همشهری‌آنلاین: این ماهنامه با چند بخش نو و جدید کار خود را آغاز کرد. یکی از این بخش‌ها کلمه است؛ دنیای قلم بنا دارد در هر شماره یک کلمه را بکاود.

دنیای قلم

این شماره بخشش را انتخاب کردهاست. پرونده این شماره ده مقاله را دربرمی‌گیرد و شخصیت‌های مختلف درباره بخشش نوشته‌اند.

نویسندگان این مقالات نیز از طیف متنوعی هستند؛ از فریدون صدیقی رونامه‌نگار باسابقه کشور گرفته تا ولی‌الله شجاع پوریان (عضو شورای شهر)، از روحانی‌فر قوچانی (قاضی دادگاه)گرفته تا عباس سلیمی‌نمین ( روزنامه‌نگار اصولگر) و همین‌طور، علی شکوری‌راد از چهره‌های اصلاح‌طلب و...

پرونده بخشش، همانند پرونده دروغ در شماره پیشین دنیای قلم یک وجه نوستالژیک هم دارد و در شماره قبل تصویر داستان چوپان دروغ‌گو از کتاب‌های درسی دهه پنجاه را انتخاب کرد و در این شماره داستان میازار موری که دانه کش استبا همان تصویری که از کتاب‌های درسی به‌خاطر داریم.

بخش دیگر این نشریه مربوط به سیاست است. قرار نیست در این فصل مسایل روزمره سیاسی مورد بحث واقع شود بلکه نشریه در نظر دارد در هر شماره به موضوعاتی بپردازد که در درازمدت به فرهنگ نانوشته میان مردم و دولت‌مردان تبدیل می‌شود. در‌همین راستا در هر شماره تصمیمی ناپخته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.در این شماره استیضاح رضا فرجی دانا به‌عنوان یک تصمیم ناپخته بررسی و در کنار آن از نحوه برگزاری مراسم تشیع‌جنازه سیمین بهبهانی به‌عنوان یک تصمیم صحیح و درست یاد شده است.

در بخش دیالوگ سه منتقد سینمایی؛ جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد و طهماسب صلح‌جو درباره آسیب‌شناسی نقد در سینمای ایران به گفتگو نشسته‌اند.

بخش جدید دیگری در این نشریه به چشم می‌خورد به نام حقوق-فیلم. هم‌نشینی حقوق و فیلم با این نگرش تدوین شده است که از سویی فیلم‌‌سازان و از سویی دیگر قانون‌گذاران به هم نزدیک شوند.یکی از مباحث مهمی که در این‌جا مورد بررسی قرار گرفته نقش خانواده در فیلم از منظر حقوقی و جامعه‌شناسی است. این بخش از یک‌سو می‌خواهد به قوانین به ‌عنوان یک پدیده فرهنگ‌ساز بنگرد و از سویی دیگر می‌خواهد فرهنگ‌های ایجاد شده توسط فیلم را به تصویر بکشد.

دنیای‌قلم در بخش ادبیات به‌دنبال واکاوی رئالیسم‌جادویی‌ست و در این شماره به خوان رولفو، نویسنده نامدار مکزیکی پرداخته است. در بخش ادبیات یادداشت‌هایی از فتح الله بی‌نیاز، نازنین نوذری، روبرتو بولانیو، محمد حیاتی، مرضیه مختارزاده، آرش آذرپناه، ابراهیم مهدیزاده، علیرضا رحمان‌طلب و گیسو فغفوری به‌چشم می‌خورد.پایان‌بخش ادبیات نیز معرفی و نقد کتاب‌هایی چون عاشقانه‌ مارها نوشته‌ی غلامرضا رضایی،گلف روی باروت نوشته‌ آیدا مرادی‌آهنی و ... است.

در بخش رسانه نیز از تأثیرات مثبت و منفی رسانه‌ها در تغییر سبک زندگی سخن به میان آمده است.

در بخش تجسمی ماهنامه دنیای قلم با هدف واکاوی ارتباط میان هنرمندان و آثار آن‌ها و جامعه به مقوله تصویر پرداخته است؛ هنگامی‌ که به انتقال مفهوم کمک می‌کند.

پرونده‌ای درخصوص تصویرگری کتب درسی کار شده است و در بخش گالری که بخش ثابتی در این نشریه است، به گفتگو با محمود کلاری درخصوص عکاسی پرداخته و عکس‌هایی از این هنرمند به چاپ رسانده است.

این ماهنامه به مدیر مسئولی عذرا فراهانی وسردبیری مهدی شفیعی و در 96 صفحه رنگی منتشر شده است.

کد خبر 272273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha