پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت‌الله مسلم ملکوتی، امام جمعه سابق تبریز که به علت عارضه ریوی در بیمارستان‌ مسیح دانشوری تهران بستری بود، صبح روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ماه در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آیت الله ملکوتی

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله مسلم ملکوتی فرزند یوسف 15 خرداد 1303 هجری شمسی در شهرستان سراب آذربایجان شرقی به دنیا آمد.

وی تحصیل علم را از مکتب خانه آغاز کرد، در 17 سالگی به مدت چهار سال در مدرسه طالبیه تبریز مشغول فراگیری علوم دینی شد و پس از پایان دوره سطح در سال 1321 به قم مهاجرت کرد و از محضر درس امام خمینی (ره)، آیت الله میرزا مهدی مازندرانی، آیت الله شیخ ابوالقاسم اصفهانی ، میرزا مهدی آشتیانی و علامه طباطبایی بهره ها برد.

آیت الله ملکوتی همواره به تربیت طلبه‌ها مشغول بود و قبل از عزیمت به نجف اشرف در سال 1334 از استادان برجسته فلسفه، کلام، فقه و اصول در قم بود.

وی پس از سه دهه تحصیل و تحقیق درعلوم مختلف حوزوی و علوم غریبه از آیت الله عبدالهادی شیرازی، آیت الله حجت، آیت الله حکیم و آیت الله خویی اجازه اجتهاد گرفت.

آیت‌الله ملکوتی در سال1347 به ایران بازگشت و بنا به درخواست استادان و عالمان بزرگ این حوزه به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به عنوان عضو برجسته جامعه مدرسین در عرصه‌های مختلف و سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشت و در نخستین امضای بیانیه معروف خلع محمدرضا شاه از سلطنت را آیت‌الله ملکوتی زد.

وی پس از پیروزی انقلاب ایران با حکم امام خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان و امام جمعه شهر تبریز منصوب شد.

المحاکمات، الربا فی التشریع الاسلامی ، ماالفرق بین الدّین و العلم و الفلسفه، الامن العام فی الاسلام، حاشیه براسفار ملاّصدرای شیرازی و حاشیه بر شفای بوعلی از جمله آثار این عالم وارسته است.

آیت‌الله ملکوتی در خرداد 1374 با درخواست آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله مشکینی به شهر قم بازگشت و به تدریس خارج فقه و اصول مشغول شد.

کد خبر 257116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز