مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت ببر سیبریایی وارداتی که هم‌اکنون در باغ‌وحش ارم نگهداری می‌شود گفت که از سازمان دامپزشکی خواسته‌ایم تا برای اطمینان از سلامت این ببر، آزمایش‌های لازم را انجام دهد اما هنوز جواب این آزمایش‌ها را دریافت نکرده‌ایم و ابتلای این ببر به بیماری مشمشه یا سلامت آن همچنان در انتظار جواب آزمایش‌های مورد نظر است.

ببر


دوقلاده ببر سيبريايي سوم ارديبهشت 1389با يك فروند هواپيماي اختصاصي از روسيه به ايران آورده شدند و در عوض 2قلاده پلنگ ايراني با همان هواپيما از تهران به روسيه منتقل شدند؛ با اين هدف كه ببر منقرض شده مازندران(ميانكاله) احيا شود؛ پروژه‌اي كه با مخالفت بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران مواجه شد. با وجود اين، مسئولان وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست بي‌توجه به اظهارات جامعه كارشناسي بر اجراي پروژه‌اي كه از قبل، فرجام آن قابل پيش‌بيني بود اصرار كردند. ببر نر سيبري اما پس از چندي بر اثر بيماري مشمشه- ناشي از خوردن گوشت الاغ‌هاي آلوده - تلف شد و اكنون شواهد حاكي از آن است كه همان سرنوشت در انتظار ببرماده سيبريايي است.

آنطور كه مجيد مقدم به مهر گفته است: آخرين اقدامي كه گروه بيماري‌هاي دفتر حيات وحش سازمان محيط‌زيست درخصوص سلامت ببر سيبري باغ وحش ارم انجام داده اين است كه از سازمان دامپزشكي درخواست كرده بار ديگر از اين ببر خون بگيرد و آن را آزمايش كند. به گفته وي، چنانچه اين ببر به بيماري مشمشه مبتلا شده باشد براساس پروتكل‌هاي سازمان دامپزشكي بايد معدوم شود اما با توجه به اينكه ببر سيبري از نظر تنوع زيستي گونه‌اي بسيار ارزشمند و حائز اهميت است سازمان محيط‌زيست از سازمان دامپزشكي خواسته است نگاهي متفاوت به اين‌گونه داشته باشد. مقدم اظهار داشت: خواسته سازمان محيط‌زيست اين است كه پس از خونگيري مجدد از اين‌گونه، آزمايش‌ها را بار ديگر با همكاري مشاوران بين‌المللي و استادان موردوثوق دامپزشكي تكرار و نتايج را با دقت آناليز كنند.

مديركل دفتر حيات وحش سازمان محيط‌زيست تصريح كرد: اين سازمان بر نگهداري ببر سيبري در باغ وحش ارم اصرار دارد؛ چراكه وظيفه ما حمايت از حيات وحش است.مقدم يادآور شد: چنانچه دامپزشكي تأييد كند كه اين ببر مشكلي ندارد از قرنطينه خارج شده و مي‌تواند به زندگي طبيعي خود ادامه دهد اما اين موضوع تنها با تأييد سازمان دامپزشكي مبني بر نبود مشكلات بهداشتي امكان‌پذير است.

کد خبر 278792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha