عباس ثابتی راد: برای نخستین‌بار مراسم «روز جهانی شهرها» همزمان با سراسر جهان با حضور نماینده سازمان ملل در کشور، شهردار تهران، مدیران شهری، کارشناسان و استادان دانشگاه در تهران برگزار می‌شود.

همایش روزجهانی شهرها امروز در بوستان گفتگو برگزار می‌شود

همزمان با اين اتفاق نخستين جايزه بين‌المللي «خشت طلايي» نيز به 3پروژه برتر شهري تهران اهدا خواهد شد؛ پروژه‌هاي شاخصي كه در طول سال‌هاي گذشته در تهران به بهره‌برداري رسيده و مورد تجليل مجامع علمي كشور و جهان قرار گرفته‌است.
اين مراسم با شعار «شهر بهتر، زندگي بهتر، پيشبرد تحولات شهري» در بوستان گفتگو در حالي برگزار مي‌شود كه بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل طي پيامي «شهرداران را صداي شهروندان» دانسته است. در متن پيام بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل به اين همايش آمده است: «شهرداران صداي شهروندان خود هستند و نقشي متمركز در ساخت شهرهايي با طراحي مناسب به‌عنوان موتورهاي رونق، نوآوري و دربرگيرندگي دارند.»

در بخش ديگري از اين پيام آمده است: «روز جهاني شهرها يكي از ميراث‌‌هاي نمايشگاه شانگهاي2010 است كه در آن جامعه بين‌المللي بهترين ممارست‌ها و مفاهيم شهري از سراسر جهان را مورد كاوش قرار داد.»دبيركل سازمان ملل با اشاره به شعار روز جهاني شهرها يعني «پيشبرد تحولات شهري» افزود: انتخاب اين شعار توان پيشگامي شهرها را مشخص مي‌كند. در جهاني كه بيش از نيمي از جمعيت آن در مناطق شهري زندگي مي‌كنند، آينده بشر عمدتا آينده‌اي شهري است. ما بايد حق شهرنشيني را ياد بگيريم كه به‌معناي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، افزايش تاب‌آوري، حصول اطمينان از خدمات پايه‌اي مانند آب و سيستم بهداشتي دفع فاضلاب و طراحي خيابان‌هاي امن براي عموم و فضاهايي براي عموم افراد است.

به گفته بان‌كي‌مون، شهرهاي قابل زندگي نه‌تنها براي ساكنان آن بسيار مهم هستند بلكه براي ارائه راه‌حل در مورد برخي از جنبه‌هاي كليدي توسعه پايدار حائز اهميت‌اند. همچنين امروز زمان آن است تا مشاركت و همكاري شهرداران و ساير رهبران شهري مورد شناسايي قرار گيرد. دگرگوني شهري نيازمند اراده سياسي و ظرفيت براي هماهنگي بسياري از بازيگران و ذي نفعان است. شهرداران صداي شهروندان خود هستند و از نقشي متمركز در ساخت شهرهايي با طراحي مناسب به‌عنوان موتورهاي رونق، نوآوري و دربرگيرندگي برخوردارند.

کد خبر 276497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha