انتقادها نسبت به تصمیم بانک مرکزی برای اخذ کارمزد از تراکنش‌های پایانه‌های فروش بالاگرفته است.

ناصر حکیمی

ناصر حكيمي، مديركل نظام پرداخت‌هاي الكترونيك بانك مركزي به انتقادها و واكنش‌ها پاسخ مي‌دهد.

  • چرا مي‌خواهيد بر تراكنش پايانه‌هاي فروش كارمزد وضع كنيد؟

ما حدود 3.2ميليون پايانه فروش در كشور داريم كه قيمت هر دستگاه حدود 700 تا 800هزار تومان است كه نشان از سرمايه‌گذاري بيش از 2300ميليارد توماني است و عمر اين پايانه‌هاي فروش 5 ‌سال بيشتر نخواهد بود. برآوردها نشان مي‌دهد كه سالانه براي جايگزيني اين دستگاه‌ها حدود 400 تا 500ميليارد تومان بايد هزينه شود؛ از سوي ديگر هزينه نگهداري شبكه پايانه فروش بالغ بر 1000ميليارد تومان خواهد شد. تا پيش از اين يارانه‌اي كه از سوي شبكه بانكي براي اين نظام پرداخت الكترونيك به شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مي‌شد، جوابگوي هزينه‌ها بود و از ابتداي امسال، شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات به مشكلات زيادي برخورد كردند.

نبايد تصور كرد كه دستگاه‌هاي پايانه فروش مال بانك‌هاست و كارمزد دريافتي به جيب بانك‌ها نمي‌رود و اين شركت‌ها اعلام كردند كه در حال ورشكسته شدن هستند و يارانه پرداختي بانك‌ها جوابگوي هزينه‌ها نيست و شبكه به‌شدت مستهلك شده و نيازمند سرمايه‌گذاري جديد است. به همين دليل ما چاره‌اي نداريم كه مبلغي به‌عنوان كارمزد وضع كنيم تا با اضافه شدن آن به يارانه پرداختي بانك‌ها بتوانيم شبكه را سرپا نگه‌داريم، در غيراين صورت به‌تدريج شاهد اختلالات زياد و از كار افتادن پايانه‌هاي فروش خواهيم بود.

  • تعيين كارمزد پايانه‌هاي فروش چگونه خواهد بود؟

برخلاف برخي گمانه‌زني‌ها، اصلا كارمزد به‌صورت درصدي از مبلغ تراكنش نخواهد بود و به ازاي هر تراكنش بين 100تا 120تومان بسته به تصويب شوراي پول و اعتبار از دارندگان پايانه‌هاي فروش دريافت خواهد شد و رقم پيشنهادي بانك مركزي تقريبا همان رقم تعيين شده براي مانده‌گيري از حساب‌هاست. قيمت تمام‌شده تراكنش بين 200‌تا‌250تومان است كه نصف آن را فروشگاه‌ها پرداخت خواهند كرد و نصف آن را بانك‌ها مي‌دهند.

  • اما برخي بر اين باورند كه در خيلي از كشورهاي دنيا، خدمات پرداخت روي پايانه‌هاي فروش رايگان است؟

كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند، خيلي از كشورهاي دنيا را نرفته‌اند، در بسياري از كشورهاي دنيا بين 1.5 تا 2درصد مبلغ تراكنش از پذيرندگان پايانه‌هاي فروش كارمزد مي‌گيرند و حتي در برخي كشورهاي دنيا علاوه بر كارمزد، هزينه دستگاه پايانه فروش و كاغذ و خدمات نگهداري از پذيرندگان گرفته مي‌شود، درحالي‌كه در ايران، دستگاه به‌صورت مجاني در اختيار پذيرندگان قرار مي‌گيرد وتأمين مواد مصرفي، نگهداري و به‌روزرساني هم رايگان است.

کد خبر 272637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha