در روزهای پایانی هفته گذشته با نفوذ سامانه هوایی جدید، کیفیت هوای شهرهای بزرگ و صنعتی کشور افت محسوسی داشت.

در تهران صعود ۷۰ پله‌اي آلودگي هوا موجب شد هواي پاك روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، به هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس و در مرز هشدار تبديل شود.براساس آخرين پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي، كاهش كيفيت هوا در شهرهاي صنعتي و افت دما در شرق كشور تا روز دوشنبه ادامه مي‌يابد.

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از دستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا مشخص شد كه روز جمعه غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون در مقايسه با روزهاي گذشته افزايش چشمگيري يافت و ديروز هواي تهران با شاخص 130، براي گروه‌هاي حساس در شرايط ناسالم قرار گرفت. شاخص كيفيت هوا همچنين طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه گذشته به‌ترتيب 60و 100بود. در شهرهاي بزرگ نظير اهواز و اصفهان نيز وضعيت هوا آلوده بود.

شركت كنترل كيفيت هواي تهران پيش‌بيني كرد با آغاز هفته پيش‌رو و افزايش ترددها و پايداري هوا شاهد تشديد آلودگي هوا باشيم. بر همين اساس به شرايط هشدار رسيدن هواي تهران طي امروز و فردا دور از انتظار نخواهد بود. حشمت‌الله بسطامي سخنگوي اين شركت گفت: به‌منظور جلوگيري از رسيدن به شرايط هشدار، لازم است تمهيدات لازم انديشيده شود و از ترددهاي غيرضروري در سطح شهر جداً خودداري شود. وي با اشاره به توقف فروش هفتگي آرم طرح ترافيك براي جلوگيري از شرايط هشدار، گفت: به مديران مدارس پيشنهاد مي‌شود كه روز شنبه زنگ ورزش مدارس به‌خصوص در دبستان‌ها را تعطيل كنند. در چنين شرايطي لازم است كودكان، سالمندان، خانم‌هاي باردار و همچنين بيماران قلبي، تنفسي و ريوي از فعاليت بدني و تردد غيرضروري در سطح شهر خودداري كنند.

اما براساس نقشه‌هاي پيش يابي هواشناسي از بعداز ظهر امروز تا دوشنبه با نفوذ جريان‌هاي سرد شمالي، در استان‌هاي ساحلي درياي خزر، اردبيل و آذربايجان شرقي بارش باران، گاهي وزش باد، در مناطق مرتفع بارش برف و كاهش دماي 8تا 10درجه‌اي دما پيش‌بيني مي‌شود. درياي خزر از اواخر امروز و طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه مواج خواهد بود و دوشنبه در خراسان شمالي و شمال خراسان رضوي بارش پراكنده همراه با افت دماي 10تا 15درجه رخ خواهد داد.

براساس نقشه‌هاي پيش يابي هواشناسي طي امروز در غالب مناطق كشور جو آرام است و در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت غبار صبحگاهي وكاهش كيفيت هوا پيش‌بيني مي‌شود. آسمان تهران امروز شنبه كمي ابري و درپاره‌اي نقاط داراي غبارصبحگاهي است و در اواخروقت رشد ابردرارتفاعات و وزش باد پيش‌بيني مي‌شود. همچنين حداقل و حداكثر دماي امروز به 11و23درجه سانتي‌گراد بالاي صفر مي‌رسد.

کد خبر 275785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha