چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

محمدرضا جعفری: بلوار کوثر در بزرگراه شهید محلاتی تهران پذیرای یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش گل در پایتخت است و گفته می‌شود روزانه نزدیک به ۲میلیون شاخه گل در آن به فروش می‌رسد؛ بازاری که روزانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندانی است که علاقه خاصی به گل و گیاه دارند و می‌خواهند محل کار یا زندگی خود را با شاخه‌های گل‌تزیین‌کنند.

 غرفه‌های مملو از گل و گیاهان تزیینی قسمت اعظم بازار گل را به‌خود اختصاص داده‌اند. پیاده‌راه اصلی و فضای جلوی غرفه‌ها تا انتهای آنها پر است از گلدان‌های فصلی چشم نواز که روح را جلا می‌دهند. انگار هر کدام از این گل‌ها در رقابتی ناپیدا، نظر مشتری‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند تا زودتر ‌ مقصد اصلی‌شان برسند. در آهنی بازار گل هر روز قبل از ساعت 5صبح ‌ روی خریداران باز می‌شود و هیاهوی خرید گل و گیاه در آن تا ساعت 12 ادامه دارد. بازار گل از ابتدای ورود به 2شعبه اصلی تقسیم می‌شود؛ قسمتی مربوط به فروش گل‌های مصنوعی و وسایل تزیینی و خاک و کود و وسایل باغبانی و قسمتی دیگر نیز مربوط به سوله‌هایی است که در آنها گل‌های شاخه‌ای به فروش می‌رسد و پشت سوله‌ها هم غرفه‌هایی است که می‌توانید گلدان گل و گیاه کوچک و بزرگ مورد نیازتان را به‌صورت تکی یا با هر تعداد که خواستید از فروشنده‌ها بخرید.

مروری بر حضور 20ساله

«محمد کریمی» یکی از قدیمی‌ترین غرفه‌داران بازار گل و گیاه شهید محلاتی است که حدود 50سال از زندگی‌اش را همنشین گل‌ها و گیاهان بوده. او همان کسی است که اطلاعات مناسبی در این زمینه به ما می‌دهد. کریمی درباره پیدایش صنف گل و گیاه در بخش جنوب شرقی پایتخت می‌گوید: «بازار گل و گیاه تهران سابقا در میدان اصفهانک بود اما حدود 20سالی می‌شود که این بازار به محله شهید محلاتی آمده و همین جا ماندگار شده است. راه‌اندازی این بازار ابتدا با هدف تامین گل و گیاه مغازه‌داران پایتخت صورت گرفت. 20سال پیش این اطراف بافت مسکونی نداشت، اما حالا این بازار داخل بافت شهری قرار گرفته و طی همین سال‌ها شهرت بیشتری یافته است. به همین دلیل حالا بخش قابل‌توجهی از مشتری‌ها را هم خریداران عادی تشکیل می‌دهند». در حال حاضر بیش از 500غرفه در بخش‌های مختلف این بازار به‌کار عرضه انواع گل و گیاه و لوازم مربوط به آن مشغول هستند.

کی برویم بازار گل؟

صنف بازار گل و گیاه در بازار گل شهید محلاتی ساعات و مقررات خاصی برای خودش دارد. گلفروش‌ها بار روزانه‌شان را تحویل می‌گیرند، آنها را به شکل منظم چینش و فضا را برای حضور مشتری‌های پروپاقرص این کالای بهشتی آماده می‌کنند. بیشتر غرفه‌دارها ساعت 5 صبح در محل کارشان حاضرند و درهای بازار هم از ساعت 6 ‌ روی علاقه‌مندان و خریداران باز است. از آنجا که غرفه‌دارهای این صنف صبح خیلی زود سر کارشان حاضر می‌شوند، درهای بازار هم زودتر از تصور مشتری‌ها بسته می‌شود و کار بازار ساعت 12 به اتمام می‌رسد. پس اگر قصد خرید از بازار گل شهید محلاتی را دارید حداکثر تا ساعت 10صبح خودتان را به آنجا برسانید. چرا که با احتساب مدت زمان خرید، درهای بازار راس ساعت 12ظهر بسته می‌شود تا پرونده فروش روزانه گل‌ها به پایان برسد. البته روزهای تعطیل بازار گل یک ساعت افزایش کاری خواهد داشت.

سحرخیز باشید و کامروا

آنها که می‌خواهند در هر خریدی بهترین و ارزان‌ترین کالا را مال خود کنند، باید قواعد این نوع خرید را درنظر داشته باشند. قواعد خرید گل و گیاه بهتر تا حدود زیادی با دیگر خریدهای خانه یکسان است. از آنجا که فروشندگان گل و گیاه، بار خود را به‌صورت روزانه تهیه می‌کنند، هر روز محصولات جدید با ویژگی‌های خاص همان روز به بازار می‌رسد. پس به‌طور طبیعی آنها که زودتر و در ساعات اولیه کاری بازار خودشان را به خیابان زمزم برسانند برگ برنده را در اختیار خواهند داشت؛ چرا که کیفیت و ظاهر گل‌ها و گیاهان هم قیمت تا حدودی با هم فرق دارد و کسانی که زودتر از بقیه در بازار حاضر شوند، حق انتخاب بهتری خواهند داشت. هر چند قیمت‌های بازار گل تا حدودی ثبات دارد اما مشتری‌ها می‌توانند با خرید بیشتر از غرفه‌دارها تخفیف هم بگیرند. پس در این بازار ضرب‌المثل «سحرخیز باش تا کامروا شوی» مصداق مناسبی پیدا می‌کند.

راهنمای خرید بهتر

برای اینکه بهترین خرید را از بازار گل داشته باشید نباید زیاد عجله کنید. در سال‌های اخیر بیشتر غرفه‌دارها سعی کرده‌اند تا فروش‌شان را روی چند محصول خاص متمرکز کنند و مشتری‌های ثابتی برای خودشان به‌دست بیاورند. با این حال، گل‌ها و گیاهانی هستند که توسط چندین غرفه عرضه می‌شوند. گل‌های فصلی شامل این قاعده هستند و به همین دلیل تا همه غرفه‌ها و محصولات‌شان را ندیده‌اید دست به جیب نشوید. با این روش می‌توانید پس از دیدن همه نمونه‌های بازار بهترین و ارزان‌ترین انتخاب را داشته باشید. از آنجا که ممکن است طی یک روز، چندین خرید داشته باشید می‌توانید از افرادی که چرخ‌هایشان را اجاره می‌دهند بهره‌ببرید. یادتان باشد هر خریدی که کردید می‌توانید از فروشنده راهنمای کامل شیوه‌های نگهداری آن را بپرسید تا عمر گیاه‌تان را افزایش دهید. برای خرید یک نوع گل یا گیاه بهتر است سراغ غرفه‌ای بروید که بیشترین نمونه‌های آن گل را در اختیار دارد.

چه گل و گیاهی بخریم؟

شاید تصور اینکه شما برای خرید انواع گل و گیاه هیچ محدودیتی ندارید چندان درست نباشد. در واقع، برای خرید گیاهان پاسیویی یا آپارتمانی باید محل نگهداری آنها را در خانه یا محل کارتان داشته باشید. میزان نور، نخستین و مهم‌ترین عامل در نگهداری گل‌ها و گیاهان است. یعنی اگر خانه‌تان پاسیو دارد یا حسابی نورگیر است حتما انتخاب‌های بیشتر و بهتری خواهید داشت. چنانچه خانه شما شرایط نوری خوبی دارد می‌توانید انواع گیاهان سوزنی، کاج‌های مطبق، کنتیا و دیگر خانواده برگی‌ها را در کنار هم داشته باشید. برخی از گیاهان هم می‌توانند با نور مصنوعی به زندگی‌شان ادامه بدهند و به تابش آفتاب نیاز اساسی ندارند. اگر سرتان خیلی شلوغ است گیاهانی را خریداری کنید که نیاز چندانی به آب افشانی هر روزه نداشته باشند. خرید گل‌های فصلی هم می‌تواند حال‌و‌هوای خانه و محل کارتان را حسابی تغییر دهد و به آن تنوع ببخشد.

گلدان یادت نره

یادتان باشد در این نقطه از شهر می‌توان هر آنچه مربوط به گل‌ها و گیاهان است را بیابید. انواع گلدان، زیرگلدانی، خاک استریلیزه، وسایل تزیینی، قلمه، صدف، درختچه و نهال، گل‌های خشک و سنگ جزو این محصولات هستند. برخی از غرفه‌ها تنها به فروش گلدان و متعلقات آن مبادرت می‌ورزند. انواع گلدان‌های سنگی، سفالی، پلاستیکی و... با قیمت مناسب به‌دست شما می‌رسد. دیگر نکته مثبت خرید از این مرکز آن است که شما می‌توانید گل و گیاه متناسب با اندازه گلدان‌تان را همین جا پیدا کنید و از فروشنده‌ها بخواهید تا آن را برایتان در گلدان بکارند. همچنین خرید انواع کود و سم‌های ویژه گیاهان همراه با راهنمای مصرف از دیگر مزایای حضور در صنف گل و گیاه جنوب شرق تهران است. اینجا که هستید، فرصت مشاوره را از دست ندهید و درباره گیاهی که در خانه دارید هم اطلاعات کسب کنید.

گل‌های خشک را دریابید

«گل‌های خشک و دکوری در گذشته رونق خاص و بهتری داشتند. تنوع آنها بیشتر بود و مشتری‌های ثابتی داشتند. حتی برخی از تولیدکننده‌های داخلی آنها را به کشورهای همسایه نظیر عراق می‌بردند و بازار مناسبی را در آنجا ایجاد کرده بودند. با گذشت زمان و همینطور ورود اجناس دکوری چینی، بازار گل‌های خشک کم رمق‌تر شده.» اینها را رضا کریمیان، یکی از غرفه‌داران بازار گل می‌گوید. کریمیان درباره شیوه تهیه گل‌های خشک اینگونه توضیح می‌دهد: «بسیاری از گونه‌های گل خشک در واقع به‌صورت وحشی و در دامان طبیعت به‌دست می‌آید. این گل‌ها به وسیله غرفه‌دارها به تهران می‌آیند، مرحله رنگ آمیزی را سپری می‌کنند و شکل و شمایل زیباتری به‌خود می‌گیرند. بعد به‌صورت دسته‌ای، سبدی و یا تابلوی گل با قیمت مناسب به‌دست مشتری‌ها می‌رسند. منحصر به فرد بودن این گل‌ها و وحشی بودن‌شان باعث شده تا نمونه‌های آنها در کمتر جایی دیده شوند. به همین دلیل ایران می‌تواند در این زمینه یک صنعت را راه‌اندازی کند و با بازاریابی مطلوب در عرصه جهانی درآمد کشور را افزایش دهد.»

 

کد خبر 257015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز