چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

دکتر جعفر بای: امروزه عده ای حاضرند خود را با دشواری‌های خاصی مواجه کنند تا نگرش اجتماعی نسبت به آنان به‌گونه‌ای شکل گیرد که مورد توجه باشند.

دکتر جعفر بای

برهمین اساس و به‌علت بحران هویت که در سال‌های گذشته رخ داده، باعث شده که در برخی طبقات خاص ملاک‌ها و شاخص‌های تعیین پایگاه اجتماعی براساس امور مادی باشد و متاسفانه منزلت اجتماعی را مدل ماشین، محل اقامت و برندهای لباس و ... تعیین کند. ضمن اینکه متأسفانه تهاجم فرهنگی در جامعه ما نیز شرایطی را فراهم ساخته که گاهی ملاک جایگاه اجتماعی انسان‌ها نیز بر اینگونه ملاک‌ها و معیارها رقم می‌خورد. افرادی که تلاش می‌کنند خود را متناسب با سلیقه‌های دیگران سازگار کنند و به‌گونه‌ای خود را نشان دهند که بتوانند مورد توجه قرار گرفته و با تحسین اجتماعی مواجه شوند. آنها آنگونه خود را می‌نمایانند که واقعا نیستند و تلاش می‌کنند با به رخ کشیدن توانمندی‌های مالی کاذب خویش اعتماد دیگران را جلب کنند و از این رهگذر به اهداف خویش برسند. همچنین به‌علت فشار عقده‌های فروخفته روانی دست به تلاش‌هایی می‌زنند که افکار دیگران را تحت‌تأثیر رفتار خویش قرار دهند و در واقع بتوانند پایگاه اجتماعی خویش را ارتقا بخشند.

همچنین غربزدگی عامل اصلی ولخرجی‌های بی‌حساب و کتاب نیز هست. برخی مواقع شاخص‌ها و ملاک‌های تعیین پایگاه اجتماعی در جامعه ما تحت‌تأثیر ملاک‌های غربی به سویی کشانده می‌شوند که صفرهای حساب پس‌انداز حرمت و احترام می‌آفریند، مدل ماشین عزت را به‌دنبال دارند یا آدرس منزل موجب توجه ویژه می‌شود و پول و ثروت به‌عنوان تنها ملاک منزلت اجتماعی محسوب می‌شود. اینگونه افراد تحت‌تأثیر چنین اندیشه‌هایی تلاش می‌کنند با اخذ انواع وام‌ها، کسب درآمدهای نامشروع و تلاش‌های بی‌وقفه برای فریب دیگران، طبقه اجتماعی خود را در افکار عمومی دگرگون ساخته و با توجه دیگران به‌خود مورد تکریم قرار گیرند. این در حالی است که ملاک‌ها و معیارهای جامعه اسلامی برای تعیین پایگاه و منزلت شهروندان در جامعه کاملا متفاوت است. قرآن، تقوا را تنها شاخص تعیین رتبه اجتماعی معرفی کرده و همه ملاک‌ها و معیارهای قومی، قبیله‌ای، اقتصادی و مالی را رد کرده است.

کد خبر 257013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز