همشهری آنلاین: بر اساس برخی گزارش‌ها، آمریکا در صدر کشورهایی قرار دارد که توانسته با استفاده از روش‌های مختلف، انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین انرژی فسیلی کند.

به گزارش ایرنا، به طور مثال تگزاس یکی از ایالت‌های مهم آمریکا است که توانسته با اقدامات مختلف در ایجاد تنوع منابع انرژی به عنوان الگویی برای حرکت سایر ایالت‌های آمریکا دراین زمینه قرار گیرد.

پیش‌تر نام تگزاس، با چاه‌های نفتی همراه بود، اما اکنون مرکز این ایالت به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مشهور است.

انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌هایی هستند که از یک منبع طبیعی پایان‌ناپذیر تولید می‌شوند. این انرژی‌ها از باد، خورشید، آب، گرمای زمین، جزر و مد و انرژی‌های حاصل از زیست توده (biomass) گرفته می‌شوند.

به گزارش منابع خبری بروستر مک کراکین، عضو سابق شورای شهر و پژوهشگر انرژی می‌گوید: در گذشته آستین شهری بود که توجه به مسائل زیست محیطی در میان مردم آن چندان اهمیت نداشت اما با اقداماتی زیادی که مسئولان شهری از اوایل دهه 1980 انجام دادند، شهروندان به این موضوع علاقمند شدند.

این شهر می‌خواهد که بیش از یک سوم انرژی‌های مورد نیازش را تا سال 2020 از منابع تجدیدپذیر تولید کند و به نظر می‌رسد که در این مسیر جلوتر از زمانبندی‌ها عمل کرده است.

مقدار زیادی از نیروهایی که به انرژی تبدیل می‌شوند از دشت‌های وسیع غرب تگزاس می‌آیند، جایی که یکی ازبزرگ‌ترین پروژه‌های انرژی بادی جهان را دارد.

انرژیی که در غرب تگزاس تولید می‌شود به صدها هزار خانه و شرکت در مکان‌های مختلف آمریکا منتقل می‌شود.

تمام ساختمان‌های عمومی در آستین در حال حاضر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و بسیاری از مردم موافقند که برای داشتن یک منبع انرژی سبزتر هزینه بیش‌تری بپردازند که انرژی خورشیدی را نیز در بر می‌گیرد.

تیم هاروی، متخصص انرژی خورشیدی در یک مزرعه انرژی خورشیدی می‌گوید: این جا مزرعه انرژی خورشیدی وبرویل آستین است که 30 مگاوات برق تولید می‌کند. این پروژه، انرژی کافی برای پنج هزار خانه مسکونی را فراهم می‌کند. این مزرعه واقعا یکی از پروژه‌های شاخص ماست.

هنگامی که این پروژه در سال 2011 افتتاح شد، بزرگ‌ترین پروژه در آمریکا بود. یک مزرعه انرژی خورشیدی دیگر که پنج برابر بزرگ‌تر است در این منطقه طراحی شده و انتظار می‌رود نصب صفحه‌های خورشیدی بر روی سقف خانه‌ها، هر چه بیشتر رونق پیدا کند.

کراکین می‌افزاید: بیش‌تر انرژی‌های تجدیدپذیری که در شهرها می‌بینیم از پانل‌های خورشیدی است که در مقیاس جهانی استفاده می‌شوند. به‌خاطر این که هزینه استفاده از سلول‌های خورشیدی در حال کاهش است و هزینه‌ها تقریبا معادل قیمت اضافه کردن این پانل‌ها به سقف خانه‌هاست و این می‌تواند تغییرات مهمی بوجود آورد.

در حال حاضر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر حدود یک پنجم برق تولیدی در سراسر جهان است. در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد گرم شدن کره زمین، استفاده از انرژی‌های بادی و خورشیدی به سرعت در حال رشد است. اما کارشناسان می‌گویند گسترش استفاده از این انرژی‌ها به تامین مالی و قیمت و همچنین متصل کردن این انرژی‌ها به شبکه ملی انرژی بستگی دارد.

سوزان کرومدیک، متخصص انرژی می‌گوید: سیستم‌های تولید انرژیی که ما تاکنون طراحی کرده بودیم این طوری است که در یک سو سیستم‌هایی در مقیاس بزرگ برای تولید و در طرف دیگر مصرف‌کننده‌ها قرار دارد. اما انرژی‌های تجدید‌پذیر این طوری کار نمی‌کنند. آن‌ها در مکان‌های مختلف نصب می‌شوند و به سرعت تولید و مصرف می‌شوند. بنابر این طراحی سیستم‌ها برای انرژی‌های تجدیدپذیر باید به وسیله مهندسان انجام شود نه به وسیله سیاستمداران.

با این حال، برخی متخصصان می‌گویند که نمی‌توان به قول و قرار باد و خورشید اعتماد کرد و معتقدند که این دو عامل به احتمال زیاد در ترکیب کلی انرژی‌های مورد نیاز ما در آینده، سهم کوچکی خواهند داشت.

کد خبر 270390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha