همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: احداث آزمایشگاه شیشه‌ای در عمق آب‌های خلیج فارس جزو برنامه‌های این پژوهشگاه است که در حال برنامه‌ریزی و تخمین اعتبار برای آن هستیم.

به گزارش ايرنا، وحید چگینی روز شنبه اظهار کرد: در نظر است این آزمایشگاه در عمق 30 تا 40 متری خلیج فارس احداث شود تا غواصان به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

وی افزود: این آزمایشگاه دارای یک فضای شیشه‌ای است که از داخل، فضای زیر آب به راحتی قابل مشاهده است و محققان و غواصان می‌توانند در این فضا بدون لباس غواصی تا چند ساعت حضور داشته باشند.

محققان و غواصان می‌توانند به راحتی اقدام به نمونه‌گیری از پارامترهای مختلف مانند شوری، دما، فیزیک و شیمی آب کنند و سپس آن‌ها را در آزمایشگاه شیشه‌ای مورد آنالیز و آزمایش قرار دهند.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی گفت: آزمایشگاه شیشه‌ای یک آزمایشگاه طبیعی است؛ به این معنا که نمونه‌های مورد نیاز و ابزار اندازه‌گیری در کنار هم قرار دارند و اگر محققی در لحظه به نمونه‌ای نیاز داشته باشد برایش قابل دسترسی خواهد بود.

به گفته وی بعد از انجام مطالعات اولیه بر روی نمونه‌ها می‌توانند آن‌ها را به خشکی نیز منتقل کنند.

چگینی اظهار کرد: فناوری ساخت آزمایشگاه شیشه‌ای در عمق آب در ایران وجود دارد و در واقع مانند یک اتاق فشار عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: ایران کشوری است که از شمال و جنوب دارای مرزهای آبی است بنابر این تقویت بخش دریایی و حضور در آب‌های آزاد باید جدی گرفته شود.

چگینی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته در امر دریایی این گونه آزمایشگاه‌ها را در مقیاس‌های مختلف دارند.

وی گفت: میزان اعتبار و ابعاد آزمایشگاه شیشه‌ای زیر آب در حال بررسی است و آغاز به ساخت آن مستلزم تامین اعتبار است.

آزمایشگاه آبی NOEE واقع در فلوریدای آمریکا یکی از جالب‌ترین آزمایشگاه‌های زیر آب در دنیا است.

با توجه به ناشناخته‌هایی که کماکان درباره اقیانوس‌ها وجود دارد، ساخت چنین آزمایشگاهی در عمق بسیار زیاد چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. در دو دهه گذشته محققان بر روی سنگ‌ها و صخره‌هایی که در اطراف این آزمایشگاه قرار دارد مطالعات فراوانی انجام داده‌اند.

در این آزمایشگاه 6 تخت و یک دستشویی و حمام و فقط یک پنجره برای دیدن فضای خارج از آن قرار دارد. زیست‌شناسان آبی تنها افرادی نیستند که از این آزمایشگاه استفاده می کنند، ناسا هم از تجهیزات و امکانات آن برای شبیه‌سازی حالت بی‌وزنی و تنهایی در جو زمین برای فضانوردانش استفاده می‌کند.

آزمایشگاه‌های عجیب دیگری مانند سردترین آزمایشگاه فیزیک دنیا - رصدخانه قالب یخ نوترونی واقع در قطب جنوب، داغ‌ترین آزمایشگاه دنیا - آزمایشگاه ملی بروکهیون واقع در لانگ ایلند نیویورک در آمریکا، بلندترین آزمایشگاه زمینی دنیا- آزمایشگاه هرمی واقع در پارک ملی ساگارماتا در نپال، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره- آزمایشگاه سرن واقع در ژنو در مرز فرانسه و سوییس، عمیق‌ترین آزمایشگاه دنیا در دل زمین - آزمایشگاه اسنولب واقع در سادبری اونتاریو در کانادا و مرتفع‌ترین آزمایشگاه دنیا - ایستگاه فضایی بین‌المللی در جو زمین نیز در دنیا وجود دارد.

خلیج فارس آبراهی نیمه بسته است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد.

مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید.

عمیق‌ترین نقطه خلیج فارس با عمق 93 متر در 15 کیلومتری تنب بزرگ و کم عمق‌ترین نقطه آن با عمقی بین 10 تا 30 متر در سمت غرب است، خلیج فارس جزو دریاهایی با عمق کم است.

کد خبر 269643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha