نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعیین تکلیف سهام عدالت در زمستان امسال خبر داد و اعلام کرد درصورتی که لایحه دولت برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت تا یک‌ماه دیگر به مجلس ارسال نشود مجلس رأسا در این زمینه اقدام خواهد کرد.

بورس

به گزارش همشهري، درست آذرماه سال گذشته بود كه رئيس‌جمهور در زمان تقديم لايحه بودجه93 به مجلس از آزاد‌سازي‌ سهام عدالت ظرف 2‌ماه خبر داد، از آن زمان يك سال گذشته اما هنوز حتي لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت هم از سوي دولت به مجلس ارسال نشده است.

از سال85 تاكنون 42هزار ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي دولتي در قالب سهام عدالت به 42ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت واگذار شده است. در حال حاضر به‌دليل رشد قيمت سهام اين شركت‌ها ارزش كل سبد سهام عدالت از رقم 42هزارميليارد تومان به محدوده 90 تا 100هزار ميليارد تومان رسيده است اما با وجود رشد ارزش سهام عدالت، مردم هنوز قادر به خريدوفروش سهامشان نيستند چرا كه هنوز تكليف نحوه اختصاص سهام عدالت مشخص نيست.

اختلاف بر سر اختصاص اين سهام به مردم در قالب شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني يا در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري عمده‌ترين دليل طولاني‌شدن زمان تدوين لايحه سهام عدالت بوده است. كارشناسان بازار سرمايه متفق‌القولند كه واگذاري سهام عدالت بايد از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري انجام شود.

براي اينكه نحوه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت مشخص شود دولت لايحه‌اي را تدوين كرده است كه اين لايحه بايد پس از تصويب در هيأت دولت براي تصويب نهايي به مجلس برود اما مجلس ماه‌هاست كه در انتظار تصويب اين لايحه در هيأت دولت و دريافت فايل نهايي اين لايحه است. بر همين اساس هفته گذشته مجلس نشست مشتركي با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصي به‌عنوان نماينده‌هاي دولت برگزار كرد و از آنها خواست هرچه سريع‌تر با ارائه لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت به مجلس تكليف اين پرونده را يكسره كند.

در همين رابطه محمدرضا پورابراهيمي نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي به همشهري گفت: مجلس به دولت يك دوره زماني يك‌ماهه مهلت داد تا لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت را به مجلس ارائه كند درصورتي كه ظرف يك‌ماه آينده اين لايحه به مجلس ارائه نشود طرح مجلس كه توسط خود مجلس تدوين شده در دستور كار قرار خواهد گرفت.

او افزود: با توجه به تلاش‌هايي كه از سوي دولت براي تدوين لايحه انجام شده است مهلتي به دولت داديم تا پس از تكميل لايحه آن‌را به مجلس ارائه كند و سپس نقطه‌نظرات مجلس در لايحه دولت گنجانده شود و طرح مجلس هم در لايحه دولت ادغام شود. پورابراهيمي در ادامه توضيح داد: باتوجه به تكميل لايحه انضباط مالي به‌نظر مي‌رسد امسال بررسي لايحه بودجه سال94 سريع‌تر انجام شود. اگر دولت بودجه94 را 15آذر‌ماه به مجلس ارائه كند، در نهايت موضوع لايحه آزاد‌سازي‌ سهام عدالت ابتداي زمستان در مجلس بررسي و تصويب خواهد شد.

از نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس پرسيديم اگر دولت برخلاف وعده لايحه را تا يك‌ماه ديگر به مجلس ارسال نكرد مجلس چه خواهد كرد، گفت: دراين صورت مجلس طرحي را كه خودش مورد بررسي قرار داده است براي تصويب در دستور كار قرار خواهد داد.

کد خبر 279390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha