گام‌های محیط‌زیستی مدیریت شهری براساس برنامه پنج‌ساله در حال تحقق است. در یکی از این گام‌ها، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ورود بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ تاکسی نو به ناوگان تاکسیرانی تهران خبر داد.

به گفته ميثم مظفر، تا‌كنون 6400تاكسيران براي نوسازي خودرو ثبت نام كرده‌اند كه در نوبت تحويل خودرو نو قرار دارند. وي با اشاره به تسريع روند نوسازي تاكسي‌ها ظرف يك‌ماه گذشته گفت: اين تسريع 2علت دارد كه تسهيل روند اسقاط در مراكز مربوطه يكي از آنهاست. پيش از اين براي اسقاط هر تاكسي نياز به تأييديه ناجا پس از امضاي افسر مربوطه بودكه اين مرحله حذف شد و علت ديگر افزوده شدن بانك شهر به‌عنوان بانك دوم عامل براي پرداخت تسهيلات به تاكسيرانان است.

به گفته وي، از ابتداي طرح تا‌كنون بيش از 2هزارو500 تاكسي فرسوده به مراكز اسقاط خودرو تحويل داده شد كه از اين ميان 2هزار تاكسي پيكان و مابقي پرايد، سمند، پژو، رنو21 و ون غزال هستند. تا يك‌ماه گذشته به‌دليل اينكه تنها بانك عامل براي اعطاي تسهيلات بانك صادرات بود و اين بانك براي تسهيلات يك ضامن را مشخص كرده بود، بسياري از تاكسيرانان با مشكل ضامن روبه‌رو بودند اما با ورود بانك شهر به موضوع و اعطاي وام بدون ضامن روند نوسازي سرعت گرفت. براي تعويض تاكسي‌ها ۲۰ميليون تومان وام با سود ۱۵درصد از سوي بانك‌هاي شهر و صادرات ارائه مي‌شود. در عين حال در ازاي اسقاط هر خودرو 5ميليون‌و500 هزار تومان نيز به تاكسيرانان پرداخت مي‌شود. تاكسي‌هاي فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومي تهران با سمندEF7 جايگزين مي‌شوند.

  • رونمايي از موتورسيكلت‌هاي برقي تهران در هفته آينده

از سوي ديگر نمونه موتورهاي برقي كه براي نخستين بار قرار است هفته آينده رونمايي و در كشور عرضه شوند، ديروز توسط اقبال شاكري، رئيس كميته عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران بازديد و آزمايش شد. شاكري پس از آزمايش موتورهاي برقي و موتورسواري در خيابان‌هاي اطراف شركت كنترل كيفيت هوا از اينكه روند انتخاب اين موتورها و واردات آنها به كشور سختگيرانه بوده، اظهار خرسندي كرد و گفت: شتاب اوليه موتورهاي برقي از موتورهاي بنزيني خيلي بيشتر است. اين موتورها هم از نظر صدا و هم از نظر قدرت محصول با‌كيفيتي هستند و خوب است كه شركت‌ها به‌صورت رقابتي انتخاب شده‌اند و در رقابت كيفيت كارشان افزايش مي‌يابد.

به گفته شاكري با توجه به اينكه اين موتورها هيچ آلاينده‌اي توليد نمي‌كنند و با درنظر گرفتن حجم بالاي آلاينده‌هاي موتورهاي بنزيني، جايگزيني موتورهاي برقي با موتورهاي بنزيني تأثير قابل توجهي در كاهش آلاينده‌هاي هوا دارد و شوراي شهر تهران از اين برنامه‌ها حمايت مي‌كند.

وي تصريح كرد: اين آمادگي وجود دارد كه در ارتباط و هماهنگي كه شوراي شهر تهران با ساير نهادها دارد اگر نياز به هماهنگي براي اجرايي شدن طرح جايگزيني موتورهاي برقي باشد، اين موضوع پيگيري شود و موضوع شماره‌گذاري موتورهاي برقي نيز از پليس پيگيري شود تا فرايند شماره‌گذاري اين موتورها سرعت گيرد.

در اين بازديد حسين افشين، مدير پروژه موتور برقي هم گزارشي از روند فعاليت‌هاي جاري و نيز اقدامات انجام شده درباره موتورهاي برقي ارائه كرد و گفت: در انتخاب شركت‌هايي كه متقاضي واردات موتورهاي برقي به ايران هستند سختگيرانه عمل كرديم. با هماهنگي‌اي كه با وزارت صنايع و معادن به عمل آمده همه تأمين‌كنندگاني كه براي واردات اعلام آمادگي كرده‌اند ملزم به دريافت تأييديه‌ها و استانداردهايي هستند و بايد گواهينامه اين وزارتخانه را داشته باشند تا محصول با كيفيتي به‌دست مردم برسد.

علاوه بر شركت پست جمهوري اسلامي كه اعلام آمادگي كرده موتورهايش را برقي كند پليس نيز اعلام آمادگي كرده كه در نخستين مرحله موتورهاي پليس مستقر در منطقه 12را به موتورهاي برقي تبديل كند. استقبال پليس از اين موتورها قابل توجه است. براساس اعلام مسئولان شركت كنترل كيفيت هوا منطقه 12تهران به‌عنوان منطقه نمونه براي اجراي نخستين ايستگاه‌ها و پاركينگ‌هاي موتورهاي برقي درنظر گرفته شده و استفاده از اين ايستگاه‌هاي شارژ و پاركينگ براي دارندگان موتورسيكلت‌هاي برقي در اين منطقه رايگان است. افزون بر اين شهرداري تهران تا 80درصد هزينه خريد موتورهاي برقي را به‌عنوان وام بدون بهره با مشاركت بانك شهر و شركت ليزينگ شهر در اختيار خريداران قرار مي‌دهد. ثبت نام موتورهاي برقي به‌زودي توسط بانك شهر آغاز مي‌شود.

کد خبر 279284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha