سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

«در مورد قتل مایکل براون هیأت منصفه مدارک کافی برای پیگرد مأمور پلیس دارن ویلسون در دست ندارد».

آمریکا - اعتراضات

اين يك جمله براي تبرئه مأمور پليسي كه در تابستان گذشته يك جوان غيرمسلح سياهپوست را با شليك چندين گلوله به قتل رسانده بود باعث شد تا بار ديگر آتش زير خاكستر اعتراض به تبعيض‌نژادي در ده‌ها شهر آمريكا برافروخته شود و بسياري از مردم اين كشور صبح روز گذشته در ميان يك منطقه جنگي از خواب بيدار شوند.

به‌دنبال اعلام حكم هيأت منصفه ويژه ايالت ميسوري درباره قتل جواني سياهپوست شهرهاي مختلف آمريكا شاهد شورشي گسترده شده كه نيروهاي پليس اعلام كرده‌اند قادر به كنترل آن نيستند. ساختمان‌ها و خودروهاي زيادي در شهرهاي مختلف به آتش كشيده شده و اكنون مقام‌هاي محلي خواستار استقرار نيروهاي گارد ملي شده‌اند.

جان بلمار، رئيس پليس سنت‌لوييس در حومه فرگوسن اعلام كرده كه حداقل ۱۵۰ گلوله جنگي در ميان شورش‌ها از سوي معترضان شليك شده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه حداقل يك مأمور پليس با شليك گلوله زخمي شده است و مقام‌هاي پليس از بازداشت حداقل ۳۰ نفر در فرگوسن خبر داده‌اند.

مايكل براون، جوان ۱۸ ساله سياهپوست در ‌ماه آگوست درحالي‌كه سلاحي در اختيار نداشت توسط دارن ويلسون، مأمور پليس به وسيله شليك چندين گلوله از فاصله نزديك كشته شد.اين مسئله باعث ناآرامي‌هاي گسترده در فرگوسن شد اما پس از چندين‌ماه انتظار و آرامش نسبي يك هيأت منصفه ويژه در ايالت ميسوري دوشنبه شب اعلام كرد كه شواهد براي ايراد اتهام و تعقيب قانوني آقاي ويلسون كافي نيست و اين مأمور پليس براي دفاع از خود اقدام به تيراندازي كرده است.

اين تصميم باعث شد تا شهرهاي مختلف آمريكا شاهد شورش گسترده از سوي مردم خشمگين شود. ساختمان‌ها و خودروهاي به آتش كشيده شده آسمان شب فرگوسن را مانند روز كرد و مسئولان منطقه به همين‌خاطر مجبور شدند مدارس اين شهر را روز گذشته تعطيل كنند. نيروهاي پليس آمريكا براي متفرق كردن معترضان به‌طور گسترده گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي پلاستيكي شليك كرده‌اند كه به درگيري‌ها دامن زده است. گفته مي‌شود نزديك به ۱۰ هزار مأمور پليس در فرگوسن مستقر شده‌اند اما جي نيكسون، فرماندار ايالت ميسوري از دولت خواسته كه نيروهاي گارد ملي در اين ايالت مستقر شوند.

  • شورش از لس‌آنجلس تا نيويورك

علاوه بر شهر فرگوسن شعله‌هاي ناآرامي به ده‌ها شهر ديگر آمريكا هم از لس‌آنجلس تا نيويورك كشيده شده است. روزنامه نيويورك پست از ناآرامي‌ها و اعتراض‌ها در ميدان‌هاي اتحاد و تايمز نيويورك خبر داده است. لس‌آنجلس، اوكلند، سياتل، شيكاگو، فيلادلفيا و واشنگتن ازجمله شهرهاي ديگري بودند كه روز گذشته اعتراض‌ها به خشونت نيروهاي پليس و تبعيض نژادي در آنها گزارش شد. به گزارش لس‌آنجلس تايمز، پس از فرگوسن كه مركز شورش‌ها به‌حساب مي‌آيد شهر اوكلند ايالت كاليفرنيا شاهد شديد‌ترين اعتراض‌ها بود. صدها معترض خشمگين در اين شهر اقدام به بستن چند مسير اصلي كردند و به مقابله با مأموران پليس با پرتاب سنگ پرداختند.

  • درخواست بي‌فايده اوباما

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا با پيش‌بيني خشم مردم مدت‌كوتاهي پس از اعلام رأي هيأت منصفه در سخناني از مردم خواست تا اين رأي و تصميم را بپذيرند و آرامش خود را حفظ كنند. اوباما گفت: ما ملتي هستيم كه بر مبناي اجراي قانون ساخته شده و زندگي مي‌كنيم و بايد تصميمي را كه هيأت منصفه گرفته است مورد احترام و پذيرش قرار دهيم.

آسيب‌رساندن به ديگران يا تخريب اموال عمومي پاسخي به قتل صورت گرفته نيست و مردم بايد آرامش خود را حفظ كنند. خانواده مايكل براون، جوان سياهپوستي كه در تابستان گذشته به قتل رسيد اما از حكم هيأت منصفه ابراز نا‌اميدي كرده‌اند و معترضان در شهرهاي مختلف آمريكا با قاتل خطاب كردن نيروهاي پليس گفته‌اند نمي‌گذارند خون اين جوان پايمال شود. اين پرونده تنها جرقه‌اي در ميان پرونده‌هاي تبعيض نژادي آمريكا به‌حساب مي‌آيد. حتي اگر مقام‌هاي آمريكا با نيروهاي نظامي و گارد ملي معترضان را اين بار هم از خيابان‌ها خارج كنند مشخص نيست كه بار ديگر اين آتش چه زماني شعله‌ور مي‌شود.

  • تبرئه‌هاي جنجالي

براي نخستين‌بار نيست كه مأموران سفيدپوست پليس آمريكا در پرونده قتل سياهپوست‌ها تبرئه مي‌شوند. در سال ۱۹۹۲ تبرئه ۴مأمور پليس لس‌آنجلس كه يك جوان سياهپوست به نام رادني كينگ را تا سر حد مرگ كتك زده بودند باعث شورشي در اين شهر شد كه براي هميشه در تاريخ اين كشور باقي خواهد ماند. همين 2سال قبل هم كشته شدن يك نوجوان سياهپوست ديگر به نام تريوان مارتين و تبرئه قاتل سفيد پوست او در دادگاه بار ديگر اعتراض صدها هزار نفر را در اين كشور به‌دنبال داشت.

کد خبر 279147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha