جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

آرش نهاوندی: در هر کشوری از دنیا برای احیا و احترام به علوم مختلف، یکی از افراد را به‌عنوان الگوی ملی انتخاب می‌کنند و سپس مناسبت‌هایی را منطبق با زادروز یا روز درگذشت آن الگوی ملی برگزار می‌کنند.

بوعلی

در ايران نيز زادروز شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا به‌عنوان روز پزشك نامگذاري شده است. دكتر مهدي فهيمي، پژوهشگر طب سنتي در گفت‌وگو با همشهري به اين نكته اشاره كرد كه جناب شيخ‌الرئيس بوعلي سينا در ايران به‌عنوان الگوي اسلامي و ملي حكمت و طبابت شناخته مي‌شود و زحمت‌هايي كه اين مرد بزرگ در زمان زندگي خويش كشيده و آثار جاودانه و كتب پزشكي و غيرپزشكي كه از خود بر جاي گذاشته، عاملي شده است كه جامعه علمي ايران به‌ويژه پزشكان براي شخصيت وي احترام خاصي قائل باشند.

به همين مناسبت زادروز اين مرد بزرگ در ايران روز بزرگداشت پزشكان ايراني است. به‌دليل پيشقدمي بوعلي سينا و به جا گذاشتن اثر بزرگي به نام «قانون» كه حاوي توصيه‌ها و تجربه‌هاي اين پزشك بزرگ اسلامي ايراني بر 2محور سلامت و درمان است، طب در اروپا نيز در سال‌هاي پس از قرون وسطي به پيشرفت زيادي نايل شد. داشته‌هاي اين كتاب به دانشگاه‌هاي اروپا راه يافت و سبب شد اعتبار علمي ايرانيان دوصد چندان شود. به گفته دكتر فهيمي، امروزه آثار زيادي با نام اين پزشك نامي ايراني در دنيا وجود دارد، ازجمله مي‌توان به بزرگ‌ترين مركز طب سنتي هند و بزرگ‌ترين جايزه علمي آلمان اشاره كرد كه هر دوي اينها به نام ابن سينا نامگذاري شده‌اند.

اكنون كه روز پزشك در ايران(اول شهريور) مصادف با زادروز اين مرد بزرگ انتخاب شده، بر تمام پزشكان اين كشور واجب است كه حداقل يك‌بار كتاب قانون بوعلي سينا را مطالعه كنند و با شيوه‌هاي سلامت‌محور كه در اين كتاب ذكر آنها رفته است، بيشتر آشنا شوند‌.‌ امروزه پاسداشت ابن‌سينا بر همه پزشكان ايراني واجب است و بايد با حمايت از طب سنتي ايران كه منطبق با آرزوهاي طب اسلامي است، دروازه‌هاي علمي كشور را به روي تمامي نيازمندان علمي و درماني دنيا ‌ باز كنيم.

  • شهرداري تهران و بزرگداشت پزشك

شهرداري تهران به مناسبت روز پزشك در ايران برنامه‌هاي مهم و متنوعي را اجرا خواهد كرد. رضا قهرماني، معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران برنامه‌هاي روز پزشك را به اين شرح ذكر كرد: ‌ برگزاري بزرگ‌ترين ويزيت رايگان در سراسر تهران با حضور بيش از 60تيم 5نفره پزشكي در 60 سراي محله تهران، برگزاري بزرگ‌ترين ويزيت متمركز رايگان در محله هرندي، بوستان خواجه كرماني با بيش از 50نفر از پزشكان متخصص، عمومي و دندانپزشك (شنبه 63.6.1 از ساعت 18تا20)‌ برگزاري جشن فرامنطقه‌اي روز پزشك در روز دوشنبه مورخ 63.6.3به ميزباني ‌شهرداري منطقه9 از ساعت 20تا 23.

کد خبر 269590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha