخار حمایت می کند و نیروی مردمی سوریه نیز خود به اندازه کافی انگیزه برای مقابله با تروریست ها دارند و نیازی به حضور نظامی مجموعه های دیگر کشورها نیست، اما ما نیز حمایت آموزشی و نرم افزاری خود را نسبت به این نیروی مردمی انجام می دهیم و همچنان که شاهد هستیم بعد از سه سال جنگ پیشروی نیروهای مردمی معلوم و روشن است که با پیروزی جبهه حق و غلبه جبهه مردم این جنگ پیش می رود.

سپاه در دوران گذار خود به سر می رود

همچنین وی در پاسخ به این سوال که با توجه به راهبرد جوان گرایی در حوزه منابع انسانی سپاه، آینده این نهاد را چطور ارزیابی می کنید، گفت: عمر سازمانی سپاه از عمر خدمتی 5-6 سال است که گذشته است و ما مجوز گرفتیم تا نیروهای موثر و باتجربه سپاه که 30 سال خدمت آنان به سر آمده است، به خدمت بگیریم تا بتوانیم تجربیات آنان را به نسل امروزی منتقل کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سپاه در دوران گذار خود به سر می برد، بیان کرد: نیروهای سپاه تجربه خود را در صحنه کار و عمل کسب کردند و ما این تجربیات را به نسل امروزی منتقل می کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه کادرسازی و آینده نگری مورد توجه سپاه است، تصریح کرد: بر همین مبنا است که نیروهای سابق به خدمت گرفته می شوند و با توجه به روحیه انقلابی که در نیروهای جوان سپاه موج می زند به دنبال بهره گیری از این روحیه و شورانقلابی هستیم.

کد خبر 256791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز