سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاسی ورزشی یکی از دشوارترین و هیجان‌انگیزترین انواع عکاسی است که عالی‌ترین دستاورد آن ثبت تصویر در لحظه اوج یک حرکت ورزشی است.

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی نیازمند برنامه‌ریزی و مهارت است و تمامی انواع ورزش‌ها را پوشش می‌دهد. در بیشتر مواقع عکاسی ورزشی حرفه‌ای شاخه‌ای از عکاسی خبری است، درحالی که عکاسی ورزشی غیرحرفه‌ای زیرشاخه‌ای از عکاسی عامیانه است.

اصلی‌ترین کاربرد عکاسی ورزشی حرفه‌ای در مطبوعات و رسانه‌ها است. عکاسان ورزشی حرفه‌ای معمولا برای روزنامه‌ها، آژانس‌های خبری بزرگ و یا مجلات تخصصی ورزشی کار می‌کنند. با این‌همه از این نوع عکاسی برای تبلیغات به منظور افزایش شهرت برندی خاص و یا ترویج ورزش نیز استفاده می‌شود.

تجهیزات

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی خبری معمولا شامل دوربین دیجیتال با سرعت شاتر بالا و لنز‌های زوم با فاصله کانونی قابل تغییر 50 تا 300 میلیمتری است و نوع لنز ارتباط مستقیمی با نوع ورزش دارد. انتخاب لنز مناسب اهمیت فراوانی دارد زیرا لنزها کلیدی‌ترین ابزار برای دور و نزدیک شدن سریع عکاس به صحنه‌ای حساس در طول رقابت هستند. تک‌پایه و سه‌پایه‌ها نیز از دیگر تجهیزان ضروری عکاسی خبری به‌شمار می‌روند.

عکاسی ورزشی

دوبین‌های عکاسان ورزشی حرفه‌ای باید از توانایی بالایی برای تصویربرداری چند فریم  در ثانیه برخوردار باشد،‌ (هشت فریم در ثانیه به بالا). مشهورترین دوربین‌های ویژه عکاسی ورزشی دوربین‌های EOS-1DX کانن و D4 نیکون هستند. هر ورزش نیازمند لنز مخصوص به خود است اما عکاسی ورزشی به لنزهای سریع و تله فوتو با سرعت تنظیم خودکار ( AF ) بالا و درجه باز دیافراگم نیاز دارد تا بتواند در زمان نیاز، کوچکترین حرکات ورزشکاران را در فاصله‌ای مناسب و با وضوح بالا به ثبت برساند. باز بودن دیافراگم لنز می‌تواند در محو شدن پس‌زمینه عکس و افزایش جذابیت آن کمک کند. این ویژگی همچنین سرعت تنظیم و تمرکز لنز را افزایش می‌دهد و به ثبت حرکات سریع کمک می‌کند.

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی به دو بخش عکاسی ورزش‌های فضای باز و سرپوشیده تقسیم می‌شود. در عکاسی ورزشی در فضای باز معمولا فواصل میان عکاس و سوژه عکس بیشتر و شرایط نوری مناسب‌تر است. درحالی که در فضاهای سرپوشیده شرایط نوری نامناسب‌تر و فواصل کمتر‌اند،‌از این رو عکاسی ورزشی در فضاهای سرپوشیده به لنزهای بسیار سریع نیاز نخواهد داشت.

تکنیک

موقعیت عکاس یکی از مهم‌ترین عناصر در عکاسی ورزشی است. در رویداد‌های بزرگ ورزشی، عکاسان حرفه‌ای از بهترین زاویه ممکن در بخش VIP عکاسی می‌کنند، مکانی که نزدیک‌ترین فاصله را تا زمین بازی‌ها دارد. سرعت شاتر دوربین از دیگر عوامل کلیدی در عکاسی ورزشی است و عکاسان ورزشی برای اینکه بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین عملکرد را از خود نشان دهند،‌معمولا در وضعیت تنظیم دستی یا تنظیم براساس سرعت شاتر با دوربین‌های خود کار می‌کنند. هدف ثبت تصویری با بالاترین وضوح از صحنه‌ای هیجان‌انگیز ورزشی است. درجه حساسیت دوربین نیز در این نوع از عکاسی معمولا بالا است.

شناخت نوع ورزش

برای اینکه عکاس بتواند بهترین تصاویر ورزشی را به ثبت رساند، تصویری جادویی که بتواند طرفداران تیم‌های ورزشی را به وجد بیاورد، باید به اندازه‌ای از ورزش شناخت داشته باشد که نقاط اوج و فرود آن را به خوبی شناسایی کرده و برای ثبت آنها خود و دوربینش را آماده کند. برای ثبت این لحظات حساس به زمان‌بندی و دانش درباره رشته ورزشی نیاز است. عکاس همچنین باید تک تک افراد حاضر در تیم‌ها،‌از بازیکنان گرفته تا مربی‌ها را به‌خوبی بشناسد تا بتواند در موارد نیاز واکنش‌های آنها را ثبت کند.

عکاسی ورزشی

یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها در عکاسی ورزشی تنظیم دوربین روی دروازه‌های حریف در ورزش‌هایی مانند بسکتبال،‌هاکی و فوتبال است، به این شکل شانس عکاس برای ثبت تصویری زیبا از لحظه به ثمر رسیدن یک گل افزایش پیدا خواهد کرد.

از مشهورترین عکاسان خبری جهان که درحال حاضر در نشریاتی مانند لایف و Sports Illustrated کار می‌کنند می‌توان به جان زیمرمان، نیل لیفر و بیل فریکز اشاره کرد.

منابع: photography.com

Wikipedia

کد خبر 256924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز