دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

به یکباره ورق در بازار سهام برگشت و بازار سهام با یک جهش خیره‌کننده مواجه شد به‌طوری که شاخص بورس ۱.۸ درصد و شاخص فرابورس ۱.۹ درصد رشد کردند.

بورس

به گزارش همشهري، روز عجيبي بود گويا سهامداران خبرهاي جديدي دارندكه نسبت به آينده اميدوار‌تر شده‌اند، هر چند هنوز نتايج مذاكرات هسته‌اي روشن نشده اما شاخص بورس و فرابورس چنان رفتاري از خود نشان دادند كه انتظار مي‌رفت اين رفتار پس از انجام توافق هسته‌اي رخ دهد.

مهم‌ترين نكته در مبادلات به غير از رشد شاخص‌هاي بورس و فرا بورس، رشد خيره‌كننده ارزش معاملات بود. ارزش معاملات بورس در چند‌ ماه گذشته به كمتر از 100ميليارد تومان رسيده بود اما ديروز 297ميليارد تومان سهام در بورس و 124ميليارد تومان در فرابورس و جمعا 421ميليارد تومان سهام خريداري شد.

در عين حال 292سهم و حق تقدم در بورس مورد مبادله قرار گرفت كه از اين تعداد قيمت 261سهم افزايش و فقط قيمت 30سهم كاهش يافت. اين ميزان رشد در بازار سهام دست‌كم در يك سال گذشته بي‌سابقه است. تا همين چند روز پيش اگرچه روند معاملات قدري بهبود يافته بود اما ميزان معاملات در بازار سهام چندان رمق نداشت. به گفته مسئولان سازمان بورس، نقدينگي جديدي وارد بازار سهام شده است اما گويا همه اين نقدينگي يكباره وارد بازار شده است كه توانست شاخص بورس و فرابورس را تا اين حد بالا بكشد.

در مبادلات روز گذشته بخش زيادي از معاملات به معاملات سهام ايران خودرو، مپنا و گروه پتروشيمي ايرانيان اختصاص يافت به‌طوري كه ديروز 21.5ميليارد تومان از سهام ايران خودرو، 14ميليارد تومان مپنا و 11ميليارد تومان از سهام گروه پتروشيمي ايرانيان مورد مبادله قرا گرفت.

  • ورود نقدينگي جديد به بورس

مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس درباره افزايش ارزش روزانه معاملات گفت: طي هفته‌هاي گذشته حجم و ارزش معاملات خرد با روند ملايمي در حال افزايش است و تغيير جهت بازار از سيكل منفي به مثبت كم‌نوسان ازجمله نشانه‌هاي اين ادعا است.

محمود رضا خواجه نصيري درباره اثر عوامل سياسي و اقتصادي در بازار گفت: هم‌اكنون 2فاكتور اساسي و اثر‌گذار در بازار وجود دارد. يك عامل بيروني كه معطوف به مذاكرات هسته‌اي است و عامل دروني، تغيير شرايط ركودي حاكم بر كشور است.
او به ورود سرمايه‌گذاران خارجي بعد از توافق هسته‌اي اشاره كرد و گفت:

سرمايه‌گذاران خارجي در انتظار توافق هسته‌اي براي ورود به بازار سرمايه ايران هستند. وي به ضرورت خروج كشور از ركود پرداخت و تأكيد كرد: جريان ركودي اقتصاد به‌دليل كنترل تورم درحال ترميم است. يكي ازنشانه‌هاي آن هم درصورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورس ديده مي‌شود. بورس به‌عنوان گلچين صنايع برتر كشور در گزارش‌هاي 6ماهه نشان مي‌دهد كه شركت‌ها با وجود مشكلات فراوان، گام‌هاي مؤثري براي خروج ازركود برداشته‌اند.

کد خبر 275388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha