یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

آیدا ابوترابى: در فصل گرما به‌جز آب، صحبت از صرفه‌جویى در مصرف برق هم زیاد مى‌شود. انرژى‌اى که زندگى روزمره‌مان به آن گره خورده و منابع زیادى براى تولید روزانه‌اش از بین مى‌رود.

از میوه تا سیگار برای برق پاک

از يخچال، رايانه و تلويزيون گرفته تا آسانسور و روشنايى محيط همه با برق تأمين مى‌شوند. وسايلى كه جزء لوازم‌ ضرورى زندگى امروزى به‌شمار مى‌آيند و نمى‌توان حذفشان كرد. پس براى كمك به محيط‌ زيست، خوب است بدانيم به‌جز صرفه‌جويى در مصرف برق، چه كارهاى ديگرى مى‌توان انجام داد؟

شايد شناخته‌شده‌ترين جايگزين براى توليد برق، استفاده از صفحات خورشيدى باشد. اما به‌جز خورشيد، دانشمندان در تلاشند تا از روش‌هاى ديگرى نيز به توليد پاك انرژى الكتريكى كمك كنند و يا وسايلى بسازند كه از سوخت‌هاى پاك و سبز بهره بگيرند. اتفاقى كه اگر در همه‌ى كشورها بيفتند و آدم‌هاى بيش‌ترى به آن توجه كنند، تغيير مثبتى در جلوگيرى از تخريب محيط‌ زيست و حتى گرم‌شدن زمين خواهد داشت.

* * *

اردک آهنی اما سبز!

این اردک غول‌پیکر، ایده‌ی گروهی از هنرمندان انگلیسی است که در مسابقات ابتکارهای طراحی کپنهاگ از آن تقدیر شده است. اردکی که نه تنها جاذبه‌ی گردشگری دارد، بلکه با انرژی پاک کار می‌کند و امکانات تفریحی مختلفی هم دارد. هدف اصلی از طراحی این اردک، ساخت وسیله‌ای است که انرژی پاک تولید می‌کند. قرار است برترین طراحی‌های مفهومی با موضوع انرژی‌های پاک در شهر کپنهاگ دانمارك به عنوان پایتخت سبز جهان ساخته شوند.

این اردک که از اردک قطب شمال الهام گرفته‌ شده، از صفحه‌هاى خورشیدی پوشیده شده است. به این ترتیب انرژی خود را در طول روز از نور خورشید دریافت مى‌كند. در ساعت‌هايی که نور نیست توربین‌های آبی تعبیه شده در زیر اردک، انرژی لازم را برای به حرکت درآوردن آن تأمین می‌کنند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

 

خورشید و باد، در خدمت ما!

تأمین برق خانه‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری با استفاده از انرژی‌های پاک، به‌ سرعت در دنیا در حال فراگیر شدن است.

بزرگ‌ترین پروژه‌ی تولید برق با استفاده از خورشید و باد در جامائیکا در حال راه‌اندازی است. نتیجه‌ی این پروژه، تولید ۱۰۶‌هزار کیلووات ساعت برق در سال است.

به گفته‌ی کارشناسان، مهم‌ترین موضوع در راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی این است که مردم مطمئن شوند تمام هزینه‌ای که به‌عهده گرفته‌اند، بعد از چند سال برمی‌‌گردد و از آن به بعد نیز هزینه‌ی برق نخواهند داشت.

 به این ترتیب استفاده از منابع پاک نه تنها به نفع محیط‌ زیست است، بلکه منافع مالی هم دارد. كاش همه‌ى آدم‌ها موقع ساخت‌ و ساز به اين موضوع توجه بيش‌ترى بكنند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

 

تولید برق از میوه!

هرروز که از کنار میوه‌فروشی‌ها رد می‌شویم، جعبه‌هایی می‌بینیم که در آن‌ها میوه‌ها و سبزی‌های مانده، له و يا گنديده انداخته می‌شود. این میوه‌ها در جابه‌جایی يا از گرما و ماندن زياد آسیب می‌بینند. بیش‌تر مغازه‌داران این سبزیجات و میوه‌ها را راهی سطل زباله می‌کنند. مگر وقتى كه از آن‌ها به‌عنوان خوراك حيوان‌ها استفاده شود. 

اما از این میوه‌های به‌ظاهر خراب و بی‌فایده، استفاده‌ی دیگری هم می‌توان کرد؛ تولید برق! مواد فاسد خوراکی در برنامه‌ی جدیدی که در انگليس به راه افتاده، با کامیون از مغازه‌ها جمع و به کارخانه‌ی تولید برق برده می‌شود. باکتری‌های موجود در این مواد تجزیه می‌شوند و گازمتان تولید می‌کنند. سپس این گاز برای تولید برق در نیروگاه به‌كار مى‌رود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

 

ذخیره‌ی انرژی در سیگار!

دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که سیگار، این ماده‌ی پرضرر، یک خاصیت هم دارد! البته نه خودش، بلکه باقی‌مانده‌اش! هر روز در سراسر دنیا میلیاردها ته‌ سیگار دور انداخته می‌شود. این مواد تهدیدی جدی برای کره‌ی زمین هستند چون خاک و آب را آلوده مى‌كنند. یک گروه تحقیقاتی در کشور کُره، راه‌حلی جدید برای استفاده‌ی مفید از این زباله‌ها پیدا کردند. این‌که با اعمال تغییراتی روی الياف موجود در ته‌سیگار، می‌توان از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای ذخیره‌ی برق استفاده کرد. دانشمندان امیدوارند با ادامه‌ی این تحقیقات از مواد تولید شده‌ی جدید برای ذخیره‌‌ی انرژی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، توربین‌های بادی و دستگاه‌های تلفن همراه استفاده شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۵

کد خبر 269827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha