با وجود مصوبه ۲۳ آذر‌ماه کارگروه تنظیم بازار برای قیمت نان با اصلاح نرخ و وزن، ابلاغ نشدن بموقع این مصوبه توسط اتحادیه نانوایان تهران به نانوایی‌ها موجب تداوم گرانفروشی انواع نان سنتی در تهران و شمیرانات با اعمال نرخ‌های قبلی‌شد.

نان

بنابر مصوبه قبلي كارگروه تنظيم بازار افزايش متوسط 38درصدي نرخ انواع نان در تهران و شميرانات در سريع‌ترين زمان ممكن به نانوايي‌ها ابلاغ و از 10آذر‌ماه اجرايي شد اما مصوبه اين كارگروه براي اصلاح نرخ نان با تأخيري چند روزه مواجه شده تا مردم نان را به نرخ يك هفته قبل خريداري كنند.

معاون برنامه‌ريزي استانداري تهران با بيان اينكه نرخ‌هاي جديد نان از روز 25آذر‌ماه لازم الاجرا و اتحاديه نانوايان ملزم به ارائه اين نرخ‌ها به نانوايي‌ها بوده است به خبرنگار ما اعلام كرد: براي رعايت اين نرخ‌ها گشت‌هاي مشترك بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اصناف و سازمان تعزيرات حكومتي نظارت خود را تشديد كرده‌اند. نعمت‌الله تركي با اشاره به اصلاحيه اخير اين كارگروه براي رعايت افزايش حداكثر 30درصدي نرخ نان در استان تهران افزود: بر مبناي اين مصوبه نرخ انواع نان با كاهش قيمت يا افزايش وزن چانه خمير كاهش يافته است به‌نحوي كه قيمت نان بربري 600گرمي از 700به 650تومان و قيمت نان لواش نيز با افزايش 12گرمي وزن چانه خمير از 220به 210تومان كاهش يافته است.

همچنين نرخ نان سنگك با افزايش وزن چانه خمير به 667گرم و نرخ 800توماني اصلاح شده و نرخ نان تافتون نيز با وزن 287گرم 400تومان تعيين شده است.به گفته وي اصلاح قيمت نان در استان تهران با توجه به رند كردن قيمت و افزايش وزن چانه خمير صورت گرفته است چرا كه قبلا برخي نانوايي‌ها افت كيفيت نان را ناشي از كاهش وزن چانه خمير قلمداد مي‌كردند اما اكنون نانوايان ملزم به عرضه نان با وزن و نرخ‌هاي اصلاح شده هستند.

تركي با بيان اينكه اتحاديه نانوايان ملزم به ابلاغ و همكاري در اجراي نرخ‌ها و وزن جديد نان است، افزود: علاوه بر تشديد بازرسي‌ها، مردم نيز مي‌توانند هرگونه گرانفروشي، كم فروشي يا افت كيفيت نان به‌دليل رعايت نشدن نرخ يا وزن اين محصول را از طريق سامانه 124اطلاع دهند تا با نانوايان متخلف برخورد شود.

وي حداكثر افزايش نرخ نان در شهر تهران و شميرانات با اصلاح وزن چانه خمير را 30درصد اعلام كرد و افزود: نرخ نان در تهران و شميرانات يكسان و حداكثر 30درصد افزايش داشته اما ميزان افزايش نرخ نان در شهرستان‌هاي استان تهران به‌مراتب كمتر از 30درصد و به‌طور متوسط تا 25درصد است. تركي افزود: نانوايان ملزم به نصب نرخ‌هاي جديد در معرض ديد مردم هستند.
لازم به ذكر است كه تلاش خبرنگار ما براي تماس با اتحاديه نانوايان و اطلاع از دلايل تأخير در ابلاغ مصوبه 23آذرماه قيمت نان به‌جايي نرسيد.

  • ابلاغ اصلاحيه نرخ نان توسط تعزيرات و سازمان صنعت؟!

كوتاهي اتحاديه نانوايان استان تهران در ابلاغ مصوبه اصلاح قيمت نان موجب شد تا سر انجام بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزيرات حكومتي استان تهران با تكثير نرخنامه جديد از روز 26آذر‌ماه نانوايان را ملزم به رعايت اين نرخ‌ها كنند. به گفته مديركل تعزيرات استان تهران با تصويب اصلاحيه نرخ نان در گروه تنظيم بازار از 23آذر‌ماه، نانوايان ملزم به رعايت نرخ‌هاي جديد بوده‌اند اما به‌دليل ابلاغ‌نشدن نرخ‌ به نانوايي‌ها امكان نظارت بر رعايت اين نرخ‌ها توسط بازرسان وجود نداشته است. محمد محمدي افزود: از روز 26آذر‌ماه نرخ‌هاي جديد نان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و بازرسان تعزيرات به نانوايي‌ها داده شده است.

کد خبر 281517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha