باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) اعلام کرد در یک تغییر عمده در سیاست خارجی این کشور به دهه‌ها روابط خصومت‌آمیز با دولت کمونیستی حاکم بر کوبا پایان خواهد داد و پس از ۵۰ سال روابط دیپلماتیک قطع‌شده با این کشور را دوباره برقرار خواهد کرد.

به گزارش رویترز اوباما پایان سیاست انعطاف ناپذیر منزوی کردن کوبا را که به نظر او بی تاثیر بوده است، اعلام کرد و گفت ایالات متحده به سوی برقراری روابط عادی با کوبا و بازگشایی سفارت در این کشور پیش خواهدن رفت.

اوباما روز سه‌شنبه در یک مکالمه تلفنی حدود یک ساعته با رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا، این تغییرات را به بحث گذاشته بود.
در همان زمان که اوباما این تغییر سیاست را که پس از آزادی آلن گراس، ۶۵ ساله، شهروند آمریکایی زندانی‌شده در کوبا برای ۵، ممکن شده بود، اعلام می‌کرد، کاسترو نیز در هاوانا در این باره سخن گفت.

کوبا همچنین یک مامور اطلاعاتی را که برای ایالات متحده جاسوسی کرده بود، و تقریبا برای ۲۰ سال در این کشور زندانی بود، آزاد کرد، و ایالات متحده نیز در عوض، سه مامور اطلاعاتی کوبا را که در این کشور در بازداشت بودند، رها کرد.

مورد گراس مانعی بر سر راه هر اقدام واشنگتن برای بهبود روابط با کوبا بوده است. اوباما گفت پاپ فرانسیس نقش فعالی در فشار برای آزادی او ایفا کرده بود. پاپ فرانسیس تجدید روابط دیپلماتیک را به هر دو کشور تبریک گفت.

این تغییر سیاست به معنای آسان‌تر شدن برخی از جنبه‌های تجارت و حمل و ونقل میان ایالات متحده و کوبا است، اما به معنی پایان یافتن تحریم درازمدت تجاری میان دو کشور نیست، چرا که این کار نیاز به تایید کنگره دارد، و اوباما برای این منظور ممکن است با مخالفت شدید جمهوریخواهان که اکثریت کنگره را در دست دارند، روبرو شود.

و با اینکه پس از این تحول محدودیت‌های مسافرتی که در حال حاضر دیدار اغلب آمریکاییان را از کوبا سخت می‌کند،‌ تخفیف خواهد یافت، هنوز درها برای توریسم گسترده آمریکایی از این جزيره دریای کارائیب بازگشوده نخواهد شد.

کوبا و ایالات متحده مدت کوتاهی پس انقلاب ۱۹۵۹ که باعث به قدرت رسیدن فیدل کاسترو، برادر رائول کاسترو شد، به دشمنان ایدئولوژیک یکدیگر بدل شدند.

این دو کشور از سال ۱۹۶۱روابط دیپلماتیک نداشته‌اند و ایالات متحده تحریم تجاری بر این جزیره را که در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب فلوریدا قرار دارد، برای بیش از ۵۰ سال ادامه داده است.

اوباما گفت که از کنگره خواهد خواست که این تحریم تجاری را لغو کند.

اوبا برای رسیدن به این مقصود احتمالا با مقاومت کنگره روبرو خواهد شد.

گرچه شمار فزاینده‌ای از قانونگذاران آمریکایی از برقراری روابط عادی‌تر با کوبا حمایت می‌کنند، این نمایندگتان هنوز عمدتا از حزب دموکرات هستند، و پس از پیروز بزرگ جمهوریخواهان در انتخابات میان‌ترم، جمهوری‌خواهان هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره را در سال جدید کنترل خواهند کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری‌خواه کوبایی‌تبار، گفت از نقش خود به عنوان رئیس آینده کمیته کلیدی روابط خارجی سنا برای جلوگیری از این طرح استفاده خواهند کرد و متعهد شد تمام تلاش خود را بکند تا مانع از اجرایی شدن آن شود.

کوبا در ۳ دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شد و به خاطر وارد کردن تکنولوژی‌ ممنوع و تلاش برای برقراری یک سرویس اینترنتی پنهانی برای یهودیان کوبا به ۱۵ سال زندان محکوم شد. گراس به عنوان یک پیمانکار جزء برای «سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا» (USAID) کار می‌کرده است.

کد خبر 281431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha