همشهری آنلاین: مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه گفت: کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه آمادگی خود برای مشارکت گسترده در احیای این دریاچه را اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی اظهار کرد: شرایط ناگوار کنونی دریاچه ارومیه، ضرورت مشارکت عمومی و فعال جوامع محلی و ساکنین حوضه آبریز دریاچه ارومیه را برای حفاظت و احیای آن می‌طلبد.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری و با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی برنامه استقرار کشاورزی پایدار در 41 سایت منتخب در این حوضه را در دست اجرا دارد.

اکنون تعداد زیادی از کشاورزان این مناطق اعلام آمادگی کردند تا به صورت داوطلبانه در اجرای طرح‌های آموزشی شرکت کنند.

وی ادامه داد: در این دوره‌های آموزشی روش‌هایی که موجب کاهش استفاده آب در مزارع و باغات می‌شود ارایه می‌شود و کشاورزان حاضر در این دوره‌ها با این روش‌ها آشنا و آن‌ها را در کشت پاییزه خود به کار می‌گیرند.

در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه پتانسیل خوبی برای اجرایی کردن فعالیت‌های پیش‌بینی شده در کشاورزی پایدار وجود دارد که با آموزش کشاورزان می‌توان این پتانسیل را به بالفعل تبدیل کرد.

وی افزود: کشاورزان برای استقرار برنامه کشاورزی پایدار برای کاهش مصرف آب با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه مشارکت گسترده‌ای دارند و موضوع این دریاچه و ضرورت کمک به احیای آن اکنون در میان کشاورزان به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و خواهان مشارکت در این موضوع هستند.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به مشارکت و همکاری دولت و نهادهای بین‌المللی در اجرای پروژه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: روش‌هایی که برای نحوه آبیاری به کشاورزان آموزش داده شده در کشت پاییزه به کار گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: ضروری است این پروژه برای سال آینده نیز ادامه یابد تا ضمن فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت حداکثری جوامع محلی به ویژه کشاورزان، بتوان عملا از طریق صرفه‌جویی در مصرف آب به روند احیا دریاچه ارومیه کمک کرد.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه‌های زرینه ‌رود، سیمینه‌ رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

اکنون این دریاچه بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده و در شرایط بحرانی به سر می‌برد، تاکنون24 پیشنهاد برای احیای این حوضه آبی به تصویب هیات دولت رسیده است که ستاد احیای دریاچه ارومیه با نظارت بر اجرای این مصوبات در تلاش است تا آن را احیا کند و برای این کار زمانی 10 ساله را پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 270759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha