مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشگاه دولتی مسکو از قصد خود برای ساخت یک تلسکوپ اپتیک غول‌آسای ۶۰ متری در جزایر قناری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ویکتور سادونیچی" رئیس دانشگاه دولتی مسکو، گفت: این تلسکوپ بزرگ‌ترین تلسکوپ زمین خواهد بود و به دنبال سیارات شبه زمین در مدار دیگر ستاره‌ها خواهد گشت.

اما این طرح بین پژوهشگران روس اختلاف ایجاد کرده است به طوری که برخی می‌گویند این کشور نباید تاسیسات کاوشی خود را بسازد و باید به رصدخانه جنوب اروپا (ESO) بپیوندد.

به گفته "ولادیمیر لیپونوو" مدیر آزمایشگاه نظارت فضایی در دانشگاه دولتی مسکو، این تلسکوپ توسط محققان روسی، اسپانیایی و احتمالا سوئیسی و آلمانی ساخته خواهد شد.

این تلسکوپ که هنوز نامی برای آن مشخص نشده از بقیه تلسکوپ‌های موجود از جمله تلسکوپ فوق بزرگ 39 متری اروپا (E-ELT) و تلسکوپ بزرگ ماژلان 25 متری -هر دو در شیلی- و همچنین تلسکوپ سی متری که قرار است در هاوایی ساخته شود، بزرگ‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

"سرگئی پاپاف" از موسسه اخترشناسی استرنبرگ در مسکو می‌گوید ستاره‌شناسان همیشه از داشتن تجهیزات جدید خوشحال می‌شوند و برای آن کاربرد و استفاده‌ای می‌تراشند چرا که اجرام بسیار زیادی در اعماق فضا برای رصد شدن وجود دارند.

روسیه از سال 2006 تاکنون در حال مذاکره برای پیوستن به رصدخانه جنوب اروپا است. به عنوان یک کشور عضو، ستاره‌شناسان روس می‌توانند به داده‌های تلسکوپ‌های مختلف ESO از جمله تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در شیلی و نسل بعدی (E-ELT) دسترسی پیدا کنند.

از آنجا که عضویت نیز هزینه‌بر است، روسیه باید برای پیوستن به ESO مبلغ 130 میلیون یورو و حق عضویت سالانه 13 میلیون یورو پرداخت کند.

از این رو محققان روسی نیز به دولت خود پیشنهاد کرده‌اند که این پول را صرف مشارکت در ساخت یک تلسکوپ جدید کند.

لیپونوو می‌گوید روس‌ها قصد دارند این پول را در خانه نگه دارند و از آن برای ساخت یک تلسکوپ 60 متری واقع در جزایر قناری در یکی کارخانه‌های روسیه استفاده کنند.

اما گروهی از محققان روسیه این طرح را زیر سئوال برده و می‌گویند ساخت این تلسکوپ دست کم دو تا سه میلیارد یورو هزینه برمی‌دارد و ضمن آن که این کشور در حال حاضر فناوری، توان مهندسی و بودجه لازم برای این پروژه را ندارد.

آن‌ها بر این باورند اگر تمامی این زمینه‌ها نیز مهیا باشد ساخت چنین تلکسوپی از همین الان دستکم 20 تا 25 سال طول می‌کشد.

وی معتقد است برای ستاره‌شناسان روسی که در حال حاضر با روند کندتری نسبت به سایر کشورهای جهان پیش می‌روند، بهترین گزینه استفاده از تجهیزات ESO است.

کد خبر 257021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز