بحث طرح انتخاب شهردار در مجلس باعث شده تا روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و مراکز استان‌ها برای شنبه هفته آینده نشست فوق‌العاده‌ای را ترتیب دهند.

شورای شهر

در اين نشست كه قرار است در وزارت كشور برگزار شود، مهدي چمران رئيس شوراي‌عالي استان‌ها، محمدرضا باهنر نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي و محمدجواد كوليوند نايب‌رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي از مدعوين ويژه هستند و لايحه دولت و طرح مجلس پيرامون نحوه انتخاب شهردار مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين نشست به نوعي نشان مي‌دهد كه اعضاي شوراها و نمايندگان مجلس به‌دنبال اين هستند تا با همكاري هم به بررسي كارشناسي طرح انتخاب شهردار بپردازند تا براي آن فقط از روي جناح‌گيري‌هاي سياسي تصميم‌گيري نشود.

در اين ميان فعاليت كارگروه‌ مشتركي كه سال گذشته بين اعضاي شوراي شهر تهران و مجمع نمايندگان استان تهران در مجلس تشكيل شد نيز مي‌تواند به تصميم‌گيري تخصصي در اين زمينه كمك كند. اگرچه اين كارگروه چند ماهي است كه تشكيل جلسه نداده، ولي‌‌الله شجاع‌پوريان، عضو كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر دليل آن‌را مشغله كاري مجلسي‌ها و انتخاب هيأت رئيسه شوراي شهر عنوان كرد.

وي با بيان اينكه اساسا كارگروه مشترك شورا و مجلس 4هدف- كه 2تاي آن جنبه قانونگذاري و 2تاي ديگر جنبه اجرايي دارد - را دنبال مي‌كند، به همشهري گفت: «اين كارگروه بيشتر به‌خاطر هم‌انديشي براي رفع مشكلات شهر تهران مثل آلودگي هوا، ترافيك و... تشكيل شده است تا اعضاي آن به جاي اينكه از زبان رسانه با هم صحبت كنند، راهكارها را رودررو ارائه كرده و تفاهمنامه‌هاي لازم را امضا كنند. با همين رويكرد و با توجه به اولويت‌هاي تهران 5كميته تخصصي نيز در اين كارگروه شكل گرفت.»

اين عضو كارگروه مشترك شورا و مجلس در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اين كارگروه بر سر طرح انتخاب شهردار نيز بحث خواهد شد يا نه، اظهار كرد: «حتما در جلسه آينده كارگروه، اين موضوع را مطرح خواهيم كرد تا دوطرف از نظرات هم باخبر شوند.» شجاع‌پوريان در عين حال عقيده دارد كه طرح انتخاب شهردار نيز به‌كار كارشناسي بيشتر نياز دارد و بايد براي آن همايش‌هاي بزرگي با حضور صاحب‌نظران برگزار شود. اين عضو شوراي شهر تهران بر اين نظر است كه حتي بايد روي لايحه دولت در اين‌باره نيز بحث شود.

  • تنزل جايگاه شوراها با خلع يد آنها در انتخاب شهردار

يكي از اعضاي اين كارگروه مشترك، مهرداد بذرپاش، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي است. وي نيز در گفت‌وگو با همشهري ورود كارگروه مشترك به طرح انتخاب شهردار را ضروري دانست. بذرپاش با بيان اينكه كارگروه مشترك با همه كميته‌هاي زيرمجموعه‌اش بايد در آينده‌اي نزديك تشكيل جلسه بدهد، افزود: حتما يكي از موضوعات جلسه بعدي‌مان با اعضاي شوراهاي شهر تهران، طرح انتخاب شهردار خواهد بود.

وي در مورد مسئله انتخاب شهردار توسط مردم نيز ابتدا بر يك ‌نكته تأكيد كرد و آن اينكه اساسا در طرح مجلس چنين چيزي عنوان نشده و فقط در لايحه دولت اين موضوع آمده است. وي سپس گفت: خلع يد شوراها در انتخاب شهردار، جايگاه‌ شوراها را به حداقل تنزل مي‌دهد. به گفته اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، انتخاب بالاتري برعهده مردم گذاشته شده و آن انتخاب افرادي متخصص در زمينه مديريت شهري ازجمله در زمينه‌هاي فرهنگي، شهرسازي، عمراني و... است.

به‌نظر بذرپاش با اين روش صاحب صلاحيت‌ها وظيفه انتخاب شهردار را برعهده خواهند گرفت و در غيراين صورت - يعني خلع يد شوراها در انتخاب شهردار- عملا شوراها خاصيت پيگيري امور شهري را از دست خواهند داد. نكته ديگر كه اين نماينده مردم تهران در مجلس عنوان كرد اين بود كه اكنون اگر شهرداري نتواند خوب عمل كند، شوراها مي‌توانند او را جابه‌جا كرده يا از وي سؤال كنند. وي با تأكيد بر اينكه مجلس موضوع انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح نكرده و اين فقط كار برخي رسانه‌هاست، تصريح كرد: نكته ديگر در اين طرح شرايط استيضاح شهردار است كه استيضاح وي با اندك اختلافي ميان اعضا و شهردار امكان‌پذير نباشد بلكه اجماع نسبي براي آن ميان اعضا ايجاد شده و نسبت قابل توجهي از اعضا با استيضاح موافق باشند.

کد خبر 275671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha