چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

مرضیه موسوی: جمله تاریخی حضرت امام(ره) درباره فلسطین را احتمالا شنیده‌اید: «مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است». خب حالا هر یک از ما به‌عنوان یک مسلمان چقدر با مسئله فلسطین و قدس آشنایی داریم؟

نوار غزه

 چقدر چهره‌هاي جهاني مرتبط با قدس را مي‌شناسيم؟ اطلاعاتمان درباره سازش‌هاي ننگين تاريخ اشغال قدس چقدر است؟ اصلا با سرزمين مقدس فلسطينيان چقدر آشنايي داريم؟ خب اگر پاسخ‌هاي خيلي كوتاهي درباره اين سؤال‌ها داريد، با خواندن مطالب اينجا مي‌توانيد حسابي دانش فلسطين‌شناسي يا همان قدس‌شناسي‌تان را بالا ببريد.

8چهره‌ جهاني مرتبط با قدس را بيشتر بشناسيم

ماندگاران سرزمين قدس
سال‌هاي بسياري است كه زخم چركيني بر پيكر فلسطين نقش بسته و خون از تن آن جاري كرده است. زنان و مردان بسياري روح و جسم خود را براي بهبودي‌اش فدا كرده‌اند. زنان و مرداني كه ديگر جزوي از آن تن محسوب مي‌شوند. افرادي كه نامشان در جهان و به گوش جهانيان به همراه نام فلسطين آشناست. با 8نفر از معروف‌ترين چهره‌هاي جهاني مرتبط با قدس آشنا شويد.

شهيد فتحي شقاقي
شهيد دكتر فتحي ابراهيم عبدالعزيز‌شقاقي يكي از افرادي است كه نامش با جنبش‌هاي اسلامي فلسطين پيوند خورده است. وي بنيانگذار و دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين بود كه سمت و سوي فعاليت‌هاي جنبش را به‌سوي فعاليت‌هاي ملي و توجه به مسئله فلسطين از طريق جهاد مسلحانه سوق داد.

شهيد عزالدين‌قسام
نام و مقاومت فلسطين با نام عزالدين قسام رابطه تنگاتنگي دارد. قسام نه‌تنها مبارز بود بلكه مبارزساز هم بود؛ وي با تشكيل جلسه‌هاي سري در خانه خود و برخي دوستانش، عده‌اي را انتخاب و آنان را براي جهاد آماده مي‌كرد. او از اين عده كه آماده جانفشاني بودند يگان‌هاي عملياتي تشكيل مي‌داد.

شيخ صلاح شحاده
شيخ صلاح شحاده بعد از يحيي عياش، بزرگ‌ترين فرمانده‌اي بود كه شهادت‌طلبان جنبش حماس به‌خود مي‌ديدند. صلاح شحاده پرچم هدايت استشهاديون حماس را بر دوش كشيد و با طراحي ده‌ها عمليات شهادت‌طلبانه عليه اشغالگران، فصل خونين ديگري در تاريخ مجعول رژيم اشغالگر قدس رقم زد.

شهيد شيخ احمد‌ياسين
جنبش مقاومت فلسطين با نام شيخ احمدياسين شناخته مي‌شود؛ روحاني و از بنيانگذاران حماس. وي به‌دليل فعاليت‌هايش و آزار‌هاي بسياري كه در راه مبارزه ديد، يكي از نماد‌هاي مقاومت فلسطين شناخته مي‌شود. شيخ‌احمد عضو شاخه اخوان‌المسلمين در فلسطين بود و به تشكيل جنبش حماس پرداخت.

محمد الدوره
نام محمد الدوره امروز نمادي از مظلوميت كودكان فلسطيني است. گرچه محمد الدوره يكي از هزاران كودكي است كه به‌دست نيرو‌هاي رژيم صهيونيستي شهيد مي‌شوند اما شهادت محمد الدوره در آغوش پدر، ضبط آن توسط خبرنگار فرانسوي و پخش آن از رسانه‌هاي دنيا، باعث باز شدن چشمان بسياري از مردم دنيا شد.

آيات محمد الاخرس
شهيده آيات محمد الاخرس يكي از معروف‌ترين زنان فلسطيني است كه در عملياتي استشهادي موفق شد تعداد زيادي از نيروهاي رژيم اشغالگر قدس را از بين ببرد. او كه قرار بود مراسم ازدواج خود را برگزار كند، در تصميمي ترجيح داد با شهادت خود، تبديل به عروس هميشگي فلسطين شود.

روژه گارودي
در سال ۱۹۹۸ ميلادي، يك دادگاه فرانسوي گارودي را براي انكار هولوكاست و افتراي نژادي مجرم شناخت و به‌خاطر كتاب «اسطوره‌هاي بنيانگذار سياست اسرائيل» كه در سال ۹۵ نوشته بود، 120هزار فرانك فرانسه جريمه كرد. اين دادگاه از معدود دفعاتي بود كه در پهنه اروپا عليه صهيونيسم حرفي زده مي‌شد.

ناجي العلي
ناجي العلي با شخصيت كارتوني‌اش «حنظله»، با فلسطين و مبارزه‌اش بر سر آزادي پيوند مي‌خورد؛ كودكي كه در اردوگاه‌هاي آوارگان فلسطيني زندگي مي‌كند و ۱۰سال دارد. او تمامي اين سال‌ها ۱۰ساله باقي‌مانده است. ناجي‌العلي با كاريكاتور‌هايش مخالفت سرسختانه خود را با رژيم اشغالگر قدس نشان مي‌داد.

نگاهي به 8 رويداد مهم قرن 21 در سرزمين‌هاي اشغالي

فلسطين به روايت تاريخ
هنوز هم در اين قرن بيست‌و‌يكم اتفاقاتي مي‌افتد كه حيرت‌آور است؛ سرزمين ملتي را در روز روشن، غصب مي‌كنند و بعد، مردم آن كشور را قتل عام مي‌كنند و براي اين كارهايشان، شرمنده هم نيستند. هنوز هم در قرن بيست‌و‌يكم انسان‌ها را قتل عام مي‌كنند، بدون اينكه احساس شرمندگي داشته باشند. با هم 8 رويداد مهم دهه اول هزاره سوم ميلادي را در سرزمين‌هاي اشغالي مرور مي‌كنيم.

آغاز انتفاضه دوم
انتفاضه، نامي آشنا در تاريخ فلسطين است. انتفاضه دوم با نام آريل شارون، قصاب اسرائيلي، پيوند خورده است. انتفاضه دوم، درست در سال اول هزاره سوم شروع شد. شارون ضمن ورود به مسجدالاقصي سخنراني تندي كرد. همين اظهارات، خشم فلسطينيان را شعله‌ور ساخت.

جنايت در اردوگاه جنين
آوريل 2002، شاهد حمله وحشيانه صهيونيست‌ها به جنين، طولكرم و نابلس بود. شائوئل موفاز كه آن زمان وزير جنگ شارون بود، فرماندهي مستقيم اين عمليات را برعهده داشت. او به اردوگاه جنين، كه 10هزار فلسطيني در آن زندگي مي‌كردند، حمله كرده و نزديك به 200نفر فقط در اين اردوگاه به شهادت رسيدند.

آغاز ساخت ديوار حائل
اين بار هم باز، پاي يك شارون قصاب در ميان بود. او اين طرح را به تصويب دولت رساند تا طي آن، تجاوز به كرانه باختري را آغاز كند. طي اين پروژه، قرار بود كه فلسطيني‌ها از هم جدا شده و رفت‌وآمدشان، به‌شدت كنترل شود تا امنيت ساكنان نامشروع قدس، بيشتر تأمين شود. طول اين ديوار، 740متر و ارتفاعش، 10متر است.

عقب‌نشيني از نوار غزه
وقتي كه شارون، نتوانست طبق وعده انتخاباتي‌اش، قضيه فلسطيني‌ها را 10روزه تمام كند، اسرائيل صلاح ديد كه 9شهرك بزرگ صهيونيست‌نشين را در نوار غزه تخليه كند. آنها براي تأمين امنيت اين شهرك‌ها پول زيادي بايد خرج مي‌كردند و به همين دليل تصميم به عقب‌نشيني گرفتند.

طرح خروج از كرانه باختري
مارس 2006 بود كه اولمرت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر قدس، طرح خروج از كرانه باختري را مطرح كرد البته پيش از او، خروج شارون از نوار غزه، با انتقادات فراوان اعضاي حزب ليكود روبه‌رو شده بود كه منجر به خروج شارون از اين حزب و تشكيل حزبي جديد شد. بعد از فوت شارون، اولمرت(معاون او)، بود كه جانشين او شد.

جنگ ۸ روزه در غزه
تهاجم نظامي رژيم اشغالگر قدس به نوار غزه تحت عنوان عمليات «ستون ابر‌ه» در سال۲۰۱۲ اتفاق افتاد كه پس از ۸ روز به پايان رسيد. در اين جنگ نابرابر، براي نخستين بار فلسطينيان توانستند تل‌آويو و برخي ديگر از مناطق مهم يهودي‌نشين را در فلسطين اشغالي هدف موشك قرار دهند و قلب رژيم صهيونيستي را به لرزه درآورند.

طرح آشتي ملي
آخرين تحول در حوزه فلسطين قبل از شروع حملات اخير رژيم اشغالگر قدس به غزه، موضوع آشتي ملي بود. 2 گروه معروف فلسطيني حماس و فتح وعده داده‌اند كه به‌زودي اقدامات مهمي را در راستاي آشتي ملي و پايان شكاف داخلي اتخاذ خواهند كرد.

آخرين تهاجم اشغالگران
اين روزها خبرهاي تأسف‌باري از غزه به گوش مي‌رسد. آمار شهدا و مجروحين آخرين حمله وحشيانه رژيم اشغالگر قدس به غزه روزبه‌روز در حال افزايش است. آماري كه سازمان ملل در مورد تعداد شهداي تجاوزات اخير منتشر كرده بيانگر اين است كه بيش از ۸۰ درصد غيرنظامي هستند.

8 سازش ننگين تاريخ اشغال قدس را مرور مي‌كنيم

سازشي به رنگ ننگ
تاريخ فلسطين و مبارزات آن عليه تعدي رژيم غاصب صهيونيستي پر است از ايده، معاهده، طرح، كنفرانس و سازش‌هاي ننگيني كه همگي تنها تأييدي بوده‌اند بر دروغ بزرگي به نام رژيم اشغالگر قدس؛ چرا كه از اول، مسئله خود رژيم اشغالگر قدس بود، دولتي كه از ابتدا جعلي بود ولي به وسيله پشتيباني ديگر كشور‌هاي استعمارگر و دولت‌هاي بي‌عرضه عربي روزبه‌روز بزرگ مي‌شد. مروري كرده‌ايم بر 8سازش ننگين تاريخ اشغال قدس.

پذيرش صلح بعد از جنگ 6روزه
جنگ 6روزه از ۵ تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ ميان رژيم اشغالگر قدس و كشورهاي عربي مصر، سوريه و اردن رخ داد. نتيجه آن هم خارج كردن كنترل نوار غزه و صحراي سينا از مصر، قدس شرقي و كرانه باختري رود اردن از اردن و بلندي‌هاي جولان از سوريه بود. قرارداد آتش‌بسي به پيشنهاد عرب‌ها در روز بعد از آن يعني ۱۱ژوئن به امضا رسيد.

توافقنامه كمپ‌ديويد
پيمان كمپ‌ديويد پيماني است كه به وسيله انور‌سادات، رئيس‌جمهور وقت مصر و مناخيم بگين، نخست‌وزير وقت رژيم اشغالگر قدس در سال ۱۹۷۸ به امضا رسيد. اين پيمان پس از 12روز مذاكرات مخفي و با دخالت آمريكا در كمپ‌ديويد نهايي شد. اين توافقنامه ننگين كاملا به نفع آمريكا و رژيم صهيونيستي بود.

كنفرانس شرم‌الشيخ
در اين كنفرانس كه با هدف بحث درخصوص جمع‌آوري كمك‌هاي لازم جهت بازسازي منازل و تأسيساتي كه در حمله اخير صهيونيست‌ها تخريب شده بود، در سال ۱۹۹۶ برگزار شد، 80كشور عربي و خارجي و در رأس آنها آمريكا شركت كردند. البته رژيم صهيونيستي از حضور در اين كنفرانس امتناع ورزيد.

كنفرانس صلح مادريد
كنفرانس مادريد به ميزباني اسپانيا و با حمايت آمريكا و شوروي برگزار شد. اين كنفرانس براي بررسي و خاموش كردن آتش انتفاضه اول منعقد شد. كنفرانس مادريد از ۳۰ اكتبر ۱۹۹۱ آغاز شد و 3 روز ادامه داشت. اين كنفرانس در زمره نخستين تلاش‌هاي بين‌المللي براي به جريان انداختن روند به‌اصطلاح صلح خاورميانه بود.

امضاي توافقات اسلو
در ۴ مي‌۱۹۹۴ نخستين معاهده به‌اصطلاح صلح ميان رژيم اشغالگر قدس و فلسطين در مصر به امضا رسيد. پيمان غزه- اريحا با هدف ايجاد حكومت خودگردان فلسطين و جلوگيري از مبارزه مسلحانه در برابر رژيم اشغالگر قدس، ميان طرفين منازعه (رابين و عرفات) امضا شد كه شامل ۲۳ ماده بود.

كنفرانس صلح خاورميانه
در سال 2007 پس از جنگ ۳۳روزه و شكست بي‌سابقه رژيم اشغالگر قدس، رئيس‌جمهور آمريكا (بوش) طرحي به نام طرح صلح خاورميانه را مطرح مي‌كند و از تمامي گروه‌هاي سازش عربي و فلسطيني مي‌خواهد كه در كنفرانس صلح خاورميانه شركت كند. تمامي طرف‌ها با محوريت آمريكا در اين كنفرانس شركت كردند.

كنفرانس آناپوليس
كنفرانس آناپوليس نام كنفرانس صلحي است كه در ۲۷ نوامبر سال۲۰۰۷ در آكادمي نيروي دريايي آمريكا در شهر آناپوليس آمريكا و با حضور رهبران مناطق خودگردان فلسطيني و رژيم اشغالگر قدس و با ميزباني ايالات‌متحده آمريكا برگزار شد. اين نشست در ادامه مذاكرات به‌اصطلاح صلح خاورميانه برگزار شد.

شكست مذاكرات سازش
همين سال گذشته بود كه پس از ۳‌سال وقفه، مذاكرات سازش با فشار آمريكا بار ديگر آغاز شد. اما با وجود برگزاري دورهاي مختلف مذاكره و اهتمام آمريكا براي دستيابي به موفقيت نسبي، شكست اين مذاكرات براي همه مردم جهان اثبات شد. صهيونيست‌ها همزمان با برگزاري مذاكرات، اقدام‌هاي غيرقانوني خود را ادامه دادند.

با8مكان خاص كشور فلسطين بيشتر آشنا شويد

سرزمين زيتون‌هاي مقدس
خاورميانه درست در اين نقطه به اوج مي‌رسد. سرزميني كه نماد مقاومت و دادخواهي عليه ظالمان است. اينجا هيچ‌كس بي‌تفاوت نيست. همه خوب يادشان مانده كه زمين زير پايشان متعلق به آنهاست و تا ابد متعلق به آنها خواهد ماند. مقدس‌ترين مسجد، محل معراج نبي‌اسلام(ص)، زادگاه و ميعاد پيامبران الهي، همه و همه در اين جغرافيا جمع شده‌اند. در اينجا نگاهي به مكان‌هاي پررمز فلسطين انداخته‌ايم.

بيت‌المقدس؛ مسجد قبه الصخره
پس از مسجدالاقصي، مسجد «قبه‌الصخره» مهم‌ترين و مقدس‌ترين مسجد در منطقه بيت‌المقدس به‌شمار مي‌رود. علت نامگذاري اين مسجد به‌وجود سنگي در داخل آن برمي‌گردد كه مورد احترام پيروان 3دين اسلام، مسيحيت و يهوديت است. در روايت‌ها آمده كه پيامبر اكرم(ص) از روي اين صخره سوار بر براق شد و به معراج رفت. گنبد‌طلايي معروف در فلسطين درست روي محل صخره قرار گرفته است.

نابلس، مقبره حضرت يوسف(ع)
پس از مرگ يوسف‌نبي(ع) درگيري ميان اقوام بر سر محل خاكسپاري او صورت گرفت. در ‌‌نهايت رأي بر اين شد كه پيكر او را زير رودخانه نيل دفن كنند. بعدها هنگامي كه موسي(ع) قصد داشت از مصر خارج شود به وصيت يوسف‌نبي(ع) عمل كرد و پيكر او را از آن مدفن خارج ساخت تا به سمت شام ببرد. مقبره حضرت يوسف(ع) هم‌اكنون در محلي به نام خليل در شهر نابلس واقع شده است.

الخليل
حضرت ابراهيم(ع) در منطقه حبرون مزرعه‌اي داشت. هنگامي كه همسرش «ساره» از دنيا رفت او را در گوشه‌اي از مزرعه به خاك سپرد. حضرت ابراهيم(ع) نيز در همين محل مدفون شده است. اين منطقه هم‌اكنون در شهر «الخليل» در ۳۷ كيلومتري جنوب غربي بيت‌المقدس واقع شده است البته در برخي روايت‌ها مقبره آن حضرت در شام بيان شده است.

كرانه باختري
رژيم اشغالگر قدس در‌ ماه آوريل۲۰۰۲ ميلادي تصميم گرفت شبكه‌اي از موانع بتوني موسوم به ديوار حائل را در كرانه باختري رود اردن ايجاد كند. ساخت اين ديوار تبعات منفي انساني، ‌‌اجتماعي و اقتصادي را براي مردم فلسطين به‌همراه داشت. براي همين مسئله به شوراي امنيت سازمان ملل كشيده شد. وزارت دفاع رژيم صهيونيستي قصد دارد كل مسير كرانه باختري را با ديوارهاي بتوني جدا سازد.

غزه
نوار غزه، طي سال‌هاي اخير، نماد مقاومت نيروها و مردم فلسطين شده است. نوار غزه، ناحيه‌اي است به شكل نوار كه چسبيده به درياي مديترانه. از جنوب، 11كيلومتر با مصر و از شمال و شرق هم، 51كيلومتر با محدوده تحت اشغال رژيم صهيونيستي مرز مشترك دارد. بزرگ‌ترين شهر نوار غره، شهري به نام غزه است. رفح، بيت‌لحيا و خان‌يونس نيز از ديگر شهرهاي اين نوار محسوب مي‌شوند.

روستاي يعبد
مبارزان فلسطيني به رهبري «شيخ عزالدين‌قسام» در يكي از قديمي‌ترين مناطق اين كشور با استعمارگران انگليسي جنگيدند. شيخ‌‌عزالدين در سال ۱۹۳۵ ميلادي در روستاي يعبد با انگليسي‌ها درگير مي‌شود. انگليسي‌ها در ‌‌نهايت مجبور به محاصره 3طرفه روستا شده و شيخ عزالدين را به شهادت مي‌رسانند. هم‌اكنون بسياري از فلسطيني‌هاي شهادت‌طلب از اهالي اين روستا هستند.

رام‌الله، دانشگاه بيرزيت
بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين دانشگاه فلسطيني‌ها در منطقه‌اي نزديك رام‌الله قرار دارد. دانشگاه «بيرزيت» با ۷ هزار دانشجو در رشته‌هاي مختلف صاحب جايگاه علمي خاصي در منطقه است. موقعيت اين دانشگاه در ميان كشورهاي عربي باعث شده تا شخصيت‌هاي بزرگ دنيا هر ساله برنامه سخنراني خود را در اين مكان ترتيب دهند.

مسجد الاقصي
مسجدالاقصي به‌معناي دور‌ترين مسجد، معروف‌ترين محل در فلسطين و نخستين قبله مسلمانان و محل عروج پيامبر(ص) به عرش الهي است. درباره علت نامگذاري اين مسجد گفته مي‌شود كه به دلايل دوري از مكه به چنين نامي خوانده شده است. حريم مسجد در برگيرنده صخره مباركه‌اي است كه پيامبر(ص) از فراز آن به سماوات عروج كردند. مسلمانان تا سال يكم هجري نمازشان را به سوي اين مسجد اقامه مي‌كردند.

 

کد خبر 266715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha