چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز سه‌شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر)، یک روز پس از آنکه سازمان جهانی بهداشت، نیجریه را عاری از ابولا اعلام کرد، زن پزشکی که نخستین مورد ابتلا به این بیماری مرگبار در این کشور را درمان کرده بود و بعدا خودش به علت آن درگذشت، به عنوان قهرمانی که به توقف شیوع بیماری یاری رساند، ستایش شد.

به گزارش آسوشیتدپرس دکتر استلا آمیو آدادوه، پزشک بیمارستان First Consultant بر درمان پاتریک سوایر، «بیمار صفر» ابولای نیجریه نظارت داشت. پاتریک سوایر در پروازی از لیبریا در ماه ژوئیه با بیماری ابولا وارد لاگوس، پایتخت سابق نیجریه و بزرگترین شهر قاره آفریقا شد.

به گفته مقامات بهداشتی نیجریه آدادوه برای ایزوله کردن سوایر، مقام ارشد وزارت دارایی لیبریا که علاقه‌ای به بستری شدن در بخش ایزوله نداشت و درباره علائمش دروغ گفته بود، به شدت تلاش کرد.

دکتر بنجامین اوهیائری، مدیر بیمارستان در مصاحبه‌ای با بی بی سی این باره گفت: «او سرسختانه می‌خواست بیمارستان را ترک کند. او جیغ می‌کشید. او لوله‌های داخل‌وریدی‌اش را از دستش بیرون کشید و خونش همه جا پخش شد.»

دیلی تلگراف نوشت آدادوه «با شناسایی نخستین بیمار ابولا در این کشور که در باره بیماری‌اش دروغ گفته بود، و جلوگیری او از ترک کلینیک، در واقع کشورش را از مصیبت نجات داد.»

به گزارش بی بی سی سوایر که از خواهر مبتلا به ابولایش مراقبت می‌کرد، ظاهرا قصد داشت تا در دیدار از یکی از کلیساهای پنته‌کوستال نیجریه از  یکی از به اصطلاح کشیشان معجزه‌گر آنجا شفای خواهرش را بگیرد.

اوهیائری گفت: «سفیر لیبریا شروع به تلفن کردن به دکتر آدادوه کرد، و او و بیمارستان را تحت فشار قرار داد. سفیر فکر می‌کرد که ما مرد محترمی را ربوده‌ایم و می‌گفت که این کار نقض حقوق بنیادی او است و ما با واکنش دولت لیبریا مواجه خواهیم شد... تنها راهی که می‌توانستیم اطمینان یابیم و به تعهدمان به مردم، دولت و ملت وفادار بمانیم،‌ این بود که او را در بیمارستان نگهداریم.»

سوایر ۴۰ ساله در ۲۰ ژوئیه پس از ترک کردن هواپیمایی که او را از لیبریا به لاگوس آورده بود،‌ از حال رفت. او پنج روز بعد درگذشت.

آدادوه و ۱۱ همکارش مبتلا به ابولا شدند.

به گفته بانکول کاردوسو، پسر آدادوو، «حال او کاملا خوب بود و بعد ناگهان بیماری در او ظاهر شد.» او در ۱۹ آگوست درگذشت.

اوهیائری گفت: «ما برخی از بهترین کارکنان‌مان را از دست دادیم. دکتر آدادوه ۲۱ سال بود که با ما کار می‌کرد و شاید یکی از هوشمندترین پزشکان بود. من با او کار کرده بودم. می‌دانم که او نبوغ فوق‌العاده‌ای داشت.»

نیجریه به یمن ایزولاسیون بیماران و ردگیری تهاجمی تماس‌ها (شامل ۱۸۵۰۰۰ ویزیت از ۸۹۴ نفر) فقط ۲۰ مورد ابولا شامل ۸ مورد مرگ داشت که بسیار کمتر از ۷۰ درصد میزان مرگ و میر در کشورهای دیگر است.

کوردوسو که هنوز سوگوار مرگ مادرش است، می‌گوید: «روز به روز اهمیت کاری که او در شناسایی سوایر به عنوان بیمار صفر انجام داد، بیشتر شناخته می‌شود.»

کوردوسو گفت: «اقدامات او واقعا به نیجریه کمک کرد تا برای ردگیری هر فرد مشکوکی آماده شود. و به نظر من همین مورد، تفاوت میان ما و همسایه‌های آفریقای غربی‌مان- گینه، لیبریا و سیرالئون است.»

رویی گاما واز، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در نیجریه، مهار ابولا در این پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا را «داستان موفقیتی خیره‌کننده» خواند.

واز افزود: «اما باید به صراحت بگویم که ما فقط یک جنگ را برده‌ایم. این جنگ فقط هنگامی پایان خواهد یافت که آفریقای غربی نیز عاری از ابولا اعلام شود.»

کد خبر 275567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha