چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

علیرضا سلطانی: آمار رسمی منتشره از سوی دولت حاکی از این است که قریب ۹۷ درصد ایرانیان همچنان خواهان دریافت یارانه نقدی هستند.

این به‌معنای آن است که علاوه بر دهک‌های 8و 9که جزو دهک‌های پردرآمد متوسط به شمار می‌آیند، در حدود 7درصد دهک دهم یعنی پر درآمدترین قشر جامعه هم همچنان خواهان دریافت یارانه نقدی هستند. اینکه چرا پردرآمدها همچنان متقاضی دریافت یارانه نقدی 45هزار و 500تومانی هستند مجال دیگری می‌طلبد منتها مسئله‌ای که مطرح است واکنش دولت به تقاضای این گروه‌های پردرآمد و ثروتمند است.

دیروز برخلاف انتظار، 2مقام ارشد دولتی تأکید کرده‌اند که به همه متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان یارانه نقدی پرداخت می‌شود و فعلا قرار نیست یارانه هیچ‌کس قطع شود. این تأکید در حالی است که قانون بودجه دولت را مکلف به حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد کرده و حتی برای پردرآمدهایی که مستحق دریافت یارانه نیستند اما به دلایلی دریافت کرده‌اند جریمه 3برابری درنظر گرفته است. چندی پیش هم وزیر اقتصاد از شناسایی 10میلیون ایرانی پردرآمد و حذف یارانه نقدی آنها از سوی دولت خبر داده بود اما ظاهرا دولت از این تصمیم و تکلیف قانونی فعلا عقب‌نشینی کرده و با توجیه اعتماد به مردم قصد ندارد یارانه پردرآمدها را قطع کند.

این تصمیم درصورتی که قطعی باشد، بزرگ‌ترین اشتباه دولت خواهد بود چرا که ثبت‌نام برای یارانه نقدی که قرار بود راه دولت را برای پالایش خانوارهای پردرآمد در مقوله یارانه نقدی باز کند، نه‌تنها این دستاورد را نداشته بلکه برعکس دست دولت را در این زمینه بسته است.

بسیاری از خانوارهای پردرآمدی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند به اینکه به یارانه نقدی نیاز ندارند اعتقاد دارند اما با توجه به تکالیف و سازوکارهای قانونی موجود، اختیار را به دولت داده تا براساس شاخص‌های تعیین شده آنها را از دریافت یارانه نقدی معاف کند. فضای ایجاد شده در یک‌ماه اخیر نیز این آمادگی ذهنی را برای بسیاری از خانوارهای پردرآمد ایجاد کرده که دولت راسا یارانه آنها را قطع کند.

عدول از این مهم و سپردن آن به آینده چیزی جز فرصت سوزی و از دست دادن زمان و هدر دادن منابع کشور نخواهد بود. واقعیت این است که دیگر چنین فرصتی به لحاظ روانی و آمادگی اجتماعی برای دولت فراهم نمی‌شود. تنها دستاورد پروژه ثبت‌نام یارانه‌ای، مهیا شدن چنین فضای روانی است. پس بهتر است دولت دست از محافظه‌کاری برداشته و از افتادن در تحلیل‌های غیرواقعی که بعضا از سوی برخی مقامات اقتصادی محافظه‌کار ارائه می‌شود خودداری کرده و این فرصت تکرارنشدنی را از دست ندهد.

کد خبر 257097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز