شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۲
۰ نفر

در ۲ روز گذشته و به‌طور همزمان، ۲ رویداد جداگانه باعث بروز جنگ لفظی کم‌سابقه‌ای میان مقامات آمریکایی و اروپا با رژیم صهیونیستی شد.

پرچم فلسطین

روزپنجشنبه مصاحبه يك مقام آمريكايي با نشريه آتلانتيك و به‌كار بردن لفظ بزدل براي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اين مصاحبه، خشم تل‌آويو را برانگيخت و آمريكا را مجبور كرد كه در مقابل صهيونيست‌ها عقب نشيني كند.اين مقام آمريكايي كه نخواسته نامش فاش شود در اين مصاحبه گفته‌بود، در كاخ سفيد از صفت بزدل براي بنيامين نتانياهو استفاده مي‌شود.

بعد از واكنش رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي و انتشار گسترده اين خبر و خشم مقامات اسرائيلي، شخص وزيرخارجه آمريكا مجبور به موضعگيري شد. او گفت كه چنين صفتي براي نتانياهو به‌كار برده نمي‌شود. اما تأثيري كه اين عبارت بر افكار عمومي و رسانه‌هاي جهان داشت، با اين توضيح از بين نرفت. اين خبر درحالي منتشر شد كه در روزهاي گذشته وزيردفاع رژيم صهيونيستي در سفر به واشنگتن با مخالفت مقامات ارشد آمريكايي براي ديدار و گفت‌وگو روبه‌رو شد و دست خالي برگشت.

به‌دنبال تصميم دولت سوئد در اعلام به رسميت شناختن كشور فلسطين، وزيرخارجه رژيم صهيونيستي ضمن محكوم كردن اين اقدام و فراخواندن سفير اين رژيم از سوئد، در سخناني كشور سوئد و نقش‌اش در سياست خارجي جهان را به مسخره گرفت. او گفت كه سوئدي‌ها بايد بدانند امور جهان پيچيده‌تر از توليد كالاهاي خانگي است. سوئد به‌عنوان صادركننده يك برند معروف كالاهاي خانگي در جهان شهره است و طعنه صهيونيست‌ها به اين موضوع بود.

وزيرخارجه سوئد هم ساعتي بعد به اين سخن همتاي صهيونيست خود واكنش نشان داد و گفت كه مجموعه‌اي از اين كالاها را براي وزيرخارجه اسرائيل مي‌فرستد تا او شيوه تعامل و همكاري را ياد بگيرد. چندي پيش اوباما هم تصميم دولت سوئد در اعلام به رسميت شناختن فلسطين را اقدامي شتابزده خواند كه با واكنش سوئد مواجه شد. وزير امور خارجه سوئد در پاسخ به سخنان اوباما گفت كه سياست ما را آمريكا تعيين نمي‌كند.

  • بازي صهيونيست‌ها با آتش در قدس

روز پنجشنبه براي نخستين‌بار طي 14سال گذشته نظاميان رژيم صهيونيستي دروازه‌هاي مسجد‌الاقصي را به روي نمازگزاران بستند و همزمان يك جوان فلسطيني را با ادعاي نيت تيراندازي به سوي يك خاخام يهودي افراطي به شهادت رساندند تا دامنه تحريك و سركوب عليه فلسطينيان را به اوج برسانند.

به‌نوشته روزنامه لندني الحيات، روز پنجشنبه فردي ناشناس سوار بر موتورسيكلت با شليك گلوله به سوي يهودا گليك خاخام مسئول ورود يهوديان افراطي به مسجد‌الاقصي، او را با 3گلوله هدف گرفته و از ناحيه سينه و شكم زخمي كرد. رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي گزارش دادند كه گليك مقابل مركز مناخيم بيگن در نزديكي منطقه قديمي شهر قدس هدف تيراندازي قرار گرفته است.
يهودا گليك يكي از خاخام‌ها و رهبران گروه موسوم به امناي جبل‌هيكل در قدس اشغالي است.

جبل‌هيكل نامي است كه يهوديان افراطي درباره حياط مسجدالاقصي به‌كار مي‌برند و معتقدند كه مكان مقدس يهوديان معروف به هيكل سليمان زير مسجدالاقصي قرار گرفته است و از اين‌رو، علاوه بر انجام حفاري زير مسجد، براي انجام مناسك خود، بدون هماهنگي وارد آن مي‌شوند. گليك همچنين از فعالان سرشناس در كنست صهيونيست‌ها براي تقسيم حرم قدس شريف ميان مسلمانان و يهوديان است.

در پي اين تحول، نيروهاي رژيم صهيونيستي با استقرار گسترده در مناطق مختلف شهر قدس اشغالي، براي نخستين‌بار طي 14سال گذشته، دروازه‌هاي مسجدالاقصي را به روي نمازگزاران بستند. اسحاق اهرونوويچ وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي با اعلام بستن دروازه‌هاي حرم قدس شريف به روي نمازگزاران، علت اين اقدام را تلاش براي ترور يهودا گليك اعلام كرد. اوري آريل از ديگر وزراي دولت نتانياهو در نخستين موضعگيري رسمي به اين تحول اعلام كرد كه رژيم متبوعش با پنجه‌اي آهنين با افراد حمله‌ور به خاخام برخورد خواهد كرد.

همزمان با اين تحركات، نيروهاي رژيم صهيونيستي ضمن حمله به منزل اسيري فلسطيني به نام معتز حجازي، او را به اتهام اقدام براي ترور اين خاخام، هدف قرار داده و به شهادت رساندند. ميكي روزنفيلد سخنگوي پليس اين رژيم اعلام كرد كه پليس به حجازي مظنون شده و يگان‌هاي ويژه، او را در منزلش در كوي ابوطور در شهر قدس كشتند. معتز حجازي 32ساله به‌مدت 12سال در زندان‌هاي اسرائيلي اسير بوده و سال2012 آزاد شد.

در پي شهادت حجازي، صدها فلسطيني در مراسم تشييع وي شركت كردند. اين درحالي است كه مقام‌هاي رژيم صهيونيستي تنها 45نفر را براي شركت در مراسم تشييع وي تعيين كرده بودند.در پي اين تحولات، مقام‌هاي امنيتي ارشد رژيم صهيونيستي درباره برافروخته شدن آتشي هولناك در تمام منطقه و آغاز انتفاضه سوم در مناطق اشغالي فلسطين ابراز نگراني كردند.

اين در حالي است كه شهر قدس طي روزها و هفته‌هاي گذشته صحنه درگيري فلسطينيان و نيروهاي اشغالگر در پاسخ به ورودهاي بدون اجازه و مكرر صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي بوده‌است. طبق توافقنامه امضا شده ميان رژيم صهيونيستي و اردن، مقام‌هاي اردني مسئوليت اداره و كنترل اماكن مقدس مسلمانان را در شهر قدس برعهده دارند و هرگونه ورود مقام‌هاي صهيونيست‌ بايد با هماهنگي و كسب اجازه از طرف اردني صورت گيرد. اما همواره صهيونيست‌هاي تندرو و راديكال به بهانه‌هاي مختلف و تحت نام برگزاري مناسك ديني، بدون اجازه و هماهنگي وارد مسجدالاقصي مي‌شوند كه همواره تنش‌ها و درگيري‌هايي را در پي مي‌آورد.

اما اقدام مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در بستن مسجد‌الاقصي اعتراضات گسترده‌اي را در سطوح رسمي و مردمي درميان كشورهاي عربي و اسلامي رقم زد. اردن كشور متولي اداره اماكن مقدس مسلمانان در قدس اعلام كرد كه درصورت ادامه بستن‌ماندن دروازه‌هاي مسجد، طرحي را عليه اين رژيم به اجرا درخواهد آورد. محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان هم با هشدار درباره ادامه بسته ماندن مسجد‌الاقصي، آن را اعلام جنگ آشكار عليه فلسطينيان خواند.در پي اين رويدادها، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي بامداد ديروز مجددا دروازه‌هاي مسجدالاقصي را تنها به روي افراد بالاي 50سال گشودند.

کد خبر 276491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha