همشهری آنلاین: بسیاری از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران معتقدند رای عدم اعتماد دیروز به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ناشی از غلبه ی نگاه سیاسی و جناحی در مجلس است.

گزارش ايرنا نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه‌های پنجشنبه 8 آبان ماه 1393 خورشیدی انداخته و مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه این روزنامه‌ها را بررسی کرده است.

  • بازتاب متفاوت رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم

روز گذشته «محمود نیلی احمد آبادی» وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سومین وزیر پیشنهادی، موفق به کسب رای اعتماد از بهارستانی ها نشد. روزنامه ها نیز در دو نگاه متفاوت به بازتاب این موضوع پرداختند.

گروهی از روزنامه های همسو با دولت به انتقاد از مجلسی ها پرداختند و در یادداشتها و گزارش‌های خود عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را ناشی از «نگاه سیاسی نمایندگان مجلس» و مخالفت جریانی خاص با تصمیمات دولت عنوان کردند.

روزنامه ی «آرمان» در سرمقاله ی خود با تیتر «دلیل اصلی عدم رای اعتماد» به قلم «احمد شیرزاد» نوشت: درباره عدم رای اعتماد به دکتر نیلی، مناسب‌ترین واژه ای که می تواند این رفتار را تعریف کند، نگاه سیاسی نشات گرفته از دیدگاه نمایندگان مجلس است. روز گذشته به صراحت در سخنان برخی از مخالفین شنیده می شد که ادعا می نمودند «رئیس جمهور نسبت به انتخاب وزیرعلوم باید با مجلس و حتی در مواقعی با شورای عالی انقلاب فرهنگی مشورت کند» اما در هیچ بخشی از اصول تفکیک قوا چنین حرفی ذکر نشده است که رئیس جمهور باید با نظر نمایندگان وزیر معرفی کند.

به بیان آرمان، اگر اصولگرایان تصور می کنند دانشگاه با یک وزیر اصولگرا اداره خواهد شد، سخت در اشتباهند. نکته مهم اینکه گزینه هایی که برای وزارت علوم اعلام شده بودند، هیچ کدام گزینه ای اصلاح طلب نبودند بلکه افراد مستقلی بودند که فعالیت سیاسی خاصی نداشتند و مدیرانی حرفه ای محسوب می شدند که در دوره مدیریت خود، عملکرد مطلوبی داشتند. این مدیران به هیچ جناح سیاسی نیز وابستگی نداشتند اما نمایندگان به صورت علنی مدعی شدند که وزیر پیشنهادی باید فردی باشد که بتواند با گفتمان آنها (اصولگرایان) سخن بگوید و با همین گفتمان تحلیل و نگاه به گذشته داشته باشد.

این روزنامه در پایان افزود: افرادی که بخواهند دانشگاه را عرصه جناح بندی های سیاسی قرار دهند، اولین ومهمترین مشکل را با جامعه دانشگاهی پیدا خواهند کرد. آقایان فرجی دانا و توفیقی در یک سال اخیر فعالیت های خوبی برای برداشتن موانع از سر راه دانشجویان و اساتید داشتند که به دلایلی برخی نمایندگان نمی خواهند به دستاوردهای وزارت علوم اذعان کنند. کاش این افراد کمی واقع بین باشند!

«رمزگشایی عدم اعتماد» هم عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» به قلم «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه بود. وی با اشاره به نگاه کسانی که به دنبال اجرایی شدن سبک و سیاق دولت قبلی در دانشگاه ها هستند، نوشت: نگاه دیگری هم در عین حال مطرح است که به موضوع وزارت علوم یا درست تر گفته باشیم معضل وزارت علوم، خیلی پیچیده تر از این حرف ها می نگرند. به نظر آنان، حتی اگر آقای روحانی خیلی متواضعانه تر از اینها هم رفتار می کرد تغییر چندانی در حاصل کار به وجود نمی آمد. مثلا ممکن بود 30 یا 40نفر از تعداد مخالفان کاسته می شد اما همچنان وزیر پیشنهادی نمی توانست نصف به اضافه یک را کسب کند. از دید این دست صاحبنظران، مساله اصلی بر سر نحوه اداره آموزش عالی کشور و درست تر گفته باشیم دانشگاه هاست. مخالفان به رویکرد دولت یازدهم نسبت به دانشگاه ها، اشکالات اساسی دارند و خواهان این هستند که چرخ دانشگاه های کشور بیشتر بر همان روال و سبک وسیاق دوران دولت دوم احمدی نژاد بچرخد.

شرق ادامه داد: در آن دوره، فضای دانشگاه های کشور بسته و به تعبیر آقای روحانی «امنیتی» بود. شماری از دانشجویان در جریان حوادث و اتفاقات بعد از اعلام نتایج انتخابات 22خرداد 88، «ستاره دار» شده و سرنوشت ادامه تحصیل آنان با ابهام مواجه شده بود. ایضا شماری از استادان همچنان که می دانیم بازنشسته اجباری یا ممنوع التدریس شدند. رفتار کمیته های انضباطی و گزینش های دانشجویی، عملا یک فضای سکوت سنگین در دانشگاه ها به وجود آورده بود. در بسیاری از تشکل های مستقل دانشجویی عملا بسته شده بود و فقط برخی تشکل های خاص، اجازه فعالیت داشتند. با این حال مجلس اصولگرا حتی یک بار در آن چهارسال- آن هم با کارنامه ای که کامران دانشجو برجا گذاشته بود- نه اخطاری به وی داد و نه کارت زردی در کار بود. دولت یازدهم اما این فضا را به مقدار زیادی دگرگون کرد.

روزنامه ی «آفتاب یزد» هم سرمقاله ی خود را با تیتر «مجلس مچکریم» به این موضوع اختصاص داد. به بیان نگارنده غلو نیست اگر بگویم روحانی برنده جلسه رای اعتماد دیروز به وزیر پیشنهادی علوم بود. اکنون طیف تندرو و خاص اصولگرا خوشحال و سرمست از ناکامی اهالی پاستور در بهارستان هستند اما چه کسی است که نداند این شیرینی عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید بسیار زودگذر است.

به بیان آفتاب یزد اکنون مثل گذشته توپ در زمین مجلس است و مردم بی وزیر ماندن یکی از وزارتخانه های مهم و تاثیرگذار کشور را از چشم نمایندگان می بینند. دولت و روحانی در مورد وزارت علوم طبق وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود عمل می کنند و این مجلس است که برخلاف خواست بخش هایی از ملت گام بر می دارد. این روش مجلس هزینه های گرانی برای نمایندگان خواهد داشت.

این روزنامه در ادامه افزود: رای اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی علوم آن هم با این قاطعیت(!) باز هم ثابت نمود که چقدر راه پیش روی دولت ناهموار و پرسنگلاخ است... . به هر حال همچنان وزارت علوم با سرپرستی نجفی اداره و سیاست های روحانی در مورد جامعه دانشگاه توسط وی پیاده خواهد شد اما آن چیزی که این وسط برای مردم تامل برانگیز خواهد نوع نگاه و تفکر نمایندگانی است که مجلس را حزب می پندارند و گویی این مکان اتاق عملیات علیه دولت است!... مع الوصف با توجه به جمیع جهات مطلب فوق می توان از مجلس تشکر نمود؛ مجلس مچکریم!

روزنامه ی «ابتکار» در سرمقاله ی خود از جریانی در مجلس سخن گفت که چوب لای چرخ دولت می گذارد. به نوشته ی این روزنامه محتوای تکراری نطق های مخالفان در سه جلسه رای اعتماد وزارت علوم نشان می دهد، جریانی غوغاسالار با به چالش کشیدن امتیازات معرفی شدگان از سوی روحانی، رسما صحنه گردان مجلس اند و نمایندگان با دیدگاه بینابینی را هم با نطق های هیجانی، تحت تاثیر قرار داده و رسما چوب لای چرخ دولت می گذارند. اگرچه رئیس مجلس با طعنه ای که به الیاس نادران زد و گفت «عده ای رجال الغیب شده اند» راهبری مخالفان نیلی را به چالش کشید اما این موضوع این حقیقت را به خوبی آشکار می کند که اکثریت مجلس با پیشقراولی جریانی خاص، برای دولت و وزارت علوم نقشه های بیشتری در سر دارند. حقیقتی که واکنش حسن روحانی در حساب توییترش را هم به دنبال داشت و او «افکار عمومی» را به قضاوت دعوت کرد تا بگوید «فاصله» ها را نمی پسندد و البته تاکید کند که مجلس با دادن اختیار خود به دست گروهی «لجباز» با پشتوانه های ایدئولوژیک و البته حداقلی، رابطه ای ناپایدار و شدیدا پر چالش را با دولت آغاز کرده است.

«سیاست خاص در برابر وزارت علوم» و «رفتارهایی که انتظار آن نمی رفت» هم عناوین یادداشت های روزنامه ی «ایران» در ارتباط با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی علوم بود.

اما در مقابلِ روزنامه هایی که عدم رای اعتماد را به نگاه جریان سیاسی خاص در مجلس نسبت دادند، برخی روزنامه های ناهمسو با دولت به دفاع از عدم رای اعتماد مجلسی ها به وزیر پیشنهادی علوم پرداختند.

روزنامه ی «جوان» در یادداشتی زیرِ تیتر «مجلسی که از اصول عدول نمی کند» نوشت: اعتماد نکردن منتخبان مجلس به وزیر پیشنهادی، در روز گذشته مجلس به خوبی نشان می دهد که مجلس اصولگرا مهمترین هدف خود را طی - نزدیک به- سه سال گذشته « حرکت در مسیر انقلاب؛ بدون در نظر گرفتن اهداف حزبی و جناحی» قرار داده است. آنگونه که در مجالس هفتم، هشتم و نهم - که هر سه اصولگرا بودند- شاهد بودیم که در مقابل انحرافات دولت وقت ایستادگی کرده و در صورت معرفی کردن وزیر ضعیف و نشانه دار از سوی رئیس جمهور، رأی به عدم اعتماد داده و از دولت می خواستند تا گزینه مناسب تری را جهت احراز صلاحیت به مجلس معرفی نماید.

جوان افزود: نمایندگان اصولگرا برای تحقق مطالبات مردم و مرتفع نمودن مشکلات موجود کشور با کسی تعارف نداشته و در صورت نیاز وزیری را از هر دولتی با هر گرایشی برکنار کرده یا به گزینه پیشنهادی رئیس دولتی نظر منفی می دهد.

«مجلس بر حفظ منافع مردم تأکید کرد خواب افراطیون تعبیر نشد» هم تیتر نخست روزنامه ی «کیهان» بود.

روزنامه ی «حمایت» هم در یادداشتی به بازتاب این موضوع پرداخت و نوشت: تلاش مجلس همیشه بر این بوده و هست تا در چارچوب مصالح نظام با دولت خدمتگزار، همکاری مجدّانه داشته باشد و لذا شاهدیم که در طول تاریخ انقلاب بیشترین رای اعتماد را مجلس اصولگرا به دولت آقای دکتر روحانی داده است.

حمایت در ادامه دلایل مخالفت با معرفی نیلی به عنوان وزیر علوم از سوی نمایندگان را بازگو کرد.

روزنامه ی اصوگرای «رسالت» هم در تیتر نخست خود وزیر پیشنهادی را «غیرمعتدل» خواند و نوشت: «مجلس به وزیر پیشنهادی غیرمعتدل رای نداد»

کد خبر 276420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha