همشهری آنلاین: هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در مرامنامه میرزا کوچک‌خان که «آزادی» و «تساوی افراد» تاکید قرار گرفته گفت:وی دموکراسی و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزیی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این پیام آورده است: میرزا کوچک خان جنگلی سرشار از روح دیانت و ملیت بود و نهضتی را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت که به «نهضت جنگل» معروف است.

وی ادامه داده است: نگاهی به تاریخ ایران از گذشته‌های دور نشان می‌دهد که هر وقت بیگانگان بر اساس خوی استکباری خویش و با سوء استفاده از خلاء محبوبیت بین مردم و حکومت، بخشی و یا بخش‌هایی از خاک این کشور عزیز را اشغال کرده‌اند و یا زمانی که حاکمان در اداره جامعه، پاهای خود را از دایره عدل فراتر گذاشته‌اند و با استبداد رای، تسمه از گرده مردم کشیده‌اند، حرکت‌ها، نهضت‌ها و قیام‌هایی از سوی یکی یا گروهی از فرزندان این مرز و بوم به وقوع پیوسته که بنا به شرایط سیاسی ـ اجتماعی کشور، ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارا بوده است.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرده است: بعضی از این حرکت‌ها در مقابل استبداد سیاسی حاکم بر ایران صورت گرفته و این ویژگی، آنها را از حرکت‌های دیگری که بر مبنای ضدیت با بیگانگان شکل گرفته، متمایز کرده است، چون جنبش‌هایی که مبنای آنها عدالت گستری و یا آگاهی بخشی به مردم بوده، رهبران محبوبی را در تاریخ ایران جاودان کرده است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرده است: شناخت میرزا کوچک خان و نهضتی که او در تاریخ معاصر ایران ایجاد کرد در همین راستاست که توانسته بخشی از ملت ایران را با خود همراه کند و موجب انگیزه مبارزه در آنان شود.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از این پیام افزوده است: میرزا کوچک خان جنگلی که در منطقه سرسبز گیلان و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و به تحصیلات دینی پرداخت؛ نهضتی به راه انداخت که استقلال مملکت، حفظ تمامیت ارضی، وطن دوستی، مشروعیت و کارآمدی، آزادی‌های سیاسی، توجه به افکار عمومی، تساوی حقوق و بالاخره دموکراسی و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزیی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست و میرزا به درستی دریافته بود که موعظه و خطابه به تنهایی کافی نیست و در عمل باید وارد میدان شد.

وی خاطر نشان کرده است: بر اساس همین تفکر، در جریان فتح تهران و اعاده مشروطه، به مجاهدین پیوست و در جنگ سه روزه مجاهدین با قوای استبداد، حضور داشت؛ تشکیل کمیته اتحاد اسلام و تلفیق آن با نام نهضت جنگل نیز نشان از حسن سلیقه مبارزین برای توجه به ابعاد دینی و ملی مبارزه داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرده است: مشی سیاسی و هدف اصلی نهضت جنگل در مرامنامه آنها مشهود است. مرامنامه‌ای که «آزادی» و «تساوی افراد» مورد تاکید قرار گرفته و درباره آسایش عمومی و نجات طبقات زحمتکش، می‌گوید «ممکن نیست مگر به تحصیل آزادی حقیقی و تساوی افراد انسانی، بدون فرق نژاد و مذهب در اصول زندگانی و حاکمیت اکثریت».

هاشمی رفسنجانی اظهار داشته است: تاکید مبارزان نهضت جنگل بر این نکته که «کلیه افراد از حقوق مدنی مساوی بهره‌مند خواهند بود» و همچنین توجه به شغل و پرهیز از بیکاری و مفت خواری و ایجاد موسسات و تشکیلاتی که کار تولید می‌کنند، نشان از هوشیاری این گروه در آن زمان است که بسیاری از مشکلات مردم ایران در نقاط مختلف جغرافیایی به خاطر فقر مادی و بی‌رونقی اقتصاد بود.

وی در این پیام با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم که نود و چهارمین سالروز شهادت میرزای جنگلی را گرامی می‌دارند، اظهار امیدواری کرده است این گونه نشست‌ها و همایش‌ها با نگاه عمیق پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی به تبیین اهداف و عملکرد نهضت جنگل و آسیب شناسی آن بپردازد تا سرمایه‌ای ارزشمند از تحقیقات تاریخی برای جوانان جویای حقیقت فراهم نماید که قشر تحصیل کرده و آگاه در همه جوامع سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

 

کد خبر 281388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha