همشهری آنلاین: شهروندان پایتخت تایوان با تاریک شدن هوا، هریک سرگرمی‌های مختلفی را برای خود انتخاب می‌کنند، اما عده‌ای تنها و تنها یک مقصد مشخص و روزانه دارند: یک کتاب‌فروشی پنج طبقه.

براساس گزارش CNN، فروشگاه Eslite واقع در تايپه مركزي 24 ساعته باز است و تعداد بازديد‌كنندگان شب‌زنده دار آن بسيار بيشتر از مشترياني است كه مي‌توان در طول روز در كتاب‌فروشي‌هاي كشورهاي غربي ديد. در اين كتاب‌فروشي پير و جوان در كنار يكديگر در سكوت روي پله‌ و گوشه‌و‌كنار فروشگاه مي‌نشينند و خود را در ميان صفحات كتاب‌ها غرق مي‌كنند. عده‌اي ديگر نيز در كف فروشگاه نشسته و در فضاي آرامي كه تنها صداي ملايم موسيقي كلاسيك در آن شنيده مي‌شود، به مطالعه مي‌پردازند.

کتاب

گروه Eslite كه مديريت اين فروشگاه پنج طبقه كتاب را به عهده دارد، در سال 1989 اولين شعبه خود را افتتاح كرد و امروز، پس از 25 سال، 42 فروشگاه در تايوان و يك فروشگاه در هنگ‌كنگ داشته و قصد افتتاح فروشگاهي در چين را نيز دارد.

خيزش چيني‌ها در زمينه كتابخواني در شرايطي رخ داده‌است كه فروشگاه‌هاي كتاب در اروپا و آمريكا براي حفظ بقاي خود در تقلا هستند، درحالي كه تعدادي از آنها به واسطه فشار رقباي آنلايني مانند آمازون ناگزير به توقف فعاليت شده‌اند.

براساس گزارش انجمن كتاب‌فروشان يك سوم تمامي كتاب‌فروشي‌هاي مستقل در بريتانيا طي دهه گذشته تعطيل شده‌اند و آخرين كتاب‌فروشي بزرگ آمريكا، بارنز و نوبل، براي مديريت بحراني كه رقابت با حريفان آنلاين ايجاد كرده درحال بستن شعبه‌هاي مختلف خود به‌سر مي‌برد.

Eslite براي مقابله با اين روند، در طراحي فروشگاه‌هاي خود به همان اندازه به مفهوم كتاب و كتاب‌خواني توجه كرده‌است كه به مد، طراحي داخلي، و غذا. درآمد اين فروشگاه در سال 2013 درحدود 425 ميليون دلار اعلام شده كه فروش كتاب 40 درصد از آن را تشكيل مي‌داده‌است. انتظار مي‌رود ميزان فروش اين فروشگاه در سال جاري هشت درصد افزايش يابد.

مدرن‌گرايي و كرم‌هاي كتاب

تركيبي از ادبيات و طراحي اين فروشگاه‌ را به نقطه امن مدرن‌گرايان و كرم‌هاي كتاب تبديل كرده‌است و به اين ترتيب گروه Eslite توانسته با اين ترفند به مقابله با عصر ديجيتال برود.

به گفته تيموتي ونگ،‌ سخنگوي اين شركت، هرچه جامع ديجيتالي‌تر شود، ارزشمندي ارتباطات ميان‌فردي بيشتر مي شود و همين بها دادن به تعاملات انساني به اين شركت كمك كرده تا بتواند خود را از آسيب تغييراتي كه در صنعت كتاب ايجاد شده، مصون بدارد.

در برخي از فروشگاه‌هاي اين شركت، كتاب در كنار ديگر محصولات همزمان ارائه مي‌شوند و روي قفسه‌هاي اين فروشگاه‌ها مي‌توان در كنار كتاب، محصولات غذايي و صنايع مد و موسيقي را نيز مشاهده كرد. در برخي از فروشگاه‌ها نيز هر طبقه به محصولي خاص اختصاص يافته‌است.

فرار از سانسور

كتاب‌فروشي واقع در تايپه مركزي در عين حال به مركزي براي جذب توريست نيز تبديل شده‌است، توريست‌هايي از چين به اين منطقه مي‌آيند تا كتاب‌هايي كه خواندن آنها در چين ممنوع است را در اين فروشگاه يافته و مطالعه كنند. از هر چهار توريستي كه به تايوان سفر مي‌كند، يك نفر به فروشگاه Eslite مراجعه مي‌كند.

از آنجايي كه بيشتر مشتريان اين فروشگاه آن را يك كتابخانه فرض مي‌كنند، معمولا بدون اينكه كتابي بخرند،‌از آن خارج مي شوند و همين رويكرد باعث شده تا به نظر آيد سياست كلي اين فروشگاه از نظر مالي مقرون به صرفه نباشد. با اين همه وانگ مي‌گويد اين فروشگاه محيطي گرم و دوستانه براي آدم‌ها و كتاب‌ها است و ورود به آن براي كسي هزينه‌اي ندارد. از اين رو علاقمندان و طرفداران فروشگاه و در نتيجه كتاب‌خواني روز به روز در اين منطقه افزايش پيدا مي‌كند.

کد خبر 278981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha