معاون دریایی سازمان محیط‌زیست با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سرطان‌زا بودن آب دریای خزر گفت: منکر آلوده بودن آب دریای خزر نیستیم اما هنوز هیچ مطالعه علمی‌ای که ارتباط مستقیم میزان شیوع سرطان در مازندران با آلودگی دریای خزر را ثابت کند انجام نشده است.

دریای خزر


پروين فرشچي با بيان اين مطلب به مهر گفت سازمان محيط‌زيست بارها در مورد آلودگي ميكروبي درياي خزر هشدار داده و كانون‌ها و منشأ اين آلودگي را نيز مشخص كرده است.

به گفته وي، سازمان محيط‌زيست همچنين بارها در مورد آلودگي ناشي از ورود پساب‌هاي صنعتي، كشاورزي و خانگي در شهرهاي ساحلي به درياي خزر هشدار داده است.

معاون دريايي سازمان محيط‌زيست با اشاره به اينكه درياي خزر علاوه بر پساب‌ها و فاضلاب‌ها در مواردي به منابع نفتي نيز آلوده مي‌شود تصريح كرد: مطالعه‌اي كه ميزان آلودگي درياي خزر را در آبزيان و نوع اين آلودگي را دقيقا در هر يك از انواع ماهي‌ها مشخص كند انجام نشده و اين وظيفه دامپزشكي و شيلات است كه در اين خصوص بررسي‌هاي لازم را انجام دهند. همچنين مطالعه دقيقي كه تأثير اين آلودگي‌ها را روي سلامت انسان به‌طور مستقيم نشان دهد به غيراز بررسي‌هاي محدودي كه روي «سزيم 137» در بافت ماهي انجام شده انجام نشده است.

فرشچي درباره تعهد وزارت نيرو مبني بر تصفيه پساب‌هايي كه بدون هيچ مانعي به خزر مي‌ريزد هم گفت: كماكان پيگير اجراي اين تعهد وزارت نيرو هستيم اما هنوز هيچ اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است. اين در حالي است كه وزارت نيرو به جاي معطوف كردن تلاش خود بر ساماندهي پساب‌هاي شهرهاي ساحلي كه از چندي پيش نسبت به تصفيه آنها متعهد شده روي مسائلي كه هيچ‌گونه ارزيابي زيست‌محيطي ندارند و سازمان محيط‌زيست با آنها مخالف است، يعني انتقال آب از درياي خزر به فلات مركزي كشور، متمركز شده است.

دوشنبه گذشته نماينده مردم نور و محمودآباد در مجلس با انتقاد از آلودگي بيش از حد درياي خزر و سمي شدن آبزيان از تدوين طرحي از سوي نمايندگان استان‌هاي شمالي كشور در مجلس براي مقابله با اين بحران خبر داد. عبدالوحيد فياضي، با بيان اينكه در ضرورت تسريع در سالم‌‌سازي دريا ترديدي نيست، افزود: رسيدگي به وضعيت درياي خزر و مقابله با آلودگي‌هاي آن بارها محل مناقشه نمايندگان با مسئولان بوده اما متأسفانه تاكنون دراين زمينه اقدامي صورت نگرفته است.

کد خبر 273610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha