چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه روزانه ۱۴هزار تن زباله در استان‌های ساحلی تولید می‌شود از جدول زمانبندی‌ای خبر می‌دهد که براساس آن قرار است وضعیت پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی تا پایان سال‌جاری مشخص شود.

زباله-ساحل دریای خزر

 سعید متصدی دیروز در نشست هم‌اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی که همزمان با روزجهانی زمین پاک در سالن سرو پارک پردیسان برگزار شد گفت که زمانبندی مدیریت پسماندهای تمام زباله‌ها تا پایان سال‌جاری مشخص می‌شود اما زمانبندی مربوط به پسماندهای ساحلی تا پایان 95تعیین شده است. به گفته معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، روزانه 14هزار تن زباله در استان‌های ساحلی کشور (شمال و جنوب) تولید می‌شود که 4هزار و 800تن آن مربوط به سواحل استان خوزستان است اما بالاترین سرانه میزان تولید پسماند مربوط به استان مازندران است که ناشی از حجم بالای گردشگری است.

تولید یک چهارم زباله کشور در استان‌های ساحلی

به گفته وی یک چهارم زباله کشور در استان‌های ساحلی تولید می‌شود که اگر این میزان زباله به درستی مدیریت شود، به‌طور قطع بسیاری از مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد. مهم‌ترین چالش در زمینه پسماندها در سواحل کشور، کمبود و محدودیت زمین برای دفن است. نبود طرح تفکیک از مبدا نیز به معضل پسماندها در سواحل دامن زده است؛ در حال حاضر فقط 10درصد مراحل تفکیک زباله از مبدا انجام می‌شود.

آنطور که در گزارش مهر آمده است، متصدی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین معضلات در زمینه پسماندها تفکیک غیربهداشتی آنها و نیز فقدان مدیریت پسماند دریایی و گمرکی است، می‌گوید که رویکرد دولت تدبیر و امید برطرف کردن مشکلات برنامه‌ریزی است. بر اساس این رویکرد، ایجاد قوانین سختگیرانه، ملزم کردن دستگاه‌ها برای پاسخگویی از برنامه‌های سازمان محیط‌زیست در این زمینه است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند در سال 1384تصویب شد گفت: با آنکه نزدیک به 10 سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون تدوین نشده است. متصدی می‌گوید که تولید زباله در کشور ما زیاد است به‌طوری که در برخی از شهرها در طول شبانه روز 3تا 4بار پسماندها را جمع‌آوری می‌کنند درحالی‌که در بسیاری از کشورها این کار هر دو تا 3روز انجام می‌شود. او از فرهنگ‌سازی‌ به‌عنوان عاملی اثر‌گذار نام می‌برد که می‌تواند در کاهش معضل پسماندها کارساز باشد.

هنوز روش مناسبی برای دفع پسماندها نداریم

متصدی درعین حال در ادامه خاطرنشان می‌کند که هنوز به یک روش دفع مناسب پسماند در استان‌های ساحلی دست نیافته‌ایم از این‌رو تعیین روش مناسب با درنظر گرفتن جنبه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی باید جدی گرفته شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در زمان‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌هایی را برای مدیریت پسماند تهیه کرده است که با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط اجرا خواهد شد.

به گفته متصدی، بیشتر کشورها به سمت کاهش پسماند پیش می‌روند درحالی‌که کشور ما عکس این روش عمل می‌شود؛ زمانی که در مناطق شمالی کشور حرکت می‌کنیم جنگلی از پلاستیک به جای درخت می‌بینیم. از این‌رو باید به سمت کاهش ظروف یک‌بار مصرف پیش رویم. این درحالی است که ظرفیت خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد که نیاز به فرهنگ‌سازی‌ و ترویج صحیح الگوی مصرف دارد.

کد خبر 256985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز