پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

مصطفی قوانلوقاجار: با از راه رسیدن فصل پاییزی مهر، بازار کتاب کمی داغ شد و کتاب‌های تازه ناشران به بازار کتاب راه یافتند. ویترین کتابفروشی‌ها با پیرایشی تازه به زردی گرایید و نوشدن فصل را با صحنه آرایی تازه، نوید داد.

اتفاق خوب اين روزها، حضور پررنگ دانشجويان و دانش آموزان در کتابفروشي‌هاست. کتابفروشي‌هايي که نزديک دانشگاه‌ها هستند، اين بخت را دارند که از حضور دانشجويان بهره ببرند. هنگامي که چند دانشجو در چند ساعت مختلف سراغ يک کتاب غير درسي را مي‌گيرد، مي‌توان فهميد که استادشان آن کتاب را توصيه کرده است. گاهي استادهاي خبره به دانشجويان سمت و سو مي‌دهند و کتاب‌هاي خوبي پيشنهاد مي‌کنند، گاهي هم فقط دانشجويان دنبال کتاب درسي مي‌آيند و حاضر نيستند کتاب غيردرسي بخوانند.

همان طور که هفته گذشته پيش بيني کرديم، کتاب‌هاي موديانو بخشي جدا در کتابفروشي‌ها يافتند و چندتايي از آنها ناياب شدند، اما نشرچشمه به سرعت کتاب تازه‌اي از موديانو را به بازارنشر فرستاد. «سيرکي که مي‌گذرد» نام کتاب تازه‌اي از پاتريک موديانو برنده نوبل 2014 است که با ترجمه نسيم موسوي راهي بازار نشر شده است.
اگرچه‌هاروکي موراکامي ازکسب نوبل2014 بازماند، اما اين ژاپني خوش قريحه با اقبال خوانندگان فارسي زبان روبروست. از او اين هفته کتاب «جنوب مرز، غرب خورشيد»منتشر شد. اين کتاب را کيوان سلطاني ترجمه و نشر بديل منتشر کرده است. سلطاني مترجم جواني است که با تمرکز بر آثار مهم ادبيات ژاپن آينده خوبي را مي‌توان برايش پيش بيني کرد.
اگربه حوزه روانشناسي و روان درمانگري علاقه مند هستيد، به طور حتم يکي از کارهاي اروين ديالوم را خوانده ايد، اما اين بار مي‌خواهم يک درمانگر کمتر شناخته شده را معرفي کنم. خورخه بوکاي، نويسنده‌ و روان‌درمانگر آرژانتيني کتابي به اسم «بيا برايت قصه‌اي بگويم» را نوشته که با ترجمه آرش برومند منتشر شده است. اين کتاب شامل روايت‌هايي داستاني و پرحکمت از خورخه بوکاي است. داستان‌هايي نام آشنا که شايد برخي از آنها را به روايتي ديگر هم شنيده باشيم، اما برداشت مدرن و روانکاوانه بوکاي از داستان به قدري شگفت آور و حيرت زاست که خواننده را وادار به دوباره و چندباره خواني داستان‌ها مي‌کند. اين کتاب شامل 52 داستان است که در 280 صفحه توسط نشر نگاه منتشر شده است.

به تازگي در حوزه رسانه کتابي از دکتر محمدمهدي فرقاني، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي منتشر شده است. اين کتاب با عنوان «روزنامه‌نگاري، ارتباطات و جامعه» حاوي مجموعه مقالاتي است كه در قالب پنج فصل، چشم‌اندازهاي روزنامه‌نگاري، روزنامه‌نگاري حرفه‌اي، تاملات نظري در روزنامه‌نگاري، فن‌آوري‌هاي ارتباطي و جامعه و ارتباطات، تبليغات و توسعه تدوين شده است. اين مقالات در طول 3 سال از 1369 تا 1392 به تدريج و در مناسبت‌هاي مختلف نگاشته شده و در مجله‌هاي علمي، تخصصي و يا در مجموعه مقالات سمينارها چاپ شده اند. اين مقالات به نوعي حاصل 40 سال کاري حرفه‌اي و آموزشي اين استاد ارتباطات است. انتشارات اطلاعات اين كتاب را در 380 صفحه منتشر كرده است.

درهفته‌هاي اخير چند خبر درباره اوج گرفتن بيماري محمدعلي کلي؛ اين قهرمان افسانه‌اي بوکس منتشر شد. اگر علاقه مند به خواندن سرگذشت و زندگينامه هستيد، مي‌توانيد کتاب «روح يک پروانه» را بخوانيد. او جمله معروفي دارد که «مثل يک پروانه بال مي‌زنم و مثل زنبور نيش مي‌زنم». او در اين کتاب از برخي از رفتارهاي زنبوروارش با رقبا اظهار پشيماني کرده است. خاطرات او از اين جهت جذاب است که تصويري از يک محمدعلي کلي جاافتاده و پا به سن گذاشته را مي‌بينيم که نسبت به برخي از رويدادهاي قديمي زندگي‌اش واکنش نشان مي‌دهد و آنها را قضاوت مي‌کند. کتاب در چهارفصل زندگي محمدعلي کلي را به تصوير مي‌کشد و به سال‌هاي سخت زندگي او و بيماري پارکينسون مي‌رسد و سپس زندگي او را در سال‌هاي اخير شرح مي‌دهد. اين کتاب را نشر گلگشت منتشر کرده است.

کد خبر 275581

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha